deeltijds medisch verlof

Frederika
Topic Starter

deeltijds medisch verlof

#1 , 25 nov 2014 11:33

Hallo,
Kan iemand me helpen?

Om medische redenen zou ik graag tijdelijk deeltijds werken (80 of 90%). Indien mogelijk zou ik op termijn terug voltijds willen werken.
Bestaat er zoiets als medisch verlof, zonder dat je daarvoor eerst voltijds in ziekteverlof moet gaan?
Mijn wergever heeft voorgesteld om mijn contract aan te passen naar een deeltijds contract, maar gezien de medische redenen vraag ik me af of dit de beste oplossing is.

Alvast bedankt

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Skoldt

#2 , 25 nov 2014 12:03

Je moet minimaal 1 dag volledig arbeidsongeschikt zijn vooraleer je in het kader van 'progressieve tewerkstelling' gedeeltelijk het werk terug aanvat. Voor progressieve tewerkstelling heb je het akkoord nodig van de adviserend geneesheer van je ziekenfonds. Ingeval van een akkoord kun je ziekteuitkeringen combineren met inkomsten uit loon.

jefke007

#3 , 25 nov 2014 22:13

Het bovenstaande klopt, normaal beperkt zich de toelating van de adviserend geneesheer zich meestal tot een tewerkstelling van 50% (men moet oa tijdens de tewerkstelling ook nog 50% arbeidsongeschikt blijven )- behalve als de toegelaten tewerkstelling in een beschutte werkplaats is.

( Overigens gelden er ook nog bij de berekening van de ziektevergoeding cumulatieregels, dat indien het loon uit de toegelaten arbeid te hoog zou worden, er al geen ziekteuitkering meer overblijft )

Tja, toevallig wordt het ongemotiveerd tijdskrediet ook afgeschaft, anders was dit een oplossing geweest

Reclame

Frederika
Topic Starter

#4 , 26 nov 2014 11:20

Bedankt voor jullie antwoord.
Vreemd dat er daar geen speciale regeling voor is, er zijn toch tal van mensen die in deze situatie zitten.
ik vraag me af wat die dan doen, ...

De overheid heeft blijkbaar liever dat we ziekteverlof nemen en helemaal niet gaan werken.
Jammer voor mensen die ondanks hun pijn en lasten, toch aan het werk willen blijven.

jefke007

#5 , 26 nov 2014 12:46

met 1/5 tijdskrediet,als je het voor 01-01-2015 kan laten starten, kan je daar misschien nog 5 jaar van "genieten", starten na 01-01-2015 zal noega bollen zijn

Terug naar “Andere”