begrafenis - werk

kwispel
Topic Starter

begrafenis - werk

#1 , 10 apr 2015 13:56

Een vriendin van me is verpleegster en werkt dus tijdens de weekends.
Een persoon uit haar ex-schoonfamilie die ze haar erg dierbaar is en die ze al dertig jaar als haar tweede moeder aanziet, is deze week overleden en wordt morgen begraven.

In het verleden heeft zij voor de meest uiteenlopende en vaak banale redenen ingesprongen tijdens weekends voor jonge werknemers die wilden uitgaan.
Nu is er niemand die het voor haar wil doen, haar directeur is met verlof en kan er niets gedaan worden om haar morgen een dag vrij te geven ( of op zijn minst enkele uren).

Voor haar is dit oh zo belangrijk en zich ziek melden, wilt ze niet, al zeker omdat er ook een ander personeelslid op de begrafenis zal aanwezig zijn.

Wat zijn de mogelijkheden? Het is officieel geen familie meer, ze staat niet op de doodsbrief, maar door haar kinderen is er wel een band.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Gebruiker21
Juridisch actief: Nee

#2 , 10 apr 2015 14:03

Ik vrees dat daar niet veel aan te doen is. Klein verlet kan hiervoor niet genomen worden. Een dag verlof moet in samenspraak met de werkgever ingepland worden, en aangezien dit niet mogelijk is, valt hier niet veel aan te doen. Moest ik in haar plaats zijn, ik zou hier wel mijn conclusies uit trekken als iemand me volgende keer vraagt om in te springen, maar daar ben je niet vet mee nu, natuurlijk...
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

kwispel
Topic Starter

#3 , 10 apr 2015 14:20

Niet aanwezig zijn op de begrafenis, zal blijven knagen.
Niet komen opdagen op het werk kan ook grote gevolgen hebben.

Iemand in eenzelfde situatie op een moment dat de baas niet in verlof is, zal wschl wel meer kunnen afdwingen.

Reclame

duma

#4 , 10 apr 2015 15:35

Bel naar je baas?

Als dit hier zou voorvallen, zou die er niets op tegen hebben dat ik hem in zijn verlof zou storen.
Als je baas weet dat je zelf vaak inspringt, zal die misschien wel geneigd zijn iets terug te doen voor jou en zelfs vanuit zijn verlof iets voor je te regelen.

Uiteindelijk duurt die begrafenis toch ook geen hele dag en kan er zo misschien een oplossing gevonden worden?

kwispel
Topic Starter

#5 , 10 apr 2015 15:52

Is niet voor mij, maar die baas zou in het buitenland zitten en het privénummer is enkel gekend bij hogere personeelsleden die het niet mogen ( of niet willen) doorgeven.

LeenW

#6 , 10 apr 2015 16:30

1207 al geprobeerd? Je kan bij een gsm vaak een boodschap achter laten zonder dat je het nummer te weten komt

kwispel
Topic Starter

#7 , 10 apr 2015 16:42

De baas wil niet worden gestoord. Hij liet weten dat de collega's het onderling moeten overeen komen en als één persoon sluwer is en de andere zich altijd laat doen,.....
Zo is het uiteraard makkelijk.

Gebruiker21

#8 , 13 apr 2015 09:33

Kwispel, wat heeft uw vriendin nu uiteindelijk gedaan, als we dit mogen weten?
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

kwispel
Topic Starter

#9 , 14 apr 2015 12:02

Niets, gewoon gewerkt. Jammer genoeg. Waren collega's voor wie ze talloze keren insprong, die het hele weekend in de ardennen zaten, maar die ze dan gewoon hier op straat zag wandelen.

mava105

#10 , 14 apr 2015 12:42

Nu weet ze wat ze volgende keer mag doen.

Gebruiker21

#11 , 16 apr 2015 11:07

Niets, gewoon gewerkt. Jammer genoeg. Waren collega's voor wie ze talloze keren insprong, die het hele weekend in de ardennen zaten, maar die ze dan gewoon hier op straat zag wandelen.
Ik zou die collega's hierop aanspreken, eerlijk gezegd. Zodat zij weten dat jij gezien hebt dat ze gelogen hebben over hun motivatie waarom ze niet konden inspringen. In dat geval gaan ze achteraf niet echt durven protesteren als jij weigert om in te springen voor hen. Niet meer dan normaal, zou ik zo denken.

k.b.

#12 , 16 apr 2015 11:10

Ik zou die collega's hierop aanspreken, eerlijk gezegd. Zodat zij weten dat jij gezien hebt dat ze gelogen hebben over hun motivatie waarom ze niet konden inspringen. In dat geval gaan ze achteraf niet echt durven protesteren als jij weigert om in te springen voor hen. Niet meer dan normaal, zou ik zo denken.

"Sorry ... ik doe dat niet meer" moet volstaat ... u moet geen verklaring geven waarom je niet wenst in te vallen ...

k.b.

Gebruiker21

#13 , 16 apr 2015 16:31

"Sorry ... ik doe dat niet meer" moet volstaat ... u moet geen verklaring geven waarom je niet wenst in te vallen ...

k.b.
Inderdaad, je hoeft geen verklaring te geven, maar om de opmerking "Dat is ook niet echt collegiaal van jou" te vermijden, is het goed om hen op voorhand even te zeggen: "Je kon op de dag van de begrafenis niet voor me inspringen, omdat je in de ardennen zat dat weekend, maar ik heb je daar of daar zien lopen. Ik vind dit niet echt collegiaal en ga hier in de toekomst wel regekening mee houden." De collega in kwestie zal volgende keer zelfs niet meer durven vragen om in te springen, denk ik...

Terug naar “Andere”