Hulpkas vakantiegeld

Juri15
Topic Starter
Berichten: 9

Hulpkas vakantiegeld

#1 , 30 jan 2015 19:05

Op 17 november 2013 ben ik vertrokken bij mijn vorige werkgever. Meteen werd het saldo van niet opgebruikte vakantiedagen van 2013 uitbetaald, alsook het enkelvoudig vakantiegeld (bepaald percentage maal bruto loon tot 17 november) dat reeds opgebouwd was tijdens 2013, voor 2014.
Er werd een verbrekingsvergoeding betaald tot 17 september 2014.
Aansluiting bij hulpkas gebeurde op 17 november 2014, aangezien het blijkbaar niet vroeger mogelijk was (door betaling verbrekingsvergoeding).
De hulpkas trok in december 2014, niet minder dan 21 dagen af van de uitkering!

Vraag 1:
Kan de hulpkas het loon voor het volledig aantal vakantiedagen dat ik in 2013 opgebouwd heb, aftrekken? Dat hebben ze dus gedaan. Dit terwijl ik tot 17 september 2014 thuiszat (periode verbrekingsvergoeding) en dus slechts ong. 3,5 maanden bij hen aangesloten was in 2014?
Vraag 2:
De hulpkas trok 21 dagen af, omdat ze blijkbaar werken in een 24 dagen verlof-stelsel, terwijl mijn vorige werkgever in een 20 dagen verlof-stelsel werkt. Is het niet vreemd dat de hulpkas het stelsel omzet naar 24 dagen want dusdanig worden er meer dagen (in aantal) afgetrokken dan de dagen vervat in de uitkering enkelvoudig vakantiegeld dat ik van de vorige werkgever had ontvangen?
Vraag 3:
Hoe zit het nu m.b.t. vakantie/ vakantiegeld in 2015? Geldt de periode van verbrekingsvergoeding mee voor de opbouw voor vakantiedagen? Of zijn het enkel de vakantiedagen tijdens aansluiting bij hulpkas (ong 3.5 maanden) die meetellen voor 2015? Dit laatste zou betekenen dat ik amper verlof zou hebben bij de hulpkas?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#2 , 30 jan 2015 20:13

Vraag 1: het maakt niet uit dat je in 2014 slechts vanaf 17 september aangesloten was bij hen. De vraag is hoeveel dagen verlof je verlof genomen had.

Vraag 2: ze werken in de 6-dagenweek, terwijl je werkgever in de 5-dagenweek werkt. Je hebt wettelijk gezien recht op 24 dagen verlof, in de zesdagenweek, wat resulteert in 20 dagen in de vijfdagenweek. Als je uitbetaald wordt door de werkloosheid in de 6-dagenweek (wat het geval is), dan moet men ook je verlof verrekenen naar de 6-dagenweek en niet de 5-dagenweek.

Maw: als je bij je werkgever 600 euro bruto zou verdiend hebben voor een 5-dagenweek, berekent de werkloosheid dat alsof je 100 euro per dag verdiende, niet 120 euro per dag. Je werkloosheidsuitkering wordt ook op die 100 euro berekend en je krijgt het 6 keer. Mocht men de werkloosheid in 5-dagenwerkweek rekenen, zou dit in de praktijk geen enkel verschil maken. Alles qua ziekte en werkloosheid werkt nog in 6-dagenwerkweek, gezien wettelijk dit nog altijd het standaard-principe is in België. De 5-dagenwerkweek is een "uitzondering".

Vraag 3: de periode van vebrekingsvergoeding telt NIET mee voor de opbouw van vakantiedagen, maar je hebt sowieso recht op 24 vakantiedagen per jaar.

Juri15
Topic Starter
Berichten: 9

#3 , 30 jan 2015 20:41

Enorm bedankt voor uw snelle reactie!

Vraag 1: voorafgaand aan 17 september 2014 zat ik thuis (periode verbrekingsvergoeding), dus geen verlof wegens geen werkgever. Na 17 september 2014 aangesloten bij de hulpkas. Tijdens deze periode heb ik geen verlof genomen. Is het dan normaal dat ze 21 dagen aftrekken?
Vraag 2: ok bedankt, dat klopt dus.
Vraag 3: 24 dagen verlof bij de hulpkas, waarvan dus 3 bezoldigd en 21 onbezoldigd?
Tenzij ik er maar bijvoorbeeld 15 zou opnemen? Dan 3 bezoldigd en de rest (dus 12) onbezoldigd?

Reclame

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#4 , 30 jan 2015 20:47

Vraag 1: ja, gezien je voor de periode 1 januari 2013 tot 17 november 2013 recht opgebouwd zal hebben op 21 dagen verlof in de zesdagenweek.
Vraag 3: 24 bezoldigde dagen, dus 24 dagen dat je werkloosheidsuitkeringen krijgt en mag op verlof gaan.

Juri15
Topic Starter
Berichten: 9

#5 , 30 jan 2015 21:23

Vraag 3: dat werkt dus anders dan als je bij een bedrijf werkt, waar je steeds het jaar voordien moet gewerkt hebben om recht te hebben op betaald verlof het jaar nadien. Ik wist niet dat dit voor werkloosheidsuitkeringen niet zo hoeft te zijn.
Maar...hopelijk vind ik vlug werk.
Nogmaals bedankt!!

Terug naar “Andere”