Wijziging twerkstellingsplaats / maaltijdcheques

Stunnes
Topic Starter

Wijziging twerkstellingsplaats / maaltijdcheques

#1 , 26 mar 2015 12:00

Begin deze maand (Maart 2015) heeft het bedrijf ons medegedeeld dat wij (ong 100 pers.) moeten verhuizen naar de hoofdzetel eind maand Mei, begin Juli, zodanig om alles te centraliseren. Van Antwerpen naar Brussel.
Met de verhuis in kwestie heb ik geen probleem want ik woon centraal tussen Antwerpen en Brussel. Maar...

De hoofdzetel beschikt over een bedrijfsrestaurant. Momenteel beschikken wij nog over maaltijdcheques (extra-legale voordelen?!). De HR vertelt ons dat mij deze verliezen, aangezien er een restaurant is.

In mijn arbeidscontract staat letterlijk vermeld:

De werknemer heeft recht op maaltijdcheques van €6 per gevaloriseerde dag mits een persoonlijke bijdrage van 1,54 euro/per cheque die maandelijks verrekend wordt met het salaris. Verlofdagen/ ziektedagen geven geen recht op een maaltijdcheques. De werkgever behoudt zich het recht voor om deze bijdragen te wijzigen maar zodanig dat de werkgeversbijdrage contant blijft.

--> ja contant ipv constant staat letterlijk in het arbeidscontract (waarschijnlijk typefout).

Mogen zij deze zomaar afnemen, zonder andere compensatie?
Er gaan al "geruchten" dat zij ons een éénmalig bedrag van 1000 euro ter compensatie geven. Maar dit is in mijn ogen nog altijd loonverlies, want wat in het 2de jaar dan?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
bartcorn

#2 , 27 mar 2015 00:16

Ik ga deze even volgen, zit ook in een dergelijke situatie... Blijkbaar kan een werkgever wél maaltijdcheques uitkeren volgens categorie. De vraag die ik me stel is of hij dit dan niet kan doen voor een bepaalde site die wordt verhuisd naar de hoofdzetel?! Kwestie van de mensen wel hun huidige voordelen te laten behouden daar ze al veel verder moeten rijden?!

'Eerst en vooral moet men bij het geven van maaltijdcheques rekening houden met de personeelscategorie van de werknemers. Het is namelijk zo dat als u aan één werknemer van een bepaalde categorie maaltijdcheques geeft, u deze moet geven aan iedereen die tot deze categorie behoort. De categorieën worden bepaald op basis van bepaalde criteria zoals werktijden, anciënniteit, statuut,… Het is dus zeker belangrijk al deze facetten goed in de gaten te houden en u te laten bijstaan door uw sociaal bureau om te weten wie er maaltijdcheques kan en mag krijgen en wie niet.'

bron: http://www.maaltijdcheques-gids.be/wett ... jdcheques/" onclick="window.open(this.href);return false;

JPV
Juridisch actief: Ja

#3 , 27 mar 2015 08:47

Mogen zij deze zomaar afnemen, zonder andere compensatie?
nee, ze kunnen je wel de toegang verbieden tot het bedrijfsrestaurant of een akkoord ivm compensatie sluiten.

Reclame

Terug naar “Andere”