Maakt werkgever misbruik van mij? -ingewikkelde werksituatie

GKimp
Topic Starter

Maakt werkgever misbruik van mij? -ingewikkelde werksituatie

#1 , 25 mar 2015 18:10

Ik heb een beetje een ingewikkelde werksituatie. Waarvan ik vermoed dat ze door de onduidelijkheid misbruik van mij proberen te maken. Ik kan mij niet van de indruk ontdoen, maar het is zodanig ingewikkeld en ik heb zoveel vragen dat ik niet weet of ik ze duidelijk allemaal zal kunnen verwoorden.

Ik heb 3 verschillende functies en 2 contracten bij (wat ik toch denk) een zelfde werkgever.

Contract 1
huisbewaarder in een school met daarbij ook nog een aantal uren een dagtaak (2 functies in 1 contract). Voor de taken ingedeeld bij de huisbewaarder krijg ik een voordeel in natura (woonst en nutsvoorziening) en voor mijn overige dagtaken krijg ik een loon uitbetaald in niveau D bij het stadsbestuur die ook de inrichtende macht van de betreffende school is.

In contract 1 zijn de problemen meer van de aard dat ze als maar meer taken in het takenpakket steken van de huisbewaarder functie, waardoor ik na mijn gewone dagtaak nog extra uren bezig ben met allerlei zooi die niemand anders wilt doen. Deze worden niet extra vergoed want de vergoeding als huisbewaarder in natura blijft gelijk. Als huisbewaarder sluit en open ik al de gebouwen, doe ik nacht toezicht, beheer ik het inbraak en brand alarm en ben ik alle dagen (ook zon en feestdagen) stand-by en verplicht aanwezig in het gebouw van 18u tot 08u. Het is niet dat ik niets doe é...

Bijkomend stel ik mij vragen bij mijn rusttijden, mijn sluit ronde bijvoorbeeld is pas rond 23u afgelopen en om 6u moet ik al opnieuw openen. Dat is met enig geluk 7u tussen mijn laatste en eerste taak, bijlange niet de 11u waarvan ik overal lees en hoor... Doordat dit structureel is, alle schooldagen + zaterdag, vraag ik mij af hoe wettelijk dat wel is. Laat ik eerlijk zijn dit is moordend. 7u rust is echt wel te weinig, en dan mag er niets gebeuren s' nachts. Zelfs al zou ik die volle 7u slapen, dan nog is dat gemiddeld te weinig nachtrust.

Contract 2
Administratief personeelslid in de school, niet gesubsidieerd maar betaald met de werkingsmiddelen en door de inrichtende macht. Dit is een ander contract, in een onderwijs loonschaal en een rechtspersoonlijkheid die niet gelijk is aan die van contract 1 want onderwijs personeel (gesubsidieerd EN niet-gesubsidieerd) staan bij stad expliciet in uitgesloten. Maar wat dan wel van kracht is kan of wil niemand mij verduidelijken...

De problemen situeren zich hier niet zozeer in de taken, maar in de vergoeding. Mijn loon wordt betaald zoals het hoort, volgens het onderwijs barema, maar alle andere extra's vervallen. Contracten worden maar op 10 maand gemaakt, geen benoeming, geen doorlopend contract. Eindejaarspremie en vakantie geld wordt dan weer berekend op de manier van stadspersoneel en niet op de manier van tijdelijk aangesteld personeel in het onderwijs e.d.

Voelt beetje aan dat ze telkens weer de regel nemen die hen best uitkomt. Geen maaltijdcheque in dit contract omdat het onderwijs regeling is, maar geen onderwijs berekeningen in eindejaar en vakantie premie. Ook geen mogelijkheid om doorlopend contract, tadd, of benoeming te krijgen want stad doet daar niet meer aan mee (onderwijs wel). Geen leraren kaart want niet gesubsidieerd, maar ook geen stads voordelen want onderwijs. Alle ja, snap je?

Resultaat
Contract 1 is moordend, ik voel mij er echt onderdoor gaan en ben momenteel ook ziek en oververmoeid. Ik heb hier de grootste bedenkingen bij... contract 2 is oké op zich, buiten die grote vraagtekens rond de rechtspersoonlijkheid en het vervelende van al 5 jaar na elkaar een tijdelijke aanstelling te krijgen zonder oog op iets vast.

Hoop dat dit wat duidelijk is...

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
JPV

#2 , 25 mar 2015 21:13

zonder je loonfiches/weddefiches te zien is het moeilijk. Best naar een vakbond gaan hiermee.

GKimp
Topic Starter

#3 , 26 mar 2015 02:08

Mmm, eerlijk? Ik sta niet echt zo te springen om onmiddellijk naar een vakbond te stappen zonder eerst zelf al een en het ander uit te zoeken. Ik kan verstaan dat het waarschijnlijk gemakkelijker is om mij door te verwijzen, ingewikkelde situaties en via internet is het allemaal nogal wat droge kost. Maar ik wil eindelijk geen lawaai maken zonder dat het nodig is want ik vrees dat dat uitkomt ze mij het hier misschien nog moeilijker zullen maken...

Laat ons misschien mijn vraag opdelen in kleine delen die je misschien wel kan beantwoorden?

11u minimum rust tussen 2 arbeidsdagprestaties in, is dat iets dat voor iedereen of zijn er daar een hele hoop uitzonderingen op mogelijk? Die uitzonderingen, hebben die dan ook regels of is dat vrij spel voor de werkgever? En tellen alle arbeidsprestaties mee? Of zijn taken die je doet als huisbewaarder bijvoorbeeld geen arbeidsprestatie? Als ik om 23u gedaan hebben met werken (gebouw afsluiten) en om 06u opnieuw start (gebouw openen), is dat in principe maar 7u pauze tussen 2 arbeidsprestaties in. Kan dat, mag dag? Zie niet in wat mijn loonfiches/weddefiches daarin zal verduidelijken?

Mijn loonfiches/weddefiches zijn trouwens niets bijzonder, voor mocht je dat toch graag weten kan ik je de algemene info meegeven. Beide zijn openbare statuten en is in principe door iedereen opzoekbaar.

Reclame

Turaki

#4 , 26 mar 2015 06:43

Voor uw eerste contract (en tevens voor alle contracten) geldt dat de werkgever niet eenzijdig bijkomende taken kan toevoegen. Als u hier dus wat duidelijker kan zijn wat er juist in uw contract staat, en wat u daarnaast nog moet doen, kan hier ook beter op geantwoord worden.

JPV

#5 , 26 mar 2015 08:23

een vakbond maakt geen ruchtbaarheid zonder dat je daar zelf om verzoekt. De weddefiches zijn nuttig omdat daar méér info over je statuten op te vinden zal zijn. Het principe van concierge, als dat al ergens geregeld zou zijn, is bvb al sterk afhankelijk van of je werknemer bent in het onderwijs (al dan niet betaald door de stad) of werknemer bij stad, maar via een aparte vzw.

@Turaki: probleem is dat bij de overheid er niet altijd arbeidsovereenkomsten zijn, maar vaak aanstellingen.

Turaki

#6 , 26 mar 2015 09:40

Klopt, maar daar TS zelf over contracten spreekt, nam ik aan dat TS geen benoemd ambtenaar is. Misschien dat TS hier ook duidelijkheid in kan scheppen?

JPV

#7 , 26 mar 2015 09:41

Je hoeft geen benoemde ambtenaar te zijn om zonder contract te werken in het onderwijs :). Heb ik zelf ooit ook gedaan ;).

Turaki

#8 , 26 mar 2015 10:06

Ah, weer iets bijgeleerd.

GKimp
Topic Starter

#9 , 26 mar 2015 15:23

Contract 1
Is een contract bij de stad, niet de school ook niet de school vzw, maar het openbaar bestuur dat tevens de inrichtende macht is en eigenaar van de gebouwen. Ik word hier als ten volle als contractueel stadsarbeider aanzien. Val onder de rechtspersoonlijkheid van de stad. Het is een arbeiderscontract met algemene taken en bijzondere taken, betaald op D-niveau openbaar bestuur in een onderhoudsfunctie wat fulltime +/- een 1800 euro bruto is. Heb echter maar een 32/38.

De algemene taken zijn de taken die ik uitvoer om het voordeel in natura te krijgen, moet ik buiten de 32u presteren.
De bijzondere taken word ik voor betaald en presteer ik binnen de 32u.

Taken zijn zo vaag omschreven dat ze contract niet eens moeten aanpassen om nieuwe dingen te laten in passen.
Voorbeeld, algemeen orde en netheid (kan alles zijn) of algemeen toezien op de veiligheid e.d. (allen in die algemene taken, die ik dus buiten de 32u moet presteren)

Contract 2
Hier zijn er niet echt problemen mee buien wat ik vernoemde, de uitbetaal regeltjes en rechtspersoon regeling. Het is een aanstelling bij de inrichtende macht (de stad) dus niet ministerie van onderwijs. Rechtspersoonlijkheid van de stad sluit echte onderwijs personeel uit tot hun regels, maar er word nergens omschreven wat de regels wel zijn. Op mijn aanstelling staat dat ik aangesteld ben voor 6/38 in barema 202 - opsteller in het onderwijs. Mijn loon wordt betaald volgens http://www.ond.vlaanderen.be/wedde/wedd ... =tijdelijk" onclick="window.open(this.href);return false;. Enkel regels kwa benoeming, tadd, e.d. worden niet toegepast omdat ik door de inrichten de macht (stedelijke dienst onderwijs) betaald wordt en niet door het ministerie. Vakantie en eindejaarspremie worden volgens de regels van de stad (en privé) berekend en niet volgens de regels van tijdelijk personeel in de stad waardoor ik 2 maand op 0 sta (zomer maanden) in tegenstelling tot collega's die zelfde barema betaald worden maar door het ministerie (door is berekening anders en wordt zomer niet meegerekend).

Dit is geen contract, maar een aanstelling (nooit een contract ondertekend). Het is altijd tijdelijk (schooljaar, 10 maand). Op loonbrief staat wel con70 - contractueel. Maar zoals ik al zei, nooit geen contract gezien, altijd een aanstelling gekregen. Loon wordt ook door de stad betaald

JPV

#10 , 26 mar 2015 15:31

staat er bij het CONTRACT van contract 1 iets over aanwezigheidsuren en te presteren uren?

In de privé mag het aantal aanwezigheidsuren nooit meer dan 20% van het aantal te presteren uren bedragen. In de overheid durf ik het niet zeggen.

GKimp
Topic Starter

#11 , 26 mar 2015 17:08

Contract slaat op 32/38u met daarnaast een verplichte aanwezigheid van 18u tot 08u alle dagen (inclusief zondag, feestdagen, vakantie en zelfs tijdens ziekte). Als ik te ziek ben, op vakantie ga, of om andere reden niet thuis kan zijn, moet ik op eigen kost en verantwoordelijkheid een vervanger voorzien.

JPV

#12 , 26 mar 2015 17:10

dat laatste kan absoluut NOOIT. Ga maar eens naar een vakbond daarmee...

GKimp
Topic Starter

#13 , 26 mar 2015 17:32

Oké, we gaan dit hele boeltje richting vakbond nemen. Was dat toch al tijdje aan het overwegen, enkel dat een van mijn verantwoordelijken ook afgevaardigde is, regionaal en bestuurlijk zelfs dacht ik (in ieder geval hoge persoon) schrikt mij beetje af om naar die vakbond te gaan. Zal andere vakbond overwegen dan.

Turaki

#14 , 26 mar 2015 18:29

dat laatste kan absoluut NOOIT. Ga maar eens naar een vakbond daarmee...
Interessant. Bij ons hebben we ook een conciërge, die ten allen tijde moet thuis tussen 16 en 8 uur, en ook in de weekends en op feestdagen. Zelf ook voor vervanging te zorgen tijdens vakantie. Gaat om statutair ambtenaar. Waar kan ik de wetgeving hieromtrent vinden?

JPV

#15 , 26 mar 2015 19:21

ik kan geen wet citeren, maar het principe dat een persoon (al dan niet werknemer) geen recht zou hebben om ziek te zijn zonder zelf voor vervanging te moeten zorgen, is imho tegen de grondwet (art. 23).

Terug naar “Andere”