Eenmanszaak opstarten of niet?

Blackaround
Topic Starter

Eenmanszaak opstarten of niet?

#1 , 31 mar 2015 15:07

Ik heb voor jullie een vraagje.

Ik ben DJ en draai vanaf nu wekelijks. Zelf in de grootste discotheken en grote festivals van België.
Op korte tijd gaat het enorm goed.

Ik verdien nog geen 1000 euro per uur.
Ik denk dat ik op een jaar aan 3000 euro zit ongeveer.
Mooi meegenomen als jonge gast uiteraard.

Nu is de vraag.
Zou ik een eenmanszaak opstarten of niet?
Opstart en boekhoudkosten zouden op 1000 euro per jaar komen.
Maar ik denk met 3000 euro per jaar, dat ik eigenlijk niet veel zal overhouden als ik het allemaal officieel doe.

Natuurlijk is het nu zwartwerk, en sta ik op elke affiche.
Wat raden jullie mij aan?

Groeten!

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
denlowie
Juridisch actief: Nee

#2 , 31 mar 2015 15:11

Natuurlijk is het nu zwartwerk, en sta ik op elke affiche.

Zeer gevaarlijk hé !!

Ik zou toch kiezen om het als bijberoep te doen, en vrijstelling van BTW aan te vragen.
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Meeboo

#3 , 31 mar 2015 15:17

Als je wekelijks een avond draait dan pak je 50 eur/ avond? dat is wel heel weinig lijkt me.

er bestaat een fiscaal statuut van de Belgische artiest

Poppunt kan je hier bij helpen, moet je toch kennen als je zo veel draait

http://poppunt.be/popthesis/fiscaal-sta ... e-artiest/" onclick="window.open(this.href);return false;

Reclame

Blackaround
Topic Starter

#4 , 31 mar 2015 15:22

Per uur wordt er ongeveer 100 euro gevraagd.
Op sommige avonden heb ik 4 bookings, maar er zijn weekends dat ik nog niet kan omdat ik nog een CVO (lerarenopleiding) volg.
Dus de weekends die ik kan, heb ik minstens 1 booking.

klopt, maar het gaat op hele korte tijd enorm snel. Had dit zelf niet verwacht.

Redrum

#5 , 31 mar 2015 15:58

je zal een aantrekkelijk tarief hebben tov je concullega's...

Wordt jij dan altijd zonder meer in het zwart betaald?

Je moet je in gewoon in regel stellen. Vroeg of laat ga je trouwens serieus prijs hebben. De witte concullega's in de sector weten immers goed waar de klepel hangt.

Meeboo

#6 , 31 mar 2015 16:05

http://poppunt.be/advies/popadvies/geld ... rsstatuut/" onclick="window.open(this.href);return false;

lees dit eens.. Dit zou je al op weg kunnen helpen

Redrum

#7 , 31 mar 2015 16:26

http://poppunt.be/advies/popadvies/geld ... rsstatuut/

lees dit eens.. Dit zou je al op weg kunnen helpen
Is niet van toepassing voor dj's

Blackaround
Topic Starter

#8 , 31 mar 2015 17:08

je zal een aantrekkelijk tarief hebben tov je concullega's...

Wordt jij dan altijd zonder meer in het zwart betaald?

Je moet je in gewoon in regel stellen. Vroeg of laat ga je trouwens serieus prijs hebben. De witte concullega's in de sector weten immers goed waar de klepel hangt.
Neen. Ik heb op een half jaar hele grote bookings binnen kunnen halen.
Zit dit jaar nog 2 weken buitenland om te draaien (Lloret de Mar).

Zo'n aankondigingen doen veel voor bookers, organisatoren.

Redrum

#9 , 01 apr 2015 09:07

Neen. Ik heb op een half jaar hele grote bookings binnen kunnen halen.
En niemand gaat een faktuur van u verwachten?

Ik voorspel dat u in de toekomst een thread over problemen met de fiscus zal opstarten.

Bart 01

#10 , 01 apr 2015 09:37

Vanaf dat een serieuze organisator u meer dan 125 euro betaalt voor een optreden zal hij hier hoogstwaarschijnlijk een fiscale fiche voor opmaken.
Dit komt buiten u weten bij de administratie terecht en als u veel geluk heeft, belasten zij dit enkel als divers inkomen aan 33%.

Voor een eenmanszaak: heeft u daarnaast nog een ander beroep (minimaal halftijds)?
Daarnaast kan u perfect zelf uw boekhouding bijhouden, zolang u immers geen 15K omzet haalt op een jaar kan u opteren voor vrijstelling van btw. U kan dan één keer per jaar naar een boekhouder gaan om uw aangifte in te vullen. Je kan ook al je kosten van die omzet aftrekken. Headphones, installatie, vinyl, ... De kans is dus groot dat je geen belastingen zal betalen, enkel sociale bijdragen in geval het je hoofdberoep is.

denlowie
Juridisch actief: Nee

#11 , 01 apr 2015 09:53

geen belastingen zal betalen, enkel sociale bijdragen in geval het je hoofdberoep is.

Die betaal je in bijberoep ook.
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Bart 01

#12 , 01 apr 2015 10:06

Niet als je inkomen lager is dan 1.400 €.

Blackaround
Topic Starter

#13 , 02 apr 2015 20:23

Jawel, nu verwachten de grote discotheken wel facturen.
Die doe ik wel via iemand die BVBA heeft, zogezegd als boekingskantoor. Dus die zijn nu wel in orde.
Enkel de kleine of de gewone doe ik in het zwart nu.

Maar natuurlijk, is het nog altijd zwartwerk.

Ik verdien een 1200 euro netto en werk 4/5de (vast).

berenod

#14 , 02 apr 2015 21:01

Meer dan halftime, dus je kan perfect zelfstandig in bijberoep gaan (in de veronderstelling dat je kennis bedrijfsbeheer kan voorleggen).

Belangrijk is dan om alle onkosten die je kan relateren aan je bijberoep in te brengen om zo je belastingdruk zo laag mogelijk te houden.
Dit wil niet zeggen zoveel mogelijk onkosten maken, maar onkosten die je sowieso al maakt kan je dan nu (gedeeltelijk) inbrengen.

Zoals daar bijvoorbeeld zijn:
- internet, je moet research doen om je sets voor te bereiden.
- verwarming/elektriciteit voor de ruimte waar je je sets in oefent.
- abonnement op vakbladen???
- verplaatsingskosten naar de locaties waar je gaat performen.
- uiteraard eventuele investeringen
- promotie materiaal?

Enzovoorts.

Let wel, voor gedeelde prove/professionele uitgaven altijd met een eerlijke (aannemelijke) verdeelsleutel werken, bijvoorbeeld 20% van je internet abonnement (dus 20% professioneel gebruik, 80% privé) enzovoorts.
Investeringen worden afgeschreven op een bepaald aantal jaren, afhangend van het soort van het aangekochte item...

Onder de 15,000 Euro omzet kan je vrijstelling van btw krijgen, je moet geen btw doorstorten van je inkomsten, je kan dan natuurlijk ook geen btw terugtrekken van je onkosten/investeringen.
Indien je van plan bent een substantiële investering te maken (eigen dj equipement kan een mooie som kosten), dan kan het wel interessant zijn niet onder de btw vrijstelling te werken, je investering is dan onmiddellijk 21% goedkoper.

Je werkt slechts 4/5, dus de belastingen zullen nog niet onmiddellijk in de hoogste schijf zitten, maar als eenmanszaak in bijberoep mag je bij voldoende inkomsten toch wel rekenen dat je uiteindelijk ongeveer een dikke 40% van je winst overhoud. De rest gaat naar sociale bijdragen en belastingen...
Dus, winst op een fiscaal correcte manier zo laag mogelijk houden, m.a.w. elke eurocent die je uitgeeft voor je bijberoep moet je inbrengen. Het kan soms over onbenullige kleine bedragen lijken te gaan, op het einde van het jaar lopen deze bedragjes hoger op dan je denkt!

Redrum

#15 , 03 apr 2015 10:37

Jawel, nu verwachten de grote discotheken wel facturen.
Die doe ik wel via iemand die BVBA heeft, zogezegd als boekingskantoor. Dus die zijn nu wel in orde.
Enkel de kleine of de gewone doe ik in het zwart nu.

In orde? Die bvba gaat u zonder meer in het zwart betalen, en op de facturen naar de discotheken zal niet staan dat het over u gaat? Want anders is uw zwartwerk meteen netjes geregistreerd.

Er is hier maar één correct antwoord en dan stopt het wel: u dient zich te houden aan de desbetreffende wetgeving en u dus in te schrijven als zelfstandige (of eventueel werknemer te worden bij het 'boekingskantoor'). Meer valt er juridisch gezien eigenlijk niet te zeggen.

Terug naar “Andere”