Werkstudent - problemen en vragen ivm part time en huren

EmJa
Topic Starter

Werkstudent - problemen en vragen ivm part time en huren

#1 , 01 jun 2015 14:11

Ik zit met een lastige situatie, en door verscheidene elementen is het niet makkelijk voor mij om antwoord te vinden op mijn vragen.

Ik studeer namelijk, en tot op heden heb ik dit voltijds gedaan. In de weekends werkte ik als jobstudent en betaalde ik een deel van mijn kothuur en mijn kosten qua eten, studies etc. Ik heb ook recht gehad op een studiebeurs.
Nu klagen mijn ouders altijd over te weinig geld, mijn twee broers zijn hun kindergeld kwijt (mijn oudere broer vind geen werk maar studeert ook nog en mijn jongere broer heeft te veel verdiend). Ze zeggen nu dat ik waarschijnlijk moet stoppen met studeren omdat ze geld te kort komen.
Ik ben van plan om na mijn examenperiode (Juni) part time werk te gaan zoeken en zelf iets te huren terwijl ik mijn studies afmaak, dus in feite volledig zelfstandig te worden.

Mijn vragen zijn nu,
Kan ik momenteel blijven werken als jobstudent in het weekend terwijl ik werk zoek?

Mijn huidige kotbaas laat geen domiciliering toe en mijn huidige contract loopt tot het einde van Augustus, maar op de moment heb ik ook geen vast inkomen om iets te gaan huren (ik neem aan dat ik geen huurcontract kan ondertekenen als ik nog werkzoekende ben in deze situatie). Mijn ouders willen evenwel niet dat ik bij hen blijf in huis sinds ik heb gezegd dat ik part time werk ga zoeken. Hoe los ik dit op?

Het is moeilijk een vast bedrag op part time werk te zetten. Ik heb nu al 5 jaar ervaring als jobstudent (taken van iemand die er vast werkt) in een Delhaize (bakkerij en cafetaria) en heb via vrijwilligerswerk ook ervaring in het opdienen in een resaurant-achtige omgeving. Ik neem aan dat ik een minimumloon zal verdienen (momenteel is dit 9,12 euro per uur Bruto). Zou ik met 20 à 25 uur per week aan dit loon toekomen om iets te huren en alle kosten te dragen? Indien ja, weet iemand wat dan het maximum is dat ik kan geven aan huurprijs en maandelijkse kosten zoals electriciteit, water, verwarming?

Stel dat ik enkel via interimopdrachten werk vind en geen vast contract, kan ik dan nog iets huren of zal elke verhuurder mij weigeren?

Ik weet dat dit redelijk wat vragen zijn, maar dit is de eerste keer dat ik volledig op mijn eigen benen zal staan met alle paperassen van doen (nu blijf ik al continu op kot tenzij ik moet gaan werken en ik doe mijn was zelf en betaal mijn eten, studies en deel van mijn kot zelf - buiten dat ze soms wat eten meegeven van de Aldi).

Dank bij voorbaat

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Didymus

#2 , 01 jun 2015 16:13

Ben je nog fiscaal ten laste van je ouders? Zo ja, dan gaan zij op het moment dat jij je domicilie ergens anders zet een serieus belastingsvoordeel mislopen. Ook het kindergeld zal je dan zelf krijgen tot je 25 bent.

Daarnaast hebben je ouders een onderhoudsplicht t.o.v. van jou. Dit wil zeggen dat ze wettelijk verplicht zijn je te onderhouden tot je op eigen benen staat. Opgelet: dit geldt niet als je ernstige studievertraging hebt opgelopen of als je al een diploma hoger onderwijs hebt.
"sowieso" schrijf je zo.

EmJa
Topic Starter

#3 , 01 jun 2015 17:16

Op deze moment ben ik nog fiscaal ten laste, maar de situatie is nu niet meer houdbaar voor mij. Mijn ouders komen elke maand geld tekort om alles te bekostigen (mede doordat mijn broer geen werk vind maar ook niet meer ten laste is).
Daarom dat ik zelfstandig wil beginnen studeren en zelf in mijn onderhoud voorzien (ik wil echt geen kans maken op een leefloon ofzo). Ze zullen een belastingsvoordeel mislopen omdat ik nog het enigste kind ben dat ten laatste staat, maar door deze situatie heb ik al een studievertraging van 1 jaar en ik wil niet nog meer vertraging oplopen in een situatie waarin ze half voor mij zorgen en half ervoor zorgen dat ik amper kan studeren.
Ik weet dat ze door de vertraging niet meer verplicht zijn me te onderhouden, en dit vraag ik ook niet van hen want dit kunnen ze ook niet in de situatie van vandaag.

Daarom dat ik ook op dit forum zit om wat tips te krijgen en te weten te komen of het in theorie mogelijk is om mezelf te onderhouden qua huur en onkosten etc. terwijl ik studeer met een part time job of niet.

Reclame

Sirkii

#4 , 01 jun 2015 21:50

Om als student je te kunnen domicilieren in een studentenstad zal je moeten aantonen dat de thuisrelatie ernstig ontwricht is. Studentensteden staan weigerachtig tegen domicilies van studenten.

Domicilieren op een studentenkamer lukt niet. Je zal dus moeten verhuizen naar een studio. Reken op 5-600€ alle kosten & energie incluis. Als je sober leeft moet 50-70€ per week volstaan. Voorts je studiekosten. Je zou met 2/3 gedomicilieerden in 1 huis/appartement moeten kunnen intrekken.

Je mag 240 uur per trimester werken zonder je kindergeld te verliezen (in het derde trimester mag je meer werken). Aan 10€ is dit 600€ per maand. Kindergeld als eerste kind is zo n 100€. Je ouders verliezen wel het kindergeld tarief tweede kind omdat je jongere broer er nog is (zo n 200€ Ruw geschat)

Heb je recht op een studiebeurs?

Als de situatie thuis bespreekbaar is maak je best een deal dat zij je je kindergeld en belastingsvermindering betalen; ev een extra wegens hun onderhoudlicht; zodat je je domicilie nog thuis kan houden, een (goedkoper) kot kan blijven huren en minder dan 240 uur moet werken (da s immers halftijds)

EmJa
Topic Starter

#5 , 01 jun 2015 22:09

Sirkii, ik ben de enigste waarvoor ze nog kindergeld krijgen, mijn jongere broer is zijn kindergeld kwijtgespeeld omdat hij te veel verdiend heeft via zijn werk (via het middelbaar werkt hij halftiijds en volgt les halftijds).

Dus met part time werken kan ik niet echt volledig zelfstandig leven, ook al geef ik enkel geld uit aan eten (Aldikost etc.) en mijn studies. Ik ga bijna nooit uit, enkel als ik de kassa moet doen voor mijn studentenclub (ben penningmeester) en dan drink ik eens een cola tijdens mijn shift, maar meer dan 6 euro geef ik per week niet uit aan zo'n dingen, en dat kan ik ook laten desnoods.

Op de moment gebruiken ze al het kindergeld (dus enkel het mijne) dat er is om voor hun kosten te betalen en komen ze (nadat ik mijn deel van het kot en mijn eten enzo zelf betaal met mijn weekendwerk) nog een 200 euro te kort per maand - zo zegt mijn moeder. Ik heb vroeger zitten sparen, maar de laatste tijd gaat bijna al mijn geld op aan huur van het kot en eten en kosten voor het studeren in het begin van het jaar.

Ik heb al deze jaren al een studiebeurs gehad ja, maar ben wel de enige, mijn oudere broer is zijn studiebeurs kwijtgespeeld om een of andere reden (te weinig studiepunten opgenomen omdat hij werk ging zoeken, kan dus zijn dat hij het volgend jaar nog wel een jaar krijgt).

Didymus

#6 , 01 jun 2015 22:54

Hoeveel financiële steun krijg je nog van je ouders, want dat is me niet duidelijk?

Draagt je jongere broer dan niet bij aan het gezinsinkomen? Het zou eerlijk en logisch zijn dat hij minstens het kindergeld dat je ouders verliezen compenseert.
"sowieso" schrijf je zo.

EmJa
Topic Starter

#7 , 01 jun 2015 23:04

Ze betalen een deel van mijn kot (soms de helft, soms een derde) en soms geven ze ook eten mee. Ik krijg, als het solden zijn, ook wat nieuwe kleren van hen. Dus de financiële steun varieert van maand tot maand. Ze hebben ook helemaal in het begin de waarborg van mijn kot betaald (twee maanden huur) maar dit krijgen ze dus terug als ik dit kot moet verlaten.

Mijn jongere broer draagt op de moment niet bij aan het gezinsinkomen, waarom mijn moeder blijft zagen dat hij het wel moet doen maar geen stappen onderneemt, weet ik ook niet.

Didymus

#8 , 03 jun 2015 12:25

De beste oplossing lijkt me dat je bij je ouders gedomicilieerd blijft, maar dat je vraagt dat ze je kindergeld doorstorten. Daarnaast uiteraard zoveel mogelijk werken zonder het maximum aantal uren voor kindergeld en de grens voor netto bestaansmiddelen te overschrijden. (Zorg dat je hier geen fouten bij maakt, want de rekening een jaar later zal niet mals zijn.)

Het plan dat je in je hoofd hebt lijkt me niet echt haalbaar, tenzij je een job vindt die véél beter betaalt en die je part-time (hangt af van je studierichting) kan doen. Ik denk aan ploegenarbeid bij Volvo of gelijkwaardig.
Zonder stabiel inkomen of borgsteller mag je het vergeten dat je een goedkope studio vindt waar je je mag domiciliëren. Bovendien zal dit zowel jou als je ouders financieel verlies opleveren.

Je wil jezelf opofferen, maar het zijn je ouders die moeten zorgen dat de rekening klopt. Aangezien je een thuiswonende broer hebt mét een inkomen, zie ik niet in waarom dit op jouw schouders moet terecht komen.
"sowieso" schrijf je zo.

EmJa
Topic Starter

#9 , 03 jun 2015 14:33

Dank je voor de uitleg. Ik zal jouw plan voorleggen aan mijn ouders, hopelijk gaan ze akkoord ermee...

eylis

#10 , 03 jun 2015 15:12

Emja, ik weet niet aan weke hogeschool of universiteit je studeert, maar elke instelling heeft een sociale dienst. Stap daar binnen en bespreek je situatie. Dat gebeurt in alle discretie. Grote scholen en unifs hebben een eigen plaatsingsdienst waar je aan interessante prijzen een kot kan huren of een jamer op de peda met gemeenschappelijke keuken.sanitair. Studenten met een moeilijke situatie krijgen zelfs voorrang. en wat je kindergeld betreft: je moet dat zelfs niet aan je ouders vragen. Als je je richt tot het kinderbijslagfonds, kan je vanaf je meerderjarigheid je bijslag zelf ontvangen. Als je op kot gaat, zal je studiebeurs mogelijk ook verhogen.

EmJa
Topic Starter

#11 , 03 jun 2015 15:57

Ik studeer aan de UA. In het begin van het jaar ben ik al naar de dienst van de UA gestapt met de vraag wat ik in mijn situatie kon doen. Ze gaven toen een hele resem papieren mee die ik en mijn ouders moesten invullen om financiële steun te bekomen. Mijn moeder heeft toen geweigerd dit in te vullen (ze moest bijvoorbeeld het loon van mijn vader en haarzelf invullen) zeggend dat we daarvoor toch juist uit de boot voor vallen.

Voor een Peda moet je, heb ik gehoord, alles in een keer op voorhand betalen. Ik weet niet of dit anders is voor studenten met financiële problemen.

BrechtS

#12 , 03 jun 2015 16:00

Geen slimme zet van u moeder. Ze had het beter ingevuld en dan gezien hoe het zat. Ervan uitgaan dat u toch niet wordt geholpen en daarom niets invullen lijkt me nogal verdacht. Nu vraagje naar de andere toe: kan het zijn dat het inkomen van de broer ook wordt meegerekend voor het al dan niet krijgen van financiële steun?

eylis

#13 , 03 jun 2015 16:26

Brecht: neen, het inkomen van een kind wordt niet meegerekend voor de bepaling van de steun voor een student. Enkel die van de ouders. Poster kan de papieren best zelf invullen en een schatting opgegeven van de lonen van zijn ouders. De sociale dienst kan helpen om achter de juiste info te geraken. Als de moeder zegt dat ze buiten de boot vallen voor een financiele steun, dan betekent dat ze waarschijnlijk wel fatsoenlijke inkomens hebben. Wellicht situeert het geldprobleem zich dan bij de broers die gratis inwonen zonder bij te dragen van bijvoorbeeld hun werkloosheidsuitkering of het inkomen onder leercontract (wat vaak tamelijk veel is). Het is te gek dat de leercontracter zijn centjes integraal mag houden als zakgeld, de werkloze niets zou afdragen voor verblijf en de unifstudent moet werken om zijn studies te betalen.
Het feit al dat de ouders klagen over te weining geld tegen hun kinderen vind ik op zijn minst veelzeggend. Elke ouder die het beste wil voor zijn kinderen houdt bij een krappe kas zijn lippen stijf op elkaar. (tenzij het over luxe-uitgaven gaat natuurlijk :-) De peda op een unif betaal je inderdaad vooraf: maar dat is een haalbaar bedrag (na vakantiewerk of zo) Daar zit dan wel energie, huur en internet bij inbegrepen.

Didymus

#14 , 03 jun 2015 16:31

en wat je kindergeld betreft: je moet dat zelfs niet aan je ouders vragen. Als je je richt tot het kinderbijslagfonds, kan je vanaf je meerderjarigheid je bijslag zelf ontvangen.
Klopt niet volgens mij. Behoudens enkele uitzonderingen (die hier niet van toepassing zijn) moet het kinderbijslagfonds aan de ouders blijven uitbetalen.
"sowieso" schrijf je zo.

Terug naar “Andere”