invaliditeitsuitkering en online "zelfstandige" activiteit

sabrinad
Topic Starter

invaliditeitsuitkering en online "zelfstandige" activiteit

#1 , 21 mar 2015 13:04

Ik sta al enkele jaren op invaliditeit ( het type van langer dan een jaar arbeidsongeschikt).

Onlangs was ik gestart met het schrijven van een blog die tot mijn verbazing veel succes oogst. Nu tast ik wat mogelijkheden af om er "meer" mee te kunnen doen.

Zo zou ik via amazon dingen kunnen verkopen ( en commissie op krijgen), maar dan moet je je tax nummer ingeven.

Het valt allemaal niet te voorspellen. Voor hetzelfde geld verdien ik 5 euro per jaar, voor het andere 1000 per maand.

De vraag is hoe je dat kan cumuleren met je uitkering, vooral omdat het zelfstandige activiteit is. Kan het ook al freelance worden aangegeven?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
denlowie
Juridisch actief: Nee

#2 , 21 mar 2015 16:17

Hoe en wat het ook is je zal toch eerst toestemming moeten hebben van de ziekenbond, dit zal op zelfstandige basis worden en dan vrees ik het ergste voor je uitkering, maar er zijn hier wel mensen die van de ziekenfonds meer op de hoogte zijn.
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

sabrinad
Topic Starter

#3 , 21 mar 2015 18:10

Ik weet wel dat er bij gewone arbeid een regel is: tot iets rond de 400 euro bijverdienen, heeft geen invloed op je uitkering, de schijf daarboven x aantal procent enz. enz.

Dat het ziekenfonds op de hoogte moest zijn, wist ik.

Nu feit is: die inkomsten zullen waarschijnlijk beperkt blijven waarmee ik wil zeggen, het is niet zo dat ik er binnen drie of zes maanden ineens van zal kunnen leven.

De vraag is hoe een beperkte zelfstandige activiteit in verhouding staat tot iemand die in loondienst enkele uren per week de straat gaat vegen bovenop zijn mutualiteit.

Reclame

JPV
Juridisch actief: Ja

#4 , 21 mar 2015 20:25

ELKE zelfstandige actiiteit (en ja, dit is er een) moet vooraf aangegeven worden én toestemming voor gekregen worden.

jefke007

#5 , 21 mar 2015 20:37

ELKE zelfstandige actiiteit (en ja, dit is er een) moet vooraf aangegeven worden én toestemming voor gekregen worden.

Het bovenstaande is van het grootste belang

De som van de ziekteuitkeringen na toegelaten arbeid + het bedrag van de toegelaten arbeid zal altijd hoger zijn dan de ziektevergoeding zonder toegelaten arbeid.

Vanaf een bepaald bedrag uit toegelaten abeid wordt , je ziektevergoeding wel verminded.

Terug naar “Andere”