De vergoeding die een schuldbemiddelaar krijgt zijn bij WET vastgelegd.
http://economie.fgov.be/nl/modules/publ ... geling.jsp" onclick="window.open(this.href);return false;
Zij worden aangesteld door de arbeidsrechtbank.
Ik heb hier verschillende beslissingen liggen.
Wel in de meeste gevallen wordt door de rechtbank het 'te betalen' bedrag teruggebracht tot de initiële schuld zonder intrest aanmaning of DW kosten.
Dat bedrag moet dan terugbetaald worden.
Ik dacht ook dat een schuldbemiddelaar een zeker bedrag voorziet dat op het einde van de CRS kan gegeven worden aan de schuldenaar.
Een schuldbemiddelaar moet elk jaar een verslag uitbrengen aan de arbeidsrechtbank.
Ook is het recht van de schuldenaar uitgebreid inzake het opvragen van info en het verkrijgen van info.
In mijn beroepscarrière heb ik verschillende malen contacten gehad met schuldbemiddelaars, deze waren nooit negatief.
Edoch nogal wat schuldenaars dachten dat de bemiddelaar uitsluitend voor hen werkte ... echter het is (meestal) een advocaat of nu ook OCMW die van de arbeidsrechtbank OPDRACHT krijgt om een zaak uit te zoeken en de nodige contacten te leggen met schuldeisers.
Net zoals in alle beroepen heeft men goede en minder goede en zelfs slechte schuldbemiddelaars.
Dat het systeem nog beter kan daar ben ik van overtuigd.
Dat men beter af is ZONDER bemiddeling daar ben ik niet van overtuigd. Van het ogenblik dat men UIT de CRS stapt hebben de schuldeisers terug alle wettelijke middelen om hun schuld te innen inclusief alle kosten en interesten die terug ontstaan.
Om aandeelhouder of vennoot te worden heeft men
- geld nodig om de aandelen te kopen
- materiële activa die in de vennootschap worden ingebracht
- individuele kennis ofte vakbekwaamheid. Ik kan me voorstellen dat een kok, een fietsenmaker, een TIG lasser een programmeur enz over bedrijf- en vakkennis beschikken die inderdaad voor een firma een meerwaarde kunnen/zullen genereren.
Als u daardoor een inkomen krijgt dat hoger ligt dan het niet voor beslagname vatbare sommen zal dat ervoor zorgen dat u sneller kan afbetalen.
Bespreek dat zeker ook met de reeds opgegeven organisatie.