lek in dak op de werkvloer

lode
Topic Starter

lek in dak op de werkvloer

#1 , 26 jun 2007 11:29

Beste,

Ik werk op kantoor, en hebben hier reeds langer dan een jaar last van binnensijpelend vocht. Wij plaatsen emmers om het vocht op te vangen. (bvb. in 1,5 dag tijd hebben we 4 halfvolle emmers water opgevangen.
Het vocht trekt in het tapijt en in de valse plafond (die reeds voor een gedeelte rot was en verwijderd werd)). Met momenten hangt er dan ook een vochtige geur in ons kantoor.

De zaak werd al een aantal keren aangekaart, er werd al een firma offerte gevraagd voor het herstel, maar blijft uiteindelijk aanslepen zonder dat een beslissing valt om het lek aan te pakken. Ik vrees nu voor de gezondheid van mijzelf en mijn collega's. Er zijn al signalen van aanslepende klachten ivm de luchtwegen.

Wat kunnen wij doen? Kunnen wij afdwingen dat men dit binnen een bepaalde termijn laat herstellen?

Het gaat om een kleine onderneming met <50 werknemers.

Bedankt voor uw antwoord.
Lode P.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
YoeriS

#2 , 26 jun 2007 16:23

Is er geen syndicale afvaardiging? Normaal zou je het bij hun kunnen aankaarten want zij hebben de bevoegdheid van het CPB (comit? preventie&bescherming) op het werk bij ondernemingen kleiner dan 50 werknemers.

De gezondheid van werknemers is beschermd en wat jij vraagt is dus ook afdwingbaar.

lode
Topic Starter

#3 , 26 jun 2007 17:08

Bedankt, maar...

Bij mijn weten is er geen vakbondsafgevaardigde. Ik ben zelf ook niet aangesloten bij een vakbond...

dus: ... ?

Reclame

YoeriS

#4 , 26 jun 2007 18:18

Naar de ondernemingshoofd stappen

j.demoor

#5 , 28 jun 2007 13:43

?Art.33.? 1. Elke werkgever is verplicht een Interne Dienst voor Preventie en Bescherming op het werk op te richten.Daartoe beschikt iedere werkgever over tenminste ??n preventieadviseur.In de ondernemingen met minder dan twintig werknemers mag de werkgever zelf de functie van preventieadviseur vervullen.Deze dienst staat de werkgever en de werknemers bij in de toepassing van de in de artikelen 4 tot 32 bedoelde maatregelen, die betrekking hebben op het welzijn van de werknemers bij de uitvoering van hun werk...?(4 AUGUSTUS 1996. - Wet betreffende het welzijn van de werknemers bij de uitvoering van hun werk).

?Art.55...Het arbeidsklimaat mag er niet worden verstoord door de invloed van de volgende schadelijke factoren:...4. overmatige vochtigheid of droogte, alsook onaangename geuren, in al de lokalen waar de aard van de verrichtingen het niet belet.Het is overigens verboden gewoonlijk voor het werk lokalen te gebruiken die ongezond zijn ingevolge de vochtigheid van de wanden voortvloeiende uit de constructie.?.?[11 FEBRUARI 1946. - Algemeen reglement voor de bescherming van de arbeid, titel II. (art. 28 - 183)]

Doe aangifte aan die preventieadviseur en zonodig aan http://www.werk.belgie.be/defaultTab.aspx?id=6550

Ga volledigheidshalve naar (geconsolideerde wetgeving) onder Belgisch Staatsblad in http://just.fgov.be .Klik in de balk achter ?Juridische aard? op het omgekeerd driehoekje uiterst rechts en zoek daar de nodige WetBOEKEN.

Terug naar “Andere”