RVA dreigt om geld terug te eisen.

Jumpie
Topic Starter

RVA dreigt om geld terug te eisen.

#1 , 13 mei 2015 00:42

Hallo,

Ik ga even de situatie schetsen zodat jullie een klaar beeld hierover hebben. Dus ik werk met een werkactiva dat is een soort van financiële tegemoetkoming die de RVA betaald aan mij waardoor de werkgever mij minder moet betalen. Dus een deel van mijn loon word door de RVA betaald en dit deel heeft de werkgever als vermindering op mijn totaal loon. Zo'n werkactiva is geldig gedurende twee jaar. Daarna stopt dit dus effectief.

Om het geld te krijgen dient de werkgever een formulier in te vullen en mee te geven met de loonfiche van de gewerkte maand, dit formulier noemt dan C78-Activa. De C78 brengt u dan binnen bij uw syndicaat welke dit doorgeeft aan de RVA en dan wordt het bedrag via de vakbond uitbetaalt op de rekening. Als je dit formulier niet binnenbracht bij het syndicaat dan werd ik gewoonweg niet uitbetaald. Dus elke maand moest ik gedurende 2 jaar achter die papieren wachten en elke maand naar het syndicaat lopen om mijn hard verdiende centen te krijgen. Zelf heb ik hier niets aan, ik verdien niet meer als een ander, in tegendeel ik had hiermee meer werk en moest dan ook nog eens langer wachten op mijn centen dan mijn andere collega's. Met gevolg moest ook facturen uitstellen om te betalen omdat het toch telkens een bedrag van 500 euro was.

Nu is het volgende gebeurt. Ik heb de afgelopen week een brief gehad van mijn syndicaat waarin staat dat de RVA de C78-Activa formulieren van de maanden augustus en september verleden jaar kwijt gespeeld zijn. Dus zij had al geprobeerd om mijn werkgever te bellen maar aangezien dat deze juist in vakantie was heeft zij die niet kunnen bereiken. Dus vroeg zij of ik dit aan mijn directie wou vragen. Ik heb dat dan ook gedaan mijn directie heeft mij dan meegedeeld dat ik deze de 13/05 mag komen afhalen vermits een betaling van 16,16 euro. Tja dat zullen de kosten zijn die het sociaal secretariaat aanrekent aan mijn directie voor het administratief werk.

Nu heb ik ook vandaag (dinsdag) een terug een brief gekregen van het syndicaat dat ik deze formulieren dringend moet binnenbrengen, tja is niet gemakkelijk voor mij aangezien ik in de nacht werk en overdag slaap kan ik niet zomaar naar mijn werkgever rijden. Nu als ik deze papieren niet binnen breng dan gaat de RVA het geld van die 2 maanden terug vragen dus is dan 1000 euro. Geld waarvoor ik hard moet werken (nacht, weekenden en feestdagen). Ondertussen had ik de dag voordien ook een mail gestuurd naar het syndicaat waarin ik uitleg dat de werkgever hiervoor aan mij 16,16 euro vraagt. En met de vraag of ik deze kosten terug krijg van de RVA.

Antwoord was. De RVA gaat deze onkosten niet terug betalen. Dit vind ik wel straf, ten eerste ik ben niet verantwoordelijk voor het verlies van die papieren want die waren in het bezit van de RVA (bewijs is dat ik uitbetaald ben, zonder die papieren in te dienen gaat de RVA mij niet uitbetalen). Dus ik word bedreigt dat de RVA mijn hard verdiende centen gaat afpakken en ik word verantwoordelijk gesteld voor het verlies van die papieren en moet er nog eens de onkosten voor betalen. En dit alles terwijl dit een fout is van een personeelslid van de RVA zelf door hun eigen nalatigheid.

Kan dit zomaar? Ik heb een mail terug gestuurd naar het syndicaat dat de RVA maar zelf dan contact opneemt met mijn werkgever en dat ik niet verantwoordelijk ben voor het verlies van de papieren en dan ook niet die onkosten dient te betalen. Tevens heb ik hen ook gevraagd voor wie zij de vakbond zijn en wie hun lid is de RVA of ik?

Ik heb ook gezegd dat ik contact wil opnemen met de juridische dienst want ik vind niet dat dit zomaar kan binnenkort kan ik ook nog eens gaan opdraaien voor de boetes van iemand anders als het zo verder gaat.

Nu mijn vraag aan jullie is waar ben ik hier in mijn recht en waar is de rechtvaardigheid? Natuurlijk men kan zeggen dat 16,16 euro niet veel geld is maar als dit zo is waarom vragen zij dan dit bedrag aan mij? Tevens vind ik dat ik niet hoef hiervoor op te draaien.

Mvg,

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
JPV
Juridisch actief: Ja

#2 , 13 mei 2015 06:23

Kan je de brief van de vakbond eens inscannen

Jumpie
Topic Starter

#3 , 22 mei 2015 03:47

Sorry voor de late reactie maar in de brief zelf staat niet veel in.

Gewoon dat het syndicaat mij telefonisch heeft willen bereiken en een bericht in de voicemail heeft achtergelaten. Dus in de brief staat dat ik een duplicaat van het formulier moet aanvragen bij mijn werkgever voor de maanden augustus en september 2014. Ik moet deze formulieren afgeven aan het filiaal van het syndicaat. Als ik dit niet doe, dan kan de RVA het geld van die 2 maanden terug eisen. De brief heeft als onderwerp: verwerping. Niet meer als dat staat er niet in.

Maar goed ik heb de formulieren al gaan halen en 16,16 euro gegeven. Ik heb een ontvangstbewijs moeten teken en dat ik 16,16 euro hiervoor betaald heb, heb hiervan een kopie gevraagd welke ook ondertekend is door de ontvanger van het geld op mijn werk. Syndicaat zei dat het in mijn voordeel speelt dat ik die papieren heb binnen gedaan, verschoot wel dat ik hiervoor heb moeten betalen en zei zelf dat dit in feite niet mocht. Tja dat weet ik ook wel maar wat moest ik anders doen. RVA beweert gewoon dat zij deze papieren nooit ontvangen hebben, wat op zich wel redelijk debiel is aangezien het syndicaat mij niet mag en niet kan uit betalen want zij hebben dit nodig als bewijs van gepresteerde uren en bereken ook hierop het aandeel werkactiva zelf. Anders zouden zij niet kunnen weten hoeveel dat zij mij moeten uit betalen.

Dus nu weten wij ook dat de RVA niet zuiver op de graad is en gemakkelijk liegt en bedriegt als het hen uitkomt.

Mvg,

Reclame

Terug naar “Andere”