Concurrentiebeding

Wes86
Topic Starter

Concurrentiebeding

#1 , 31 mar 2015 19:49

Beste,

Ik werk momenteel 2 jaar als werknemer in de thuiszorgsector (verpleger) na twee jaar wil ik opstarten als zelfstandige verpleegkundige dit ook in dezelfde stad.
Nu staat er in mijn arbeidsovereenkomst vermeld:

De bediende verbindt er zich toe om, zowel gedurende het in voege zijn van de arbeidsovereenkomst als na de beëdiging ervan, zich te onthouden van elke handeling die oneerlijke concurrentie inhoudt binnen een straal van 100km van haar (zijn) woonplaats. Ingeval van overtreding zal, als schadevergoeding, een bedrag geëist worden gelijk aan 6 of 12 maanden loon, dit naargelang de betrokkene al dan niet 5 dienstjaren telt.

Nu hoor ik van verschillende mensen dat dit niet wettelijk zou zijn dit omdat een concurrentiebeding 3 voorwaarden moet bevatten, het moet gaan over het voorwerp in dit geval verpleging, het moet een regio bevatten dit geval een straal van 100km maar er moet ook een periode op staan en dit staat er in dit geval niet in. Volgens het ABVV zou het wel inorde zijn.

Nu is mijn vraag wat klopt er en wat is er mogelijk?
Bedankt.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Vandebos

#2 , 31 mar 2015 23:43

Moet inderdaad een periode bevatten die de twaalf maand, buiten in exceptionele omstandigheden, niet mag overschrijden. Bovendien dient de werkgever de werknemer te vergoeden voor het inroepen van van het beding. De wederkerigheid in uw geval zou inhouden dat uw werkgever u al dan niet 6/12 maand schadevergoeding dient te betalen voor het inroepen van het concurentiebeding.

JPV

#3 , 01 apr 2015 08:04