straffe uitspraak bij evaluatiegesprek (antidiscriminatiewet

Startkabel
Topic Starter

straffe uitspraak bij evaluatiegesprek (antidiscriminatiewet

#1 , 13 mar 2015 12:35

Mijn vrouw is al van kindsbeen af diabetespatiënt en heeft dit steeds gemeld bij haar werkgever. Door deze ziekte is zij op regelmatige basis afwezig (doktersbezoeken voor controle) maar hiervoor neemt zij steeds verlof ofwel vraagt ze een aanpassing van haar werkrooster (ze werkt part-time)

Onlangs heeft zij een evaluatiegesprek gekregen, waarbij de regioverantwoordelijke volgende uitspraken deed

- Er zullen geen voorkeursbehandelingen meer zijn. Of je nu ziek bent of niet, het bedrijf heeft daar geen boodschap aan

Ze heeft een op 1 punt een slechte beoordeling (snelheid van uitvoering van een bepaalde taak) alle andere onderdelen zijn goed beoordeeld
indien ze haar snelheid niet omhoog krijgt, volgt haar ontslag

Naar mijn gevoel is de uitspraak tegen de antidiscriminatie wet en is het aanhalen van gebrek aan snelheid de stok achter de deur om een reden te hebben om haar te ontslaan

Vraag is, is hier iets tegen te doen of niet en moet ze dit gewoon ondergaan ?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
giserke

#2 , 13 mar 2015 12:39

Rare redenering.
Het bedrijf zegt geen voorkeursbehandelingen meer te willen geven, en U spreek over discriminatie?

Gebruiker21
Juridisch actief: Nee

#3 , 13 mar 2015 14:16

Of je nu ziek bent of niet, het bedrijf heeft daar geen boodschap aan
Is er een bewijs van deze uitspraak?

Los daarvan is een ontslag altijd mogelijk, mits de werkgever de correcte opzegperiode in acht neemt. De reden mag uiteraard niet de ziekte zijn van uw vrouw, maar te traag werken kan daarentegen wel een gegronde reden zijn.

Is uw vrouw aangesloten bij een vakbond? Ze zou daar haar verhaal eens kunnen doen en horen wat ze daar zeggen? Als ze denkt dat ze geviseerd wordt, kan ze ook een gesprek met de vertrouwenspersoon op het werk aanvragen en met deze persoon de zaak bespreken.
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Reclame

Jumpie

#4 , 13 mei 2015 01:23

Als dit zo is moet de werkgever niet dan eerst samen met de preventieadviseur een verbeteringsproject op stellen om zo haar de kans te geven om zichzelf te bewijzen om sneller te werken enzo... ?

JPV
Juridisch actief: Ja

#5 , 13 mei 2015 06:21

Preventie adviseur heeft niks te maken met tempo van het werk

Terug naar “Andere”