Verplicht verlofdag nemen of gewettigd afwezig met loon?

DV13
Topic Starter
Berichten: 17

Verplicht verlofdag nemen of gewettigd afwezig met loon?

#1 , 27 mei 2014 12:00

Ik zou graag 2 situaties op de werkvloer vergelijken en vragen of deze manier van werken correct is, gezien de wetgeving m.b.t. ziekte en verlofdagen nogal dubbelzinnig is...

Onze situatie:

Wij hebben een tweeling, die meer dan 2 maanden prematuur ter wereld zijn gekomen.
Eeneiig hebben ze beiden een ernstige maar behandelbare aandoening waarvoor ze een zware ingreep hebben ondergaan.
Verder moeten ze nog een jaar intensieve therapie ondergaan.

Deze therapie gaat door in NL, 1-2 maal per maand, telkens een volledige dag.
Mijn man moet verplicht een dag verlof nemen per therapiebezoek, dit is zo beslist door zijn baas.
Hij kan niet rekenen op ziekteverlof / arbeidsongeschiktheid, en moet dus zijn verlofdagen hiervoor inschakelen.
Deze gaan, vanwege de talrijke bezoeken, allemaal op zijn tegen het einde van het jaar.

Dit is onze situatie.

Nu de situatie van de collega's op de werkvloer.

De collega's gaan vaak op doktersbezoek, tandartsbezoek, bloedonderzoek, enz..., tijdens de kantooruren.
Voor dit doktersbezoek dienen zij niet hun persoonlijke verlofdagen op te nemen, maar toch zijn ze telkens wettelijk afwezig.
In sommige gevallen schrijft de arts een attest voor waarop vermeld staat dat zij arbeidsongeschikt waren voor de dag.
Op deze manier hebben ze gegarandeerd hun loon voor die dag, en hebben ze geen verlofdag verloren.
Soms gaan ze simpelweg naar de tandarts, laten ze een bewijs opstellen dat ze effectief bij de tandarts zijn geweest, en worden ze als 'ziek' voor de dag ingeschreven, waardoor ze ook hun verlofdagen houden.
De baas bekijkt de attesten vluchtig, en gaat hiermee steeds akkoord.


Voor onze situatie is dit helaas niet mogelijk.

Is hetgeen de collega's doen wettelijk?
Is hetgeen de collega's doen correct?
Is er iets wat wij kunnen doen om verlofdagen te behouden?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Franciscus
Berichten: 38770

#2 , 27 mei 2014 17:47

Als dat inderdaad zo'n probleem is ... verlof zonder wedde nemen steeds voor die ene dag na afspraak met werkgever.
Maar hangt volledig van uw werkgever af.
Een DA dat wordt binnengebracht dat zegt dat die persoon die dag werkonbekwaam is ...
U of uw echtgenoot is niet werkonbekwaam.
Kan er geen sociaal verlof worden opgenomen?

Heb jaren gelden ook zoiets meegemaakt en moesten om de 3 dagen met pasgeborenen ter controle naar UZA.
Ik heb dan gezien de data gekend waren steeds verlof gevraagd voor telkens enkele uren. Mijn werkgever vroeg direct gezien de hoeveelheid briefjes/maanden waarom. Uitleg gegeven.
Scheurde de verlofaanvragen en gaf zijn fiat ... ga maar, maar na onderzoek direct komen werken hé.

eylis
Berichten: 8852

#3 , 27 mei 2014 20:30

toch hebben die dokters en tandartsen boter op hun hoofd..want hun verklaring is op het randje van.... immers: een onderzoek of een tandartscontrole of kleine cariesbehandeling maakt niet dat je werkonbekwaam of ziek bent. Het enig wat de dokter of tandarts mag verklaren dat de patient een (weliswaar vereist) onderzoek of behandeling heeft ondergaan met datum en uur er bij. Natuurlijk een zware dentale ingreep is een andere zaak.

Reclame

jefke007
Berichten: 1817

#4 , 27 mei 2014 22:31

toch hebben die dokters en tandartsen boter op hun hoofd..want hun verklaring is op het randje van.... immers: een onderzoek of een tandartscontrole of kleine cariesbehandeling maakt niet dat je werkonbekwaam of ziek bent. Het enig wat de dokter of tandarts mag verklaren dat de patient een (weliswaar vereist) onderzoek of behandeling heeft ondergaan met datum en uur er bij. Natuurlijk een zware dentale ingreep is een andere zaak.
Enkel een arts kan/mag verklaren dat iemand arbeidsongeschikt is ( of het al dan niet terecht laat ik buiten beschouwing ) enkel een controlearts mag dit tegenspreken. De reden van de arbeidsongeschiktheid is medisch geheim en daar heeft niemand zaken mee , behalve een controlearts. Men kan zelfs arbeidsongeschikt zijn door de stress die de behandeling van de baby meebrengt.

99 % van de tandartsen zijn geen dokter in de geneeskunde en kunnen eigenlijk niet iemand arbeidsongeschikt/ziek verklaren.

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#5 , 02 jun 2014 13:59

Je hebt een aantal mogelijkheden:

1. Proberen om hiervoor (onbetaald) sociaal verlof op te nemen, maar dit is ook beperkt tot een aantal dagen per jaar. Aangezien de therapie te voorzien is, hoeft een baas did niet echt toe te staan, want volgens de letter van de wet moet het om een "onvoorziene" medische omstandigheid gaan. Maar ik denk dat men hier op veel bedrijven geen probleem van gaat maken in dit soort omstandigheden. Het is dan voldoende om in het ziekenhuis waar de therapie doorgaat een attestje te vragen.
2. Als de therapie telkens op dezelfde dag doorgaat, kan uw man misschien 1/5e (of meer) ouderschapsverlof opnemen. Dit is ook onbezoldigd, maar je krijgt wel een kleine uitkering van de RVA en je kan een aanmoedigingspremie aanvragen.
3. Er is ook zoiets als verlof om medische bijstand. Mogelijk is dat ook een optie. Een beetje identiek aan het ouderschapsverlof, maar je zal de medische bijstand moeten bewijzen. Een attest van huisdokter / kinderarts / ziekehuis waar therapie gevolgd wordt / volstaat daar eigenlijk... Je krijgt ook een uitkering van de RVA en een aanmoedigingspremie.

Optie 2 en 3 kan men je niet weigirgen. Optie 2 kan de werkgever met 3 maand laten uitstellen, maar moet het uw man na die drie maand toestaan. Voor optie 3 moet je aan het nodige attest geraken.

Wat de collega's betreft: als zij een attest van een arts hebben dat ze die dag werkonbekwaam waren, is dit in orde. Als de werkgever hier vragen bij heeft, moeten ze maar een controle-arts sturen. Eigenlijk is dit de fout van de huisartsen. Als zij geen onterechte doktersattesten uitschrijven, kunnen de wernemers er ook niet van profiteren.

Maar zoals hierboven al gesuggereerd: als je een huisdokter hebt die in uw situatie meegaat en wil verklaren dat uw man op de dag van de therapie niet in staat is te werken (wegens mentaal te veel bezig te zijn met de kinderen), kan deze dokter wel een briefje schrijven. Niet enkel fysiek, maar ook mentaal kan een mens niet in staat zijn om te werken...
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Terug naar “Andere”