Wijsvinger verloren

Jos1985
Topic Starter

Wijsvinger verloren

#1 , 19 apr 2015 03:52

Beste ,

Ik heb mijn wijsvinger verloren in 1988. Dit door een ongeval thuis met een waterpomp.

Nu vertellen ze mij, dat ik hiervoor een uitkering zou moeten gekregen hebben van de mutualiteit.

Klopt dit , zo ja werkt dit nog met terugwerkende kracht ?

Dank bij voorbaat

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
mava105
Juridisch actief: Nee

#2 , 19 apr 2015 09:13

Een wijsvinger heb je toch niet nodig om kleinen te schrijven? Je kan toch ook nog met een andere vinger de toetsen aanslaan?

Meeboo

#3 , 20 apr 2015 10:57

Dat is bijna 30 jaar geleden.. beetje laat om te reageren vindt u niet?

Is dat een werkongeval geweest?
Bent u arbeidsongeschikt?

Reclame

Jos1985
Topic Starter

#4 , 20 apr 2015 13:56

Dit is gewoon maar een vraag, omdat een mede-lotgenoot mij hier op attent maakte.

Dit is geen werkongeval, ik ben ook niet arbeidsongeschikt.

Ik was toen 2 .5 jaar.

Dus het zou gaan om een uitkering van 2 à 5 procent.

De vraag , heb ik hier recht op ja of nee.

Zo ja , welke stappen moet ik ondernemen .

fieke0509

#5 , 20 apr 2015 13:59

Nogal vreemd dat je bijna 30 jaar na datum hierover begint? Zou me verwonderen moest je hier nu nog iets mee klaar krijgen

Meeboo

#6 , 20 apr 2015 14:10

een uitkering van 2 a 5 % van wat?

Jos1985
Topic Starter

#7 , 20 apr 2015 23:59

Ik vind het zelf ook bizar , daarom mijn vraag .

Ene mede-lotgenoot vertelde mij dat hij 30 euro per maand kreeg , omdat hij zijn wijsvinger kwijt was.

Dit zou berekend worden op een invaliditeit.

Omdat dit in soortgelijke omstandigheden (geen andere aansprakelijke) , was ik zelf verwonderd dat dit kon .

Ik veronderstel mocht dit zo zijn, dat er wel een of andere instantie mij op de hoogte zou stellen.

Dus ik weet eerlijk gezegd niet of zijn verhaal klopt.

Ik hoop dat iemand mij verduidelijking kan geven, zodat ik mij niet belachelijk hoef te maken bij de bevoegde instanties :)

Gebruiker21

#8 , 21 apr 2015 08:58

Nogal vreemd dat je bijna 30 jaar na datum hierover begint? Zou me verwonderen moest je hier nu nog iets mee klaar krijgen
Het ongeval is gebeurd als de TS 2,5 jaar was. Nogal logisch dat hij er op dat moment niet aan gedacht heeft. TS zal nu dus ongeveer 30 zijn.

Ik zou mijn licht eens opsteken bij de mutualiteit. Of je met terugwerkende kracht iets gaat kunnen krijgen, weet ik niet, maar mogelijk heb je wel recht op iets vanaf de dag dat je dit aangeeft.

Dat de "bevoegde instanties" (= overheid / mutualiteit / etc...) u niet zelf op de hoogte stellen van waar u recht op heeft, is schering en inslag. Ik spreek uit ervaring. Ons zoontje is een jaar geleden geopereerd aan een ernstige aandoening. Had het UZ in Leuven ons niet op de hoogte gebracht van waar we recht op hadden, hadden we dit niet geweten. Het ging om onder andere:
- Verhoogd kindergeld.
- Terugbetaling reiskosten voor de periode dat ons zoontje in het ziekenhuis lag.
- Opeing dossier ernstige ziekte bij zowel hospitalisatieverzekering als mutualiteit, waardoor er véél meer terugebetaald wordt (zo goed als alles).
- etc...

Het ging alles bij elkaar over honderden, mogelijk een paar duizend euro, waar we recht op hadden, maar de "uitbetalende instelling" hebben ons hier nooit op attent gemaakt. We moesten er zelf naar vragen.

Het is dus goed om hier zelf naar te informeren. Hoor dus zeker eens bij je mutualiteit (je maakt je daar zeker niet belachelijk door) en laat ons weten hoe het afloopt...
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Jos1985
Topic Starter

#9 , 21 apr 2015 23:00

Dank u wel , Tom .

Eindelijk een mening waar ik verder kan opbouwen. :)

Ik heb een mail verstuurd naar mutualiteit en laat bij meer nieuws iets weten

Ik hoop in ieder geval , dat het met u zoon nu goed gaat :)

mvg

giserke

#10 , 22 apr 2015 00:15

Zolang de feiten zich hebben voorgedaan voor je 65 bent kan je altijd een aanvraag indienen bij het RIZIV voor een percentage arbeidsongeschiktheid te bekomen.
Toelage zal je niet bekomen, maar je kan wel verminderingen bekomen bij de personenbelastingen.

JPV

#11 , 22 apr 2015 11:16

Bij de mutualiteit zie ik niet hoe je een vergoeding kan krijgen. Je kan immers bij de mutualiteit slechts een uitkering krijgen voor een arbeidsongeschiktheid die zich voordoet NAdat je een verdienvermogen hebt (= meestal na 18 jaar). Ben je reeds (deels) ongeschikt voor je 18e, dan kan je voor dat stuk niet arbeidsongeschikt verklaard worden.

je zal dus bij de FOD sociale zekerheid terecht moeten voor een eventuele handicap.

mava105

#12 , 22 apr 2015 11:23

Toelage zal je niet bekomen, maar je kan wel verminderingen bekomen bij de personenbelastingen.
Denk dat voor het verlies van het eerste kootje van een wijsvinger maar een invaliditeit wordt gegeven van 3%.
Om een vermindering van de personenbelasting te bekomen heb je een handicap van minsten 66 % nodig. (denk ik toch)

JPV

#13 , 22 apr 2015 11:34

of een bepaald aantal punten als invalide, wat anders bekeken wordt. Maar zou me idd vreemd lijken dat je daar rehct op zou hebben.

giserke

#14 , 22 apr 2015 12:25

Een arts van het RIZIV bepaald dit. Je kunt het wel aanvragen en zien wat uit de bus komt.
Er is wel een verschil tussen iemand die van kindsaf een vinger mist, of een concertpianist die zijn vinger verliest tijdens zijn carrière.

Jos1985
Topic Starter

#15 , 22 apr 2015 19:35

Ok ,

Ik veronderstel dat FOD sociale zekerheid , mij zeker kan verder helpen met mijn vraag.

Dank u voor de tips :)

Indien er nog tips zijn laat maar komen

Terug naar “Andere”