Laattijdig doktersattest

ikke_naturlijk
Topic Starter

Laattijdig doktersattest

#1 , 10 mei 2015 02:33

Ik was afwezig vanaf vanaf vrijdag 17.04.2015 op mijn werk wegens ziekte. Mijn doktersattest heb ik zelf op maandagavond omstreeks 20h00 op de bus gedaan bij mijn werkgever.
Op 29.04.2015 ontvang ik een aangetekend schrijven waaruit moet blijken dat zij mijn attest niet zouden ontvangen hebben. Camerabeelden bevestigen dat ik op 20.04.2015 een omslag ben komen posten. De receptioniste die de post verdeeld is er 90% zeker van dat zij ook effectief een omslag van mij in haar handen heeft gekregen. Mijn werkegever zegt tevens dat ik vanaf 17.04.2015 geen recht heb op gewaarborgdd loon.
Ik stuurde een origineel duplicaat (verkregen van mijn dokter) aangetekend naar mijn werkgever. Deze ontving dit op 30.04.2015. Hij bevestigt dit in een nieuw aangetekend schrijven, maar ook dat het overige uit zijn vorig schrijven van kracht blijft.

Hoe kan ik best bewijzen dat zij wel degelijk tijdig in het bezit waren van dit doktersattest?
Mag de werkgever dit zomaar invorderen op komende uitbetalingen? Of moeten zij mij hiervoor toestemming vragen?
Mocht dit tot een zaak voor de rechtbank komen, welke zijn mijn slaagkansen?

Alvast bedankt voor jullie inzichten.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
JPV

#2 , 10 mei 2015 11:54

heb je de camerabeelden? Zoniet: geen bewijs, dus geen kans op slagen.

ikke_naturlijk
Topic Starter

#3 , 13 mei 2015 14:00

Zoniet: geen bewijs, dus geen kans op slagen.
Op de camerabeelden zelf is toch niet af te leiden dat ik effectief het doktersattest post en niet zomaar iets anders?
Kan ik deze beelden opeisen bij mijn werkgever, want hij bezit deze uiteindelijk.

Reclame

JPV

#4 , 14 mei 2015 14:38

De werkgever is niet verplicht deze bij te houden, méér dan waarschijnlijk zijn deze ondertussen gewist. Camerabeelden zijn een begin van bewijs, maar zeker niet heiligmakend

Gebruiker21
Juridisch actief: Nee

#5 , 19 mei 2015 10:22

Ik zou ook eens beginnen uitkijken naar een andere werkgever. Als jij de moeite doet om uw doktersattest binnen te brengen, en zelfs om bij verlies door de werkgever een duplicaat te gaan aanvragen bij uw dokter en dit aangetekend verstuurd, en uw werkgever daarna nog steeds doodleuk zegt geen recht te hebben op gewaarborgd loon, zou ik dit er persoonlijk zwaar over vinden.

Anyway, je hebt alsnog een geldig afwezigheidsattest doorgestuurd en uw wergever heeft de ontvangst daarvan bevestigd. Ondanks het feit dat dit tweede attest te laat binnen is (met als achterliggende reden dat het originele kwijtgeraakt is), denk ik dat je voor de arbeidsrechtbank een meer dan goede kans maakt om uw loon toch uitbetaald te krijgen, hoor. Moest je nu geen duplicaat verstuurd hebben, lag de zaak anders, maar uw afwezigheid is op dit moment weldegelijk gestaafd door een doktersattest. Enkel het feit dat dit te laat binnen is, is geen reden om niet uitbetaald te worden, zeker niet aangezien het origineeel kwijtgespeeld is door uw werkgever (OK, dit kan u niet bewijzen, maar als u uw verhaal ook zo aan een rechter verteld, gaat dit wel meespelen, denk ik).
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

ikke_naturlijk
Topic Starter

#6 , 19 mei 2015 10:37

Ik zou ook eens beginnen uitkijken naar een andere werkgever.
Ik werk intussen al niet meer bij hen. Wellicht beïnvloedt dat ook hun reactie?

Gebruiker21

#7 , 19 mei 2015 11:12

Ik werk intussen al niet meer bij hen. Wellicht beïnvloedt dat ook hun reactie?
Ja, da's info die je best vanaf het begin had gegeven, natuurlijk... Zat u in uw opzegperiode tijdens die ziekte?
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

ikke_naturlijk
Topic Starter

#8 , 20 mei 2015 09:16

Zat u in uw opzegperiode tijdens die ziekte?
Ja, inderdaad. Opzeg door mezelf gegeven. Liep af op 10.05.2015.

Gebruiker21

#9 , 21 mei 2015 09:27

Tja, vraag is of u hier een zaak van wil maken, nu u niet meer bij deze werkgever werkt. Om te beginnen zal u moeten kunnen bewijzen dat u dat eerste doktersattest effectief in de bus gestoken hebt. De getuigenis van de receptioniste kan onderdeel van het begin van bewijs zijn. Ook een verklaring van uw huisarts dat hij u gezien heeft + een attest uitgeschreven heeft, voor u die enveloppe in de bus bent gaan steken, draagt bij tot dit begin van bewijs. Als u met deze bewijsstukken naar de arbeidsrechtbank gaat, bestaat de kans dat u het gewaarborgd loon wel uitbetaald krijgt. Maar reken zelf even uit of de extra kosten die u hiervoor moet doen opwegen tegen wat het u zal opleveren...

Terug naar “Andere”