Concurrentiebeding

Wes86
Topic Starter

Concurrentiebeding

#1 , 31 mar 2015 19:49

Beste,

Ik werk momenteel 2 jaar als werknemer in de thuiszorgsector (verpleger) na twee jaar wil ik opstarten als zelfstandige verpleegkundige dit ook in dezelfde stad.
Nu staat er in mijn arbeidsovereenkomst vermeld:

De bediende verbindt er zich toe om, zowel gedurende het in voege zijn van de arbeidsovereenkomst als na de beëdiging ervan, zich te onthouden van elke handeling die oneerlijke concurrentie inhoudt binnen een straal van 100km van haar (zijn) woonplaats. Ingeval van overtreding zal, als schadevergoeding, een bedrag geëist worden gelijk aan 6 of 12 maanden loon, dit naargelang de betrokkene al dan niet 5 dienstjaren telt.

Nu hoor ik van verschillende mensen dat dit niet wettelijk zou zijn dit omdat een concurrentiebeding 3 voorwaarden moet bevatten, het moet gaan over het voorwerp in dit geval verpleging, het moet een regio bevatten dit geval een straal van 100km maar er moet ook een periode op staan en dit staat er in dit geval niet in. Volgens het ABVV zou het wel inorde zijn.

Nu is mijn vraag wat klopt er en wat is er mogelijk?
Bedankt.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Vandebos

#2 , 31 mar 2015 23:43

Moet inderdaad een periode bevatten die de twaalf maand, buiten in exceptionele omstandigheden, niet mag overschrijden. Bovendien dient de werkgever de werknemer te vergoeden voor het inroepen van van het beding. De wederkerigheid in uw geval zou inhouden dat uw werkgever u al dan niet 6/12 maand schadevergoeding dient te betalen voor het inroepen van het concurentiebeding.

JPV

#3 , 01 apr 2015 08:04

Dit is geen concurrentiebeding, dit is gewoon een beding ivm ONEERLIJKE concurrentie. Sowieso is oneerlijke concurrentie verboden, los of dit in de arbeidsovereenkomst staat. Het beding is, zoals het ABVV zegt, dus in orde, omdat het net geen concurrentiebeding is.

Wet op de arbeidsovereenkomsten:
Art. 17
De werknemer is verplicht:
...
3° zowel gedurende de overeenkomst als na het beëindigen daarvan, zich ervan te onthouden:
a) fabrieksgeheimen, zakengeheimen of geheimen in verband met persoonlijke of vertrouwelijke aangelegenheden, waarvan hij in de uitoefening van zijn beroepsarbeid kennis kan hebben, bekend te maken;
b) daden van oneerlijke concurrentie te verrichten of daaraan mede te werken;

Reclame

denlowie
Juridisch actief: Nee

#4 , 01 apr 2015 09:22

Wanneer de werkgever kan aantonen dat een groot percentage van TS zijn klanten ook de zijne hebben geweest dan heeft TS problemen, dit is in het kort gezegd, heb daar persoonlijk ervaring mee gehad weliswaar 35 jaar geleden.
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

JPV

#5 , 01 apr 2015 09:29

Wanneer de werkgever kan aantonen dat een groot percentage van TS zijn klanten ook de zijne hebben geweest dan heeft TS problemen, dit is in het kort gezegd, heb daar persoonlijk ervaring mee gehad weliswaar 35 jaar geleden.
niet noodzakelijk. Er moet bewezen worden dat er sprake is van afwerving, niet dat de klanten spontaan naar de zelfstandige verpleegkundige overgelopen zijn. In de praktijk bijna enkel te bewijzen door effectieve bewijzen (getuigen, individueel geaddresseerde reclame) dat er sprake is geweest van beïnvloeding. En gewoon een afscheidsbriefje met de vermelding dat de werknemer zelfstandig wordt, is daarvan geen bewijs.

Wes86
Topic Starter

#6 , 01 apr 2015 20:48

Bedankt voor de antwoorden.

Het begrip oneerlijke concurrentie is dan enkel als ik persoonlijk mijn huidige patiënten probeer over te laten stappen naar mij als ik zelfstandige ben dmv beïnvloeding.
Dus als ik in het algemeen reclame maak zoals ook de bedoeling is naar iedereen in de omgeving en natuurlijk zitten daar ook huidige patiënten dan is er geen probleem?
Ze hebben tenslotte altijd de vrije keus om te blijven of om over te stappen...

JPV

#7 , 01 apr 2015 21:42

idd

Terug naar “Andere”