Promotie?

evgoeth
Topic Starter

Promotie?

#1 , 23 mar 2015 10:48

Ik heb niet zozeer juridische info nodig, maar wel meningen.

Momenteel ben ik een secretaresse in de Belgische tak van een internationale (wereldwijde) onderneming.
Mijn baas is verantwoordlijk voor België.

Hij heeft promotie gekregen en krijgt er Nederland en Luxemburg bij. Dat wil zeggen dat mijn takenpakket gaat veranderen.
Momenteel doe ik 40 km woon-werkafstand enkele rit.

Ik heb uiteraard een loon, ik heb maaltijdcheques, hospitalisatie, groeps, smartphone van het werk en mijn telefoonkosten worden vergoed.

De details zijn nog niet bekend, maar hij gaf zelf al wel dat mijn taken gaan herbekeken worden, en dat de minder belangrijke zaken ergens anders gaan weggelegd worden.

Is het fair om in dit geval te gaan vragen wat dit voor mij inhoudt? Ik bedoel maar : mijn baas krijgt ook een loon dat waarschijnlijk serieus de hoogte in gaat nu hij 3 landen gaat leiden.
Vooral dan ook omdat er in NL iemand aan het hoofd stond die ze hebben laten gaan, dus nu hebben ze 1 man voor 2 jobs.

Als ik in de week een paar keer naar Nederland moet, en mijn reistijd die wordt serieus langer, plus de inhoud van mijn werk verandert serieus, dan mag daar toch iets tegenover staan, niet?
Ik ga een poetsvrouw moeten vragen om meer te komen, omdat ik meer tijd onderweg zal spenderen.
Ik ga honderden kilometers per week meer moeten doen. Plus de extra tijd die de job gaat vergen.

Ik zie het helemaal zitten om eraan te beginnen, maar niet aan de voorwaarden die ik nu heb.

Wat is jullie mening?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
mava105
Juridisch actief: Nee

#2 , 23 mar 2015 11:29

Wie zegt dat jij mee naar NL moet?
Mijn baas destijds heeft ook Nl als Lux en Noord Fr bijgekregen. Hij was daardoor wel meer de deur uit, maar zijn secretaresse is terplaatse gebleven. Hij kreeg een secretaresse in ieder van die landen.

evgoeth
Topic Starter

#3 , 28 mar 2015 17:08

Omdat de secretaresse van NL zal worden ontslagen.
Dat staat vast.

En omdat NL zeer slecht presteert in vergelijking met BE, ze maken gigantisch veel verlies, dus iemand nieuw aanwerven zal er niet in zitten.
En omdat hij aan mij al gevraagd heft wat mijn ambities waren, en hij blij was toen ik zei dat ik content ben met de uitbreiding en mij wil inzetten voor dat extra

Reclame

evgoeth
Topic Starter

#4 , 28 mar 2015 17:10

Omdat de secretaresse van NL zal worden ontslagen.
Dat staat vast.

En omdat NL zeer slecht presteert in vergelijking met BE, ze maken gigantisch veel verlies, dus iemand nieuw aanwerven zal er niet in zitten.
En omdat hij aan mij al gevraagd heft wat mijn ambities waren, en hij blij was toen ik zei dat ik content ben met de uitbreiding en mij wil inzetten voor dat extra werk.

Enfin, 't is dat of de onkosten binnen brengen via onkostennota, als ik dat een paar keer per maand doe dan is de kost van een bedrijfswagen er wel uit denk ik :-)

Sirkii

#5 , 29 mar 2015 19:24

Als je (enkele dagen per week) naar nederland moet dan is een correcte kilometervergoeding het minste wat je moet krijgen. Strikt genomen gebeurt de verplaatsing vanaf je werkplaats binnen je betaalde uren.

Alles hangt er dus van af hoe je takenpakket evolueert en hoe de verwachte inzet (aantal uren incluis verplaatsingen) evolueert. Je zal dit moeten uitpraten met je baas.

In t slechtste geval blijft alles voor je zoals het was (evenveel werkuren op je huidige werkplaats) doch uitgebreid met de buurlanden (zodat je minder presteert voor Be)

Gebruiker21
Juridisch actief: Nee

#6 , 30 mar 2015 10:36

Ik sluit me hierbij aan: je plaats van tewerkstelling staat normaal in je arbeidscontract. Als dit onveranderd blijft, en je moet naar Nederland, dan gebeurt die verplaatsing tijdens de werkuren, en tegen een kilometervergoeding van €0,3401 per kilometer. Dus stel dat je 2 keer per week naar Nederland moet, en de afstand tussen je huidige werkplek en die in Nederland is, ik zeg maar iets 100 km, dan kan je op maandbasis 1600 km tegen €0,3401 per kilometer = €544 verwachten. Trek daar je brandstof en slijtage van je wagen af, en je houdt toch een paar 100 € extra over per maand, zonder extra uren te presteren...

Als men iets anders van je verwacht (bijvoorbeeld dat je buiten je werkuren naar Nederland reist, of dat je meer uren doet, etc...) dan houdt dit een verandering van je arbeidscontract in, en kan je de voorwaarden sowieso opnieuw bespreken voor die nieuwe arbeidscontract. Als je bedrijf een beetje een "gezond werknemersklimaat" heeft, denk ik wel dat, indien je je effectief veel naar Nederland etc moet verplaatsen, een bedrijfswagen met tankkaart zeker een mogelijkheid moet zijn. Als men verwacht dat je ook meer uren doet, lijkt het me logisch dat daar ook een opslag tegenover staat.
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

evgoeth
Topic Starter

#7 , 31 mar 2015 11:44

Huidige afstand woon-werk bedraagt 40 km.
Afstand naar Nederlandse locatie bedraagt 100 km.
Toevallig woon ik tussen de beide locaties in, iets meer naar de huidige locatie uiteraard.

Als ik rechtstreeks van thuis vertrek mag ik 60 km rekenen, dus 100 km minus de 40 die ik reeds via sociaal abonnement krijg.
Dat zijn er 60 en ongeveer 21 euro per enkele rit.

Ik ga niet van mijn huidige locatie vertrekken denk ik, da's onbegonnen werk, anderhalf uur rijden.
Tenzij het uiteraard nodig is.

Er gaan meer uren worden gepresteerd, dat is zeker. Wat de uitbreiding zal zijn weet ik nog niet.
Zal ik morgen weten, dan is er overleg.

Terug naar “Andere”