Werken zonder pauze?

poldeleeuw
Topic Starter

Werken zonder pauze?

#1 , 01 mei 2015 12:55

Hallo,

Ik ben afgelopen maandag begonnen bij een metaalbedrijf met pc 111.00.

Maandag en dinsdag stond ik in de dagploeg (7.30 - 16u) met pauze van 12u tot 12u30

Woensdag en donderdag stond ik in de vroege ploeg van 6u tot 14u. Echter blijkt dat iedereen in 2 ploegen geen pauze mag nemen. Men moet zijn eten op eten tijdens de werktijd en dan ook op de werkvloer.

Ik twijfel ergens of dit wel wettelijk is. Ik heb enige opzoeking gedaan via Google en ik lees overal dat indien je 6 uur gewerkt hebt je recht hebt op een pauze. Ik heb ook nergens gelezen dat dit kan verandert worden in een eigen cao van het bedrijf of in een arbeidsreglement.

Mvg,
poldeleeuw.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
de reden
Juridisch actief: Nee

#2 , 01 mei 2015 14:36

Als je in shiften werkt is het normaal dat je geen officiële pauze hebt.
De volledige 8 uur zijn dan ook doorbetaald hé.

Eten als het werk het even toelaat.
je mag maximum 6u aan één stuk werken
enkel voor bedienden is het mogelijk om niet in een schaftlokaal te eten, dacht ze dan met maximum 3 mogen zijn in één werkruimte.

arbeidswet 16/3/1971
Art. 38quater. <Ingevoegd bij W 1998-12-04/31, art. 9; Inwerkingtreding : 27-12-1998> § 1. De werknemers mogen niet zonder onderbreking werken gedurende meer dan zes uren.

u kan hiervoor anoniem klacht neerleggen http://www.werk.belgie.be/defaulttab.aspx?id=6550" onclick="window.open(this.href);return false;

sociaal strafwetboek
Art. 59. Geheimhoudingsplicht
Behoudens uitdrukkelijke machtiging van de indiener van een klacht of van een aangifte betreffende een inbreuk op de bepalingen van de wetgeving waarop zij toezicht uitoefenen, mogen de sociaal inspecteurs in geen enkel geval, zelfs niet voor de rechtbanken, de naam van de indiener van deze klacht of van deze aangifte bekend maken.
Het is hun eveneens verboden aan de werkgever of aan zijn vertegenwoordiger te onthullen dat ingevolge een klacht of een aangifte een onderzoek werd ingesteld.
Deze inlichtingen zijn louter informatief en onder alle voorbehoud. Er kunnen geen rechten aan verbonden worden

poldeleeuw
Topic Starter

#3 , 02 mei 2015 16:26

Dus met andere woorden zoals het nu gaat is het niet wettelijk?

Reclame

JPV
Juridisch actief: Ja

#4 , 04 mei 2015 08:23

inderdaad

Terug naar “Andere”