Verplichte bijscholing, recht op compensatie?

geennaam
Topic Starter

Verplichte bijscholing, recht op compensatie?

#1 , 01 apr 2015 16:43

Hallo

Het een vraagje waarover ik mij wat beter wil inlichten voor ik er mee naar mijn directie stap.

De situatie is zo, een 3 tal jaar geleden moest ik verplicht een EHBO cursus volgen voor mijn werkgever. We hadden nog geen hulpverleners op het werk en voldeden zo niet aan het KB van 15 december 2010 betreffende de eerste hulp. Ik was samen met andere toezichters aangeduid om de opleiding te volgen omdat dit zogezegd deel uitmaakte van mijn taakomschrijving. Ze lieten ook uitschijnen dat als ik dit attest niet had, ik niet langer mijn job zou kunnen uitvoeren.

De opleiding werkt ook door mijn werkgever georganiseerd en bekostigd (bij erkend centra). Ik heb de 16u basis opleiding gevolgd en alle daarop volgende jaren de 4u bijscholingen (zoals ook bepaald in zelfde KB). Wel werd dit telkens buiten mijn normaal urenpakket geregeld en kreeg ik daar geen enkele vorm van compensatie voor. Voor de basis cursus heb ik zelfs verlof moeten nemen bij mijn 2de werkgever om deze opleiding te kunnen volgen. De verantwoordelijke van de navorming op ons werk (dat tevens ook vakbondsafgevaardigde is) zei dat dat niet haar probleem was en dit 'eigen aan de job' was.

Nu is het binnenkort weer tijd om de 4u opleiding te doen, en voel ik de bui al terug hangen. Doordat dit deels wel in mijn uren valt, waren ze al bezig dat ik dat dan maar moest inhalen... dit is een brug te ver voor mij en zoals gezegd, vakbondsafgevaardigde is een no-go.

PS, van alle toezichters, ben ik trouwens enige die de cursus gedaan heeft. Rest heeft hun kat gestuurd en dat is blijkbaar nu allemaal geen probleem.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
mbbs1024

#2 , 01 apr 2015 19:27

Als dat een verplichte opleiding is, moet dat volgens mij als betaalde tijd behandeld worden.
Het is nogal sterk dat je werkgever je verplicht om tijdens je verlof een opleiding te gaan volgen.

Wat me eigenlijk het meest verbaasd is dat de vakbondsafgevaardigde je wandelen stuurt.
Dringend van vakbond veranderen zou ik denken.

Eventueel ook stilaan naar een andere job beginnen uit te kijken, wil je werken voor een werkgever die je op een volgens mij onwettige manier verlofdagen afpikt ?
lijkt me eerder uitbuiting.

geennaam
Topic Starter

#3 , 01 apr 2015 21:03

Ik doe mijn job graag! Laat dat duidelijk zijn, ik heb geen probleem in nu en dan extra zaken te doen als dat onze school, de leerlingen of collega's ten goede komt, maar er zijn ergens grenzen! Zaken mogen niet zomaar vanzelfsprekend geacht worden en al helemaal niet verplicht worden. Als ik hoor de ik mijn cursus wel mag gaan volgen (net alsof het een gunst maatregel is...) maar mijn uren die ik daardoor niet op de school ben op een ander moment moet in halen, wel dan kookt mijn bloed een beetje.

Misschien niet geheel duidelijk, ik ben administratief personeelslid in het onderwijs.
Toezicht, studie, opvoeder, algemene administratie e.d.
Wij werken in een 38u functie

Maargoed, ik wil dus eens een duidelijk gesprek met mijn directeur hebben zonder zijn entourage er bij, maar voor ik dat doe wil ik beetje weten hoe het allemaal in elkaar zit zodat ik wat sterk in mijn schoenen sta en geen holle beschuldigingen sta te uiten.

En ja, vakbondsafgevaardigde...
Buiten die ene, is er geen echte afvaardiging in de school aanwezig. En al helemaal geen actieve.
En de denken enkel maar aan hun eigen is mijn ervaring tot nu toe.

Reclame

eylis

#4 , 01 apr 2015 21:14

heel formeel en dit is de juiste info, je kan het natrekken op de edulex website van het ministerie van onderwijs. Effectief: elke school moet beschikken over een personeelslid dat de eerste zorgen kan toedienen. Dat kan iemand zijn met een opleiding (een verpleegster of een sportleraar bvb.) maar als er zo geen persoon in het team aanwezitg is, dan moet de school er inderdaad voor zorgen dat één van de personeelsleden de nodige opleidingen en bijscholingscursussen kan volgen. Dat moet BINNEN de arbeidstijd gebeuren. Uiteraard: het is voor het werk. Je kan aan de vakbondsafgevaardigde gerust laten weten dat je contact zal opnemen met de hoofdzetel ivm het advies dat ze je gegeven heeft. Je kan op de edulex-website makkelijk met trefwoorden de desbetreffende ministeriele artikeles en omzendbrieven opzoeken. En was ik in je plaats? Dan vroeg ik (na alles goed nagetrokken te hebben met de hoofdzetel van de vakbond) met terugwerkende kracht recup voor ALLE onterecht gepresteerde uren in de vrije tijd terug. Fraai verhaal....

geennaam
Topic Starter

#5 , 03 apr 2015 13:13

Zal een andere vakbond moeten contacteren, want onze vakbondsafgevaardigde in onze school zetelt ook in het nationaal bestuur. Gelijk hoe of waar ik de vraag stel, ze komt er toch wel achter. Jammer genoeg zijn er geen andere vakbonden met afvaardiging in onze school (of toch niet dat ik weet). Zal ik eens werk moeten van maken om te veranderen.

In ieder geval is dat extra uren presteren in onze school wel zeer ingeburgerd. Als administratief personeel, toezichter / studie meester - opvoeder worden wij heel vaak ingezet in naschoolse activiteiten waarvoor we geen compensatie krijgen omdat dit volgens de directie 'eigen aan de job in het onderwijs' is. Het is ter loyaliteit van de school. Onder vorige directie hadden wij dan overuren die we konen opnemen als de organisatie het toeliet, maar dat is volledig afgeschaft onder huidige directie en de nog openstaande uren kunnen / mogen we zelfs niet meer opnemen (of toch zeer zeer moeilijk).

En nogmaals, ik heb helemaal geen probleem om nu en dan eens extra te werken, mij flexibel op te stellen, of wat dan ook. Maar er zijn grenzen. En het gaat hier niet over vakantie, geld of werk, maar om respect en waardering. Mijn collega's en ikzelf zijn geen tweederangs werknemers in het onderwijs en willen ook niet zo behandeld worden. Het is niet omdat we geen leerkracht zijn, dat we geen passie voor onderwijs hebben. Onder nieuwe directie voelen we ons echter wel het uitschoot en is alle waardering soms zoek. En van mevrouw vakbondsafgevaardigde is het beetje zelfde. Voor lesgevend personeel en directie doet ze alles, maar voor administratief personeel niets.

* Oké, heb mijn stoom terug even kunnen afblazen.
Ik ga op zoek naar andere vakbond.

eylis

#6 , 03 apr 2015 15:29

je school maakt deel uit van een scholengroep. Dit kan het vrij onderwijs zijn, gemeentelijk of de GO!groep en die hanteren allemaal dezelfde richtlijnen. Dat je eens iets extra doet, hoort inderdaad bij een job in het onderwijs. Maar als de directeur met zijn school moet voldoen aan de veiligheidsnormen, zal hij dat wel moeyen realiseren binnen de richtlijnen. Weet je dat als hij géén EHBO-verantwoordelijke heeft, hij ernstige minpunten op zijn schoolaudit kan krijgen? Dan mag het winkeltje TOE. Hoe zit het overigens met de verzekering als er iets gebeurt op die bijscholing die je MOET doen tijdens je vrije uren? Dan ben je NIET verzekerd. De directeur gaat hier ferm buiten het wettelijk boekje en brengt u bovendien in een gevaarlijke positie. Je moet zelfs geen pleidooi afsteken over respect en waardering. Het gaat om arbeidsrecht. Richt je naar de scholengroep. Directeur kan op die mat geroepen worden....

geennaam
Topic Starter

#7 , 11 apr 2015 04:29

Heb ondertussen contact gehad met een andere vakorganisatie. Volgens wat ik tussen de regels door versta zijn ze niet echt verwonderd. Ik heb het advies gekregen om eerst een gesprek met mijn directie te voeren, mijn bedenkingen aan te kaarten en de informatie die ik van hun nog zal krijgen als mijn lidmaatschap rond is goed door te nemen en eventueel (en indien nodig) ook voor te leggen. Heb ook wat contact gegevens meegekregen van mensen waarbij ik terecht kan mocht het gesprek op niets uitdraaien. Maar naar wat ik versta hebben ze geen specifiek vakbondsafgevaardigde in mijn school, wel in andere scholen van het zelfde stedelijk net waartoe mijn school behoord.

Ik hoop dat ik het allemaal niet zo'n vaart zal lopen.
Gevaar is beetje dat dit allemaal voor mij meer en meer principe kwestie aan het worden is en dat kan soms gevaarlijk zijn.

de reden
Juridisch actief: Nee

#8 , 11 apr 2015 15:01

al eens nagegaan of hier geen betaald educatief verlof voor mogelijk is?
Deze inlichtingen zijn louter informatief en onder alle voorbehoud. Er kunnen geen rechten aan verbonden worden

Gebruiker21

#9 , 13 apr 2015 13:17

[Niet juridische modus]

Langs de andere kant: 4 uurtjes per JAAR??? Ik kom aan meer dan 4 uur onbetaalde arbeid per MAAND (als het al niet per week is in bepaalde weken). Ik werk normaal van 9 tot 17u30 met een half uurtje middag pauze, maar als een vergadering om 17u30 nog bezig is, kan ik het echt niet maken om het af te bollen. Dikwijls ben ik ook iets vroeger dan 9 op het werk (meevallers in het verkeer) en dikwijls kom ik niet aan een half uur middagpauze. Niemand verplicht me die "overuren" te maken, uiteraard, maar ze worden niet geregistreerd dus ik kan ze ook niet terugnemen (noch worden ze uitbetaald)... Maar ik doe mijn job graag en wat zijn die paar uurtjes op een maand? Langs de andere kant doet mijn werkgever ook nooit moeilijk als ik eens te laat ben op het werk door file, een ziek kind dat naar oma en opa moet, of wat dan ook.

Het is een beetje de bluts met de buil. Om nu te zeggen dat de werkgever de topic starter uitbuit omdat ze eens per jaar 4 uur bijscholing buiten de uren moet volgen? OK, strikt juridisch genomen kan het niet, maar als dit het enige is, zou ik daar toch niet echt zo'n "spel" van maken, hoor.

[/Niet juridische modus]
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

denlowie

#10 , 13 apr 2015 14:48

Je bent nooit te oud voor te leren, en er zijn veel mensen die zeer dure cursussen volgen voor hun persoonlijke interesse.

wat maakt die paar uurtjes per jaar uit ?
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Gebruiker21

#11 , 13 apr 2015 15:38

Je bent nooit te oud voor te leren, en er zijn veel mensen die zeer dure cursussen volgen voor hun persoonlijke interesse.

Ik ben het op zich met u eens, hoor, maar je kan het dan ook omkeren: als die paar uurtjes weinig uitmaken, waarom kunnen ze dan niet binnen de werkuren vallen.

Maar zoals ik al zei: als dit het enige is waar de topic starter kan over klagen bij haar huidige werkgever, is het dan ook wel de moeite om hierover te klagen en zo de relatie met de werkgever te vertroebelen? In mijn ogen niet.

Maar puur juridisch gezien heeft de topic starter wel gelijk, natuurlijk...
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

denlowie

#12 , 13 apr 2015 15:53

Ik ben het op zich met u eens, hoor, maar je kan het dan ook omkeren: als die paar uurtjes weinig uitmaken, waarom kunnen ze dan niet binnen de werkuren vallen.

[/quote]
Voor de meeste mensen moet de melk altijd van de koe komen.
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Gebruiker21

#13 , 13 apr 2015 16:14

En wie is de koe? De wergever of de werknemer? Er moet een gezond evenwicht zijn tussen wergever en werknemer. Noch de wergever, noch de wernemer zijn liefdadigheidsinstellingen, en gaan een overeenkomst aan die voor beiden winstgevend is: de werknemer krijgt loon uitbetaald, de werkgever kan winst maken door het werk dat de werknemer aflevert. Zolang deze "zakelijke relatie" in evenwicht blijft wat betreft "buitencontractuele toegevingen", zie ik geen probleem. Als de werkgever echter van de topic starter zou verwachten dat ze maandelijks een halve dag opleiding buiten de uren gaat volgen, en voor de rest niet tolereert dat de werknemer bijvoorbeeld eens een uurtje te laat op het werk verschijnt wegens file, dan is de relatie duidelijk niet in evenwicht.

Ik kan weinig begrip opbrengen voor wernemers die ten onrechte klagen dat hun werkgever van hen profiteert, maar ik kan ook weinig begrip opbrengen voor werkgevers die ten onrechten klagen dat zijn werknemers van hem profiteren. In beide gevallen is de logische oplossing: ontslag nemen / ontslag geven!

Maar kom, terug on topic: als het enige probleem van de topic starter met haar werkgever is dat ze één keer in het jaar 4 uur opleiding moet volgen buiten de werkuren, dan moet ze zich afvragen of ze hier écht een punt wil van maken. Het is haar volste recht om dit te doen, maar of het ook de verstandigste keuze is?

geennaam
Topic Starter

#14 , 23 apr 2015 16:08

Toch even reageren,

Het gaat om veel meer dan die 4 uurtjes hoor. Maar het is de druppel die de emmer liet overlopen, en zeker het feit dat ze proberen de 3 van de 4 uur mij te laten inhalen op een andere dag, omdat die toevallig doorgaan op een moment dat ik moet werken. Dat is mij toch wel beetje een brug te ver.

Werk 38u, zoals vele mensen, in onregelmatige uren zowel overdag als 's avonds. Heb ook veel vergaderingen waar ik geacht wordt aanwezig te zijn en die zijn in 99% van de tijd op momenten dat ik normaal vrij ben. Dat wordt ook allemaal niet gecompenseerd en dan hebben we nog alle school activiteiten die georganiseerd worden waarop we ook moeten aanwezig zijn, of op moeten meewerken. Heb voor mijzelf dit jaar die verplichte extra aanwezigheden opgeteld en zit nu al aan bijna 100u en het schooljaar is nog niet om.

Denk niet dat ik iemand ben die gemakkelijk moeilijk doet. Ben zeer flexibel iemand, maar moet allemaal wel fair en met respect blijven.
Je zou zo nog kunnen proberen als ik meega op studiereis mij die uren in een vakantie te laten inhalen omdat ik al op reis geweest ben...
Beetje serieus blijven é.

Ben niet enige die naar vakbond gestapt is trouwens.

Gebruiker21

#15 , 23 apr 2015 16:51

Tja, je staat in het onderwijs, dan kan je er op voorhand wel van uitgaan dat je naar bepaalde vergaderingen moet gaan die buiten de diensturen vallen, niet? En dat je schooluitstapjes moet begeleiden en helpen bij de voorbereidingen van het schoolfeest, etc, etc... Dit is eigen aan de job, zou ik zo denken. Ik weet dat het een gevoelig thema is, maar compenseren de schoolvakanties niet een beetje die extra uren die je buiten de schooluren moet doen? Eén maandje zomervakantie is 20 dagen x 8 uur = 160 uur?

Maar terug juridisch nu: wat staat er in het arbeidsreglement / uw arbeidscontract over die vergaderingen / schooluitstappen / etc...? Hoe worden uw werkuren / dagen daar gedefinieerd? In mijn arbeidsreglement staat "dit zijn mogelijke normale uurroosters binnen het bedrijf" en beetje verder "vanaf functie level X (= mijn functie level) is de werknemer niet meer gehouden aan het normale uurrooster." Wat dus zoveel wil zeggen als: uw werk moet gedaan zijn en als hier al eens overuren voor nodig zijn, is dat maar zo. Maar het wil ook zeggen: als ge eens een paar uur vroeger door moet om de kinderen op te halen, is dit geen probleem.

Wat dus in uw arbeidsreglement / contract staat, is juridisch correct. Als die vergaderingen / extra activiteiten niet in één of andere vorm vermeld staan, ben je helemaal niet verplicht hier naartoe te gaan. Uw werkgever is uiteraard ook niet verplicht u in dienst te houden...

Terug naar “Andere”