Gepest door baas bij de overheid

lepoiludypres
Topic Starter

Gepest door baas bij de overheid

#1 , 04 sep 2014 10:29

Hallo iedereen,

Hopelijk kunnen jullie helpen... Ten einde raad.
Het gaat niet om mij maar om mijn moeder, zij is ten einde raad door gepest 5jaar lang door haar baas.
Daarom schiet ik als zoon in actie om haar te helpen.

Even wat uitleg:

Mijn moeder heeft 30jaar dienst gedaan bij de overheid. Maar door reorganisaties moesten veel bedienden van dienst veranderen. Naar een andere gemeente. Welke kan ik uiteraard niet zeggen uit voorzorg...
Nu tijdens die 30jaar dienst was er geen enkel probleem. Mijn moeder heeft veel examens gedaan om zo hogerop te geraken. Ze is zeer leergierig, behulpzaam, eerlijk en vriendelijk. Ook zeer stipt en punctueel.
Haar nieuwe baas (sinds 5j geleden) beweert juist het tegenovergestelde steeds.

De baas, is arrogant tegen mijn moeder. Lacht met werknemers die kanker hebben, "dat hij maar eens goed afziet" zegt ze... Hij/ zij zegt dat mijn moeder fouten maakt en haar werk niet doet, dat ze kort van lont is, zegt geen goeiedag tegen haar, geeft continu commentaar op mijn moeder, terwijl mijn moeder haar werk zeer goed kan. Mijn moeder heeft een zee van geduld, een engelengeduld, maar ze kan niet tegen leugens, dus als haar baas iets zegt wat niet waar is vecht ze ertegen...
Maar na 5 jaar heeft ze al hulp moeten zoeken bij een psychiater, en ik wil niet dat mijn moeder gebroken wordt door een gekke.
De baas is ontvanger. Haar kameraad (collega) is een hogere man bij de vakbond heb ik mij laten vertellen. Het dossier van klachten tegen die baas, is enorm! Maar toch werkt ze er nog steeds.
Die collega van de vakbond, is niet handig met computers... en daarom heeft hij "de baas" nodig, en daarom gaat hij in de verdediging voor "de baas". Maar hij begrijpt mijn moeder wel, maar wil niets ondernemen precies.

Een dienst inschakelen tegen het pesten dat in het gebouw aanwezig is, is geen optie.
Die mensen komen langs voor een enquete bij de andere collega's, om te horen of het waar is wat mijn moeder zou vertellen. Maar uit het verleden (andere pestgevallen die die stap wel deden) is gebleken dat de medecollega's zwijgen voor dood over hun baas, uit angst om in het vizier te komen als volgend slachtoffer.

Nu mijn moeder heeft gisteren een slecht rapport gekregen. Kan je dat geloven?! Haar een slecht rapport geven terwijl ze zo een harde werker is! En zoals jullie weten, 3 slechte beoordelingen krijgen binnen 2 jaar tijd = ontslag. En waar moet je dan naartoe als 50+er...
Dus ik wil dat het stopt! Dat ze mijn moeder gerust laat, ze heeft al de laatste jaren zware klappen gekregen (nabije sterfgevallEN)... Dit kan ze missen als kiespijn en ik zie dat ze eronder door gaat, van de moedvolle, altijdlachse sterke vrouw, zie ik al wat kraks komen...

Er moet toch een manier zijn, om haar te stoppen, een baas met zo'n dossier van klachten tegen haar...
En telkens als ze terug komt van de raad van state dat ze beschermt wordt precies, komt ze met grote triomf terug...
Ze doet zelfs controle op de deurwaarder, doet herberekeningen van zen rekeningen. Hij heeft haar ook voor de raad van state getrokken omdat hij dat beu was om een babysit te hebben, maar helaas, ze werkt er nog steeds...

Vakbonden helpen niet, aangezien haar vriendje een lange arm heeft..

Wat kan ik doen ertegen, wat kan mijn moeder doen? Om gespaard te zijn van gepest en ontslag, om volgende werknemers van haar te sparen van haar onbeschrijflijk hartloos bestaan...?

Ik ben als zoon ten einde raad om mijn moeder zo te zien, dus hopelijk kunnen jullie helpen..

Dank u alvast. En als je vragen hebt, stel ze gerust.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
JPV

#2 , 04 sep 2014 13:03

Een formele klacht wegens pesten op het werk indienen + bewijzen verzamelen van het pesten (geluidsrecorder meedoen naar het werk). Hoe precieser klacht kan ingediend worden: zonder echter meer in detail te gaan over welke overheid het gaat (en of het wel een overheid is), zal niemand je hier kunnen helpen.

Het is niet omdat, mogelijks, iemand connecties zou hebben bij "de" vakbond en zo zaken zou tegenhouden, er geen andere vakbonden zijn die kunnen optreden.

lepoiludypres
Topic Starter

#3 , 04 sep 2014 13:11

Beste,

dank voor uw reactie. Het gaat om het ministerie van Financiën, is de dienst ook van belang of is het beter dat deze niet op het net komt?

Reclame

Franciscus
Juridisch actief: Nee

#4 , 04 sep 2014 13:35

Doen zoals JPV zegt ...alles maar dan ook alles opnemen - op een smartphone of een opnameapparaat ( digitaal) eentje dat heel veel geheugen heeft en alleen aanspringt als er gesproken wordt.
Dat is wettelijk perfect bruikbaar.
In de evaluatieprocedure heeft men verschillende stappen en kan men niet akkoord gaan en in beroep gaan enz .
Trouwens een negatieve score moet serieus onderbouwd zijn dus een heleboel verslagen waar uw moeder verslag per verslag had op kunnen reageren.

Turaki

#5 , 04 sep 2014 13:55

Negatieve evaluatie zonder voorafgaande pogingen het gedrag bij te sturen, en zonder enige eerdere meldingen, zullen in de beroepsprocedure zo goed als altijd ongedaan gemaakt worden.

lepoiludypres
Topic Starter

#6 , 04 sep 2014 15:18

Ze is er zeer zeker tegen in gegaan hoor tijdens het evaluatiegesprek. Maar ze heeft zich ingedekt (de baas) door er die baas van haar (de man bij de vakbond) bij te halen. Dus het gesprek tussen men moeder, baas (ontvanger) en de ontvanger haar chef (man van de vakbond).
Natuurlijk bij onrecht spreekt men moeder, wat haar recht is.

Op elk punt in haar beoordelingsfiche kreeg ze negatieve commentaar. Terwijl dat onterecht is. Mijn moeder heeft dat als antwoord erbij gezet.

Is dat dan de enige optie om de gesprekken op te nemen?

Of kan er nog een andere vakbond aangesproken worden of moet ze haar richten tot een politieker met een lange arm..?

Alvast bedankt dat jullie begaan zijn met deze situatie en dat jullie mee een oplossing willen zoeken!
Jullie hebben veel meer kennis van de wetgeving en dergelijke.

lepoiludypres
Topic Starter

#7 , 04 sep 2014 15:28

Niets doen is geen optie, want dan zal ze zoals alle voorgangers jarenlang thuis zitten aan antidepressiva. Ik weet, ze zal daar tegen vechten, want ze is enorm vastberaden. Maar een mens is geen machine, op haar werk houd ze zich heel sterk, maar elke dag thuis stort ze in. Het is erg om te zien, ik zeg het nogmaals zodat jullie niet denken dat mijn moeder zwak van geest is, ik zeg dit puur objectief, de zaken die ze heeft meegemaakt in haar leven zijn erg, een geluk heeft ze een hecht gezin! Haar broers en zussen die haar dierbaar waren zijn allemaal reeds gestorven aan kanker, mensen bij wie ze eens kon voor een babbel. Haar broer, mijn nonkel woonde bij ons in aangezien hij niemand anders had in deze zware periode, terminaal. 7 maand heeft ze voor hem gezorgd tot zen einde, van een struise man naar een graatmager persoon, elke dag die confrontatie van haar beminde broer die aftakelde waar ze niets aan kon veranderen. En nog beurde ze iedereen op, stond er met een lach, niemand lastig vallen met haar gevoel… Dat is wat mijn moeder is, uit sterk hout gesneden. Maar nu, na die 5jaar pesterijen, zie ik dat het teveel wordt.
Waarom zeg ik dit, om aan te tonen dat wij niet voor het minst gaan klagen en zagen. Dat het echt een serieuze zaak is en serieuze pesterijen.

Hopend op een oplossing. Desnoods indien iemand connecties hier heeft kan ik alle gegevens doorgeven of u in contact brengen met men moeder. (zij kan wel met de pc werken, maar fora zoals dit kan ze niet, daarom doe ik het en zij leest mee)

JPV

#8 , 05 sep 2014 11:29

Er zijn minstens 3 vakbonden in België die zich bezighouden met zaken betreffende ministerie van financiën. Je kan ze dus alle drie aanspreken.

Opnemen is niet de enige optie, maar wel diegene met de meeste kans van slagen en de laagste in kostprijs.

Franciscus
Juridisch actief: Nee

#9 , 05 sep 2014 17:08

Daarbij het is niet uw bas die beslist wie er bij te halen. Er zal een procedure zijn en deze moet gevolgd worden.
Stel uw onmiddellijke overste stelt een evaluatieverslag op gebaseerd op een drietal criteria. Overste zal indien hij op een van de criteria negatief advies geeft dit moeten staven met bewijzen... mails - een functioneringsnota, nog een een verbetertraject en niet voldoen levert u een negatief punt op.
Personeelslid heet dan de mogelijkheid daar niet mee akkoord te gaan. Schriftelijk. Dit is meestal bij het niveau hoger.
Daar zal worden gekeken naar de argumentatie van beide partijen den dat niveau zal weer zijn gemotiveerde beslissing geven.
Zowel evaluator als geëvalueerde kunnen daar tegen in beroep gaan bij de algemene directie die de eindbeslissing neemt.
Na de definitieve beslissing inzake evaluatie (steeds inzake het verleden) wordt een nieuwe functioneringsplan opgesteld met te behalen doelstellingen en criteria.

Terug naar “Andere”