automatisch debet van credit card werkgever

fromalk
Topic Starter

automatisch debet van credit card werkgever

#1 , 22 aug 2014 10:27

Beste,

Voor mijn werkgever dien ik op dagelijkse basis professionele onkosten te maken. Deze onkosten worden doorgaans aangegaan met een american express kaart dewelke mijn werkgever voor mij voorziet.

Intern wordt naar deze kaart gerefereerd als een professionele kaart van de werkgever. Ik constateer echter dat de kaart in hoofde uitsluitend aan mij persoonlijk is. Een deel van de betalingen voer ik contant uit of met een privatieve visa kaart gezien american express niet altijd & overal aanvaard wordt. Elke 14 dagen kan ik deze onkosten vervolgens online aanrekenen aan mijn werkgever waarna ik een papieren proces doorloop om de onkosten een tweede maal aan te geven aan een controle dienst. Het online systeem gaat automatisch over naar een betaling binnen de 10 dagen. Het audit apparaat is dan weer in staat om deze betalingen terug te draaien, te blokkeren enz.

De ervaring leert mij dat dit vrij simpel proces in de praktijk niet heel vlot loopt. Het komt daarbij vaak voor dat de onkosten verkeerdelijk uitbetaald worden of dat onkosten foutief geweigerd worden. Een maand geleden heb ik bv een dag of 3 kunnen spenderen om het sneeuwbal effect van correcties, rectificaties enz recht te trekken. Eveneens gebruikt men deze uitbetaling om eventuele onkosten gerelateerd aan telefoon, wagen (boetes…), netto vergoedingen te weerhouden. Bij dit laatste voorval was bleek ik over een periode van 6 maanden een 3500€ te weinig ontvangen te hebben op eerder gemaakte onkosten.

Vandaag verneem ik dat mijn werkgever en american express ons niet langer toelaten om het openstaande bedrag via overschijving te betalen. De kaart blijft enkel actief wanneer wij een maandelijks debet toestaan.
In het verleden heb ik vaak verveeld gezeten met de problemen rond de onkosten vergoeding. Echter had ik er niet heel veel erg in gezien ik steeds de controle hield over wanneer ik american express zou vergoeden.
Op basis van de eerdere problemen zie ik het daarom helemaal niet zit
ten om deze onkosten per debet van mijn rekening te laten gaan. Ik vraag mij daarom af of mijn werkgever ons kan verplichten dit inderdaad te aanvaarden? Zo niet vraag ik mij eveneens af hoe de onkosten in andere bedrijven vergoed worden? Schiet men dat altijd voor? Ook indien de bedragen frequent > 5000€ / maand zijn?

Alvast bedankt

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
JanDG

#2 , 22 aug 2014 12:35

fromalk
Mijn vroegere werkgever voorzag op een aparte rekening, weliswaar op mijn naam, een maandelijks vast bedrag. € 10.000, waarvan ik elke maand alle onkosten diende te bewijzen. Deze konden zowel via persoonlijke VISA, A.E. of zelf cash betaald worden door mezelf. Aan die rekening had ik ook verschillende betalingsmiddelen laten koppelen.
Ik zou niet aanvaarden dat ik eigen gelden moet aanspreken om kosten voor mijn werkgever te betalen. Zeker niet als dit een maandelijks weerkerend feit is. Blijkbaar is er toch geen echt duidelijke overeenkomst vooraf welke kosten wel of niet terug betaald worden? Deze rekening en onkosten werden duidelijk gescheiden van mijn verloning.
Als het gebeurde dat ik toch betaling deed van die rekening die geen onkosten waren, wat af en toe gebeurde in het buitenland, liet ik die nadien van eigen rekening terugbetalen.
Natuurlijk is een zekere mate van vertrouwen noodzakelijk.

Reclame

Terug naar “Andere”