Hoe omgaan met zwartwerker.

justice4all
Topic Starter

Hoe omgaan met zwartwerker.

#1 , 12 mar 2015 08:18

Voor alle duidelijkheid, ik ben niet iemand die iedereen die een beetje bijverdiend wil kraken.
Een bouwvakker die bijvoorbeeld 1 van zijn 10 werkuren per dag in het zwart doet, tot daar aan toe.

Maar ik erger me al geruime tijd aan iemand die er serieus over gaat.
Langs de ene kant denk ik, dat is zijn zaak, hij doet wat hij niet laten kan.
Langs de andere kant besef ik dat ik (en alle eerlijke mensen) voor mensen zoals hij steeds maar meer belasting moeten betalen.

Zou ik hiertegen iets ondernemen? En op welke manier?
Natuurlijk wel anoniem. Het is niet een persoon die capabel is om een normale discussie te voeren. Dit slaat direct om in geweld.

Situatie:

Werkt voltijds in een job van een heel ander karakter dan zijn "zwarte activiteiten".
Meerdere keren per week gaat hij samen met iemand na de uren kleine verbouwingswerken doen.
Ook heeft hij thuis een handeltje met allerlei namaakproducten die hij zelf maakt.
Koopt bv een simpele brooddoos, zet er het logo van Samson of Piet Piraat op.

Neemt regelmatig ziekteverlof op zijn werk. Zogezegd rugproblemen, maar gaat op die ziektedagen dan wel ergens een huis schilderen of een muur bezetten.

Dit alles is niet aangegeven. Hierop is hij zelfs trots en zegt letterlijk: je moet maar zot zijn om alles aangegeven te doen.

Op de koop toe zit hij in een procedure om een sociale lening te krijgen. Want zijn officiële inkomen is aan de lage kant om een huis te kopen.

What to do?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
JPV
Juridisch actief: Ja

#2 , 12 mar 2015 08:20

simpelweg: aangeven aan de sociale inspectie

Gebruiker21
Juridisch actief: Nee

#3 , 12 mar 2015 15:30

Voor de brooddozen (indien het geen fictief voorbeeld is): Studio 100 zal ook interesse hebben in die informatie.
Ook deze persoon zijn werkgever zal er niet mee kunnen lachen indien deze persoon in ziekteverlof is voor zijn rug, en ondertussen gaat verbouwen.

Niets belet u om een zeer tijdelijk hotmail e-mail adres aan te maken, en via dit adres de nodige instanties, zijn wergever, studio 100, ... in te lichten. Als deze persoon dit soort handelingen stelt, neemt hij ook het risico dat iemand hem vroeg of laat verklikt. "Risisco's van het vak", hé...
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Reclame

WP002

#4 , 12 mar 2015 15:46

Dergelijke mensen stelen van de maatschappij. Ik kan hier echt niet voor verzachtende omstandigheden pleiten. Aangeven die boel. Liever vandaag dan morgen!

k.b.

#5 , 12 mar 2015 16:28

Bij ons in het dorp heeft er geruime tijd een "brief" gehangen op de taartentoog van een bakker ...

Deze lieve bakker had een soort "fotogebak" en nu waren er toch veel kinderen die graag ( voor hun verjaardag ofzo) een taart hadden met een foto van Samson ; K3 ... op
Als je er nu naar vraagt dan zegt hij dat het niet meer kan ... dat Gertje ook centjes moet verdienen om eten te kopen ... en hij toont je de brief ...

Neen ... zelf brooddoosjes maken met figuurtjes op van studio 100 en verkopen ... daar sturen die vermoedelijk iemand op af zou ik zeggen

k.b.

Gebruiker21

#6 , 12 mar 2015 16:35

Langs de andere kant: toen ik nog als animator meeging op jongerenvakanties van een bepaalde mutualteit, mailden wij steevast Studio 100 met de vraag of zij niet wat dingen op overschot hadden om onze "Vlaamse Kermis" van prijsjes te voorzien op die vakantie. De eerste keer dat wij naar daar reden omdat ze geantwoord hadden "We hebben wel wat liggen kom er maar om aan ons magazijn", bekeek de magazijnier ons even en zei: "Misschien is het beter dat ge de achterbank neerklapt", waarop hij letterlijk met een heftruk een pallet mappen / boeken / knuffles / drinkbussen / etc... naar buiten reed. We kregen zelfs niet alles in de wagen. We hebben met dat materiaal meer dan 200 kinderen gelukkig kunnen maken op vakantie en het heeft ons geen euro gekost (enkel brandstof). De jaren erna telkens hetzelfde liedje voor onze vakanties. Het is dus een commerciële machine, maar wel met het hart op de juiste plaats, denk ik. Maar met die zelfgemaakte brooddoosjes gaan ze niet kunnen lachen. Studio 100 is ook nogal op de kwaliteit van hun gadgets gesteld, dus een minderwaardige brooddoos met één van hun figuren op, daar gaan ze zeker niet mee kunnen lachen!
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

k.b.

#7 , 12 mar 2015 17:02

Langs de andere kant: toen ik nog als animator meeging op jongerenvakanties van een bepaalde mutualteit, mailden wij steevast Studio 100 met de vraag of zij niet wat dingen op overschot hadden om onze "Vlaamse Kermis" van prijsjes te voorzien op die vakantie. De eerste keer dat wij naar daar reden omdat ze geantwoord hadden "We hebben wel wat liggen kom er maar om aan ons magazijn", bekeek de magazijnier ons even en zei: "Misschien is het beter dat ge de achterbank neerklapt", waarop hij letterlijk met een heftruk een pallet mappen / boeken / knuffles / drinkbussen / etc... naar buiten reed. We kregen zelfs niet alles in de wagen. We hebben met dat materiaal meer dan 200 kinderen gelukkig kunnen maken op vakantie en het heeft ons geen euro gekost (enkel brandstof). De jaren erna telkens hetzelfde liedje voor onze vakanties. Het is dus een commerciële machine, maar wel met het hart op de juiste plaats, denk ik. Maar met die zelfgemaakte brooddoosjes gaan ze niet kunnen lachen. Studio 100 is ook nogal op de kwaliteit van hun gadgets gesteld, dus een minderwaardige brooddoos met één van hun figuren op, daar gaan ze zeker niet mee kunnen lachen!
Mooi toch ...

Gelukkig hebben jullie niet overwogen om de gekregen goederen te verkopen ... want dan had men zeker een briefje teruggestuurd ...

Neen het bewijst dat deze firma ook een jeugdkamp wil steunen ... en mogelijks iets cadeau wil geven aan kinderen wiens ouders niet eventueel niet de volledige financiele draagkracht hebben om hun kids te voorzien van al die zaken ...

k.b.

Gebruiker21

#8 , 12 mar 2015 17:07

Zou idd weinig dankbaar zijn moesten we die dingen gaan verkopen, en we zouden de volgende jaren op niet te veel steun meer moeten rekenen, natuurlijk. Je moet het ook een beetje relativeren: waarschijnlijk waren de spullen de wie kregen overschotten uit "oude collecties" die ze het schooljaar daarop niet meer gingen verkopen in de winkels, en dergelijke. Verder is dit ook de ideale gelegenheid om zich als firma sympathiek te profileren en kinderen die nog nooit van (toen) Spring, Plop, etc... gehoord hadden, er mee in aanraking te brengen. Maar kom, wij waren zeer blij met het gebaar en de kinderen al helemaal.

Maar terug naar het zwartwerk nu ;-).

denlowie

#9 , 12 mar 2015 18:43

Zwart werk is nooit goed te praten!!

Maar waar eindigt het als iedereen, iedereen verklikt ???

En wie weet de echte context van zulke zaken, ik zelf ben meermaals verklikt geweest, en ben nooit in overtreding geweest omdat de aanklagers de ware toedracht niet kenden en niet wist hoe de zaak in één zat.
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

tira00

#10 , 12 mar 2015 20:35

En wie weet de echte context van zulke zaken, ik zelf ben meermaals verklikt geweest, en ben nooit in overtreding geweest omdat de aanklagers de ware toedracht niet kenden en niet wist hoe de zaak in één zat.
Inderdaad, hier ook meegemaakt.
Maar het is toch de controleurs hun werk om het te komen controleren, daar is toch niks mis mee.

denlowie

#11 , 12 mar 2015 20:53

Inderdaad, hier ook meegemaakt.
Maar het is toch de controleurs hun werk om het te komen controleren, daar is toch niks mis mee.

Dit is juist!

Maar ik heb wel het nieuws op de radio gehaald, en stelsel matig zeer veel gecontroleerd geweest, maar nooit in overtreding geweest.

Maar wat moesten de klanten wel niet denken, als zij dit op de radio hoorden, reclame is anders.
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

ippa

#12 , 13 mar 2015 08:32

Homo homini lupus......

Gebruiker21

#13 , 13 mar 2015 09:38

Inderdaad.
Tja, iedereen moet voor zichzelf uitmaken of hij iemand wil verklikken of niet. Juridisch gezien is het melden van iets wat u opgevallen is, niet strafbaar. Zolang je geen leugens verteld, tenminste...
Dan heb je ook niets te vrezen. Dat uw verhaal de radio gehaald heeft, is een andere zaak. Als er daar leugens of onterechte verdachtmakingen geuit zijn, kan je de persoon die daar verantwoordelijk voor was, aansprakelijk stellen.

Voor iemand die niets te verbergen heeft en de regeltjes netjes volgt, zou verklikken geen issue mogen zijn. Als mensen ervoor kiezen dat de ze de regeltjes niet volgen, dan nemen ze daarmee ook het risico dat ze verklikt worden. De stelling "waar eindigt het als iedereen, iedereen verklikt?" is nogal eenvoudig. Uiteraard zou het voor diegen die de regels niet volgen, véél interessanter zijn als er nooit geklikt wordt...

Maar het juridisch correcte antwoord blijft: als u zaken meldt en daarbij niet liegt, is hier niets mis mee (tenzij je daarmee je beroepsgeheim zou schenden of iets dergelijks...).

Terug naar “Andere”