Loopbaanonderbreking of tijdskrediet?

Blackaround
Topic Starter

Loopbaanonderbreking of tijdskrediet?

#1 , 03 mar 2015 21:03

Hallo,

Even mijn situatie schetsen.
Ik volg een lerarenopleiding, en zit nu in mijn laatste semester. In Juni is het gedaan (EINDELIJK!).
Ik heb 3 jaar werkervaring nodig.
Ik werk dus 4/5de, en binnen 3 dagen heb ik 1 jaar mijn vast contract op mijn werk. Heb er eerst paar maand als interim gewerkt.

Nu krijg ik de kans om mijn vorige leerkracht (uit secundair) te vervangen omdat die geopereerd moet worden.
Hij is buiten strijd van eind maart tot het einde van dit schooljaar (30 Juni).

Ze zijn zo hopeloos, dat ze een leerling dat vorig jaar is afgestudeerd bij hun en werkloos is op dit moment, gevraagd hebben om die leerkracht te vervangen.
Het probleem is, die moet nog een snelcursus volgen, en moet daar ook nog in slagen. Ze hebben dus geen plan B, buiten mij.

Is er een manier dat ik toch die vervanging kan doen, maar ik toch mijn werk niet verlies? Ik denk aan loopbaanonderbreking? Al denk ik niet dat je dan voor een andere werkgever mag gaan werken. Al gelden die regels in het onderwijs misschien anders?

Het is voor mij een unieke kans. Ik kan op die manier al even proeven, het is in het vak dat ik later wil geven, het is in de school waar ik ben afgestudeerd, mijn stage van mijn lerarenopleiding doe, ..
Binnen 2 jaar (net als ik mijn 3 jaar werkervaring op zak heb), gaat die leraar op pensioen. Het zou dus al een ideale manier zijn om al van mij te laten horen!

Ik hoop echt dat er iets is dat ik kan doen, maar ik mijn werk niet mee verlies zodat ik na die vervaging (Juli) terug gewoon aan de slag kan zoals normaal.

Alvast bedankt!

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
JPV

#2 , 03 mar 2015 21:15

je kan voltijdse loopbaanonderbreking nemen om een andere job te doen, maar niet altijd. het is me niet duidelijk waar je nu werkt en waar je zou willen werken (beide onderwijs of niet?)

En waarvoor heb je 3 jaar werkervaring nodig?

Blackaround
Topic Starter

#3 , 03 mar 2015 21:21

Ik werk nu in de gewone privésector. De bedoeling, na mijn werkervaring.. Is om aan de slag te gaan als leerkracht.
3 jaar werkervaring is nodig omdat ik praktijkvak wil geven, en ik enkel hoger secundair diploma heb.

Reclame

JPV

#4 , 03 mar 2015 21:38

je kan als leerkracht werken tijdens tijdskrediet, maar bouw je dan je werkervaring op?

Creatief

#5 , 09 mar 2015 20:15

Tijdens zijn opdracht in het onderwijs bouwt de TS geen werkervaring op.

Blackaround
Topic Starter

#6 , 10 mar 2015 17:26

Ik ben bij de RVA langs geweest, en je moet minstens 2 jaar werken voor je tijdskrediet of loopbaanonderbreking kan nemen.
Jammer maar helaas!

JPV

#7 , 11 mar 2015 09:02

Tijdskrediet medische bijstand lukt wil (mits je natuurlijk aan de andere voorwaarden daarvan voldoet)

Terug naar “Andere”