#15 , 23 apr 2015 16:51
Tja, je staat in het onderwijs, dan kan je er op voorhand wel van uitgaan dat je naar bepaalde vergaderingen moet gaan die buiten de diensturen vallen, niet? En dat je schooluitstapjes moet begeleiden en helpen bij de voorbereidingen van het schoolfeest, etc, etc... Dit is eigen aan de job, zou ik zo denken. Ik weet dat het een gevoelig thema is, maar compenseren de schoolvakanties niet een beetje die extra uren die je buiten de schooluren moet doen? Eén maandje zomervakantie is 20 dagen x 8 uur = 160 uur?
Maar terug juridisch nu: wat staat er in het arbeidsreglement / uw arbeidscontract over die vergaderingen / schooluitstappen / etc...? Hoe worden uw werkuren / dagen daar gedefinieerd? In mijn arbeidsreglement staat "dit zijn mogelijke normale uurroosters binnen het bedrijf" en beetje verder "vanaf functie level X (= mijn functie level) is de werknemer niet meer gehouden aan het normale uurrooster." Wat dus zoveel wil zeggen als: uw werk moet gedaan zijn en als hier al eens overuren voor nodig zijn, is dat maar zo. Maar het wil ook zeggen: als ge eens een paar uur vroeger door moet om de kinderen op te halen, is dit geen probleem.
Wat dus in uw arbeidsreglement / contract staat, is juridisch correct. Als die vergaderingen / extra activiteiten niet in één of andere vorm vermeld staan, ben je helemaal niet verplicht hier naartoe te gaan. Uw werkgever is uiteraard ook niet verplicht u in dienst te houden...
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!