Ouderschapsverlof - onzekere werksituatie

Ce-Jo
Topic Starter
Berichten: 6

Ouderschapsverlof - onzekere werksituatie

#1 , 02 sep 2013 21:41

Beste,

De laatste jaren kom ik geregeld kijken op dit forum, en meestal kan ik tussen de onderwerpen antwoorden op mijn vragen vinden.
Maar nu vind ik geen vergelijkbare situatie.

Even de situatie: ik werk ongeveer 75 procent in een kleine firma (vroeger 3 tot 4 deeltijdse, nu 2 deeltijdse werknemers). Ondertussen werk ik in dit bedrijf meer dan 10 jaar. De verstandhouding tussen mijzelf en werkgever zijn steeds goed geweest, waarbij steeds goede afspraken konden gemaakt worden.

1) Zo hebben wij in onderling overleg verloven, en ook ouderschapsverloven goed kunnen regelen. Zo werd een ouderschapsverlof, na mondelinge kennisgeving, ook per email meegedeeld. Zo ook dit jaar. Ik stuurde mijn werkgever in maart een mail ter kennisgeving dat ik graag 1 maand ouderschapsverlof wilde opnemen in de maand juni. Later werd dit mondeling besproken, en werd door werkgever gevraagd om ouderschapsverlof uit te stellen, wegens de grote werkdruk. Ondertussen heeft mijn collega haar ouderschapsverlof in juli achter de rug, en is het nu begin september.
Nu vorige week komt mijn werkgever meedelen dat hij voor dit jaar geen langdurige verloven niet meer duldt, dus ook geen ouderschapsverlof ...
Nu mijn vraag hierbij is: is mijn kennisgeving / aanvraag tot ouderschapsverlof van maart per email (ik heb deze mail toen onmiddellijk afgedrukt, maar schriftelijk heb ik er geen reactie op gekregen, wel mondeling) rechtsgeldig? Mag ik mijn ouderschapsverlof binnen de 6 maanden vanaf 1 juni alnog opnemen?

2) Mijn werkgever heeft bijna pensioenleeftijd bereikt. Nu vorige week, tijdens een gesprek, liet hij vallen dat hij eventueel denkt aan:
- ofwel stoppen
- ofwel ermee doorgaan, op voorwaarde dat er geen langdurig verlof wordt genomen (zie punt 1)) - Kan hij dit eisen?
- ofwel de zaak laat overnemen (hij heeft hiervoor reeds contacten gelegd)
Als er een overname komt:
a) kan ik weigeren? Wat zijn eventueel de gevolgen?
b) op welke voorwaarden moet de overname gebeuren (voor mij als werknemer)?
c) zijn er eventueel andere zaken waar ik rekening mee moet houden?

Ik zou met deze situaties naar mijn vakbond gaan, maar probleem is dat het kantoor in mijn gemeente enkel open is op de momenten dat ik werk. Ik hoop via deze weg toch antwoorden te vinden op mijn vragen.

Alvast bedankt

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#2 , 02 sep 2013 21:52

wat stond er in de mail exact (letterlijke bewoording)?

Ce-Jo
Topic Starter
Berichten: 6

#3 , 02 sep 2013 22:03

Beste,

In de mail die ik verstuurde stond vermeld:

'Na onze korte bespreking eerder deze week, weet u dat ik overweeg om een maand ouderschapsverlof op te nemen...
Eerst was het de bedoeling dat ik zou kiezen voor de maand juli, maar aangezien (naam collega) dan ook een maand in ouderschapsverlof zal zijn, is dit geen optie. Na overleg zou ik graag een maand ouderschapsverlof willen vragen in de maand juni.
...'

De mail werd verstuurd op 29/03/2013.

Bedankt

Reclame

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#4 , 03 sep 2013 07:38

hmm... strikt genomen moet je expliciet begin & einddatum van ouderschapsverlof vermelden in je aanvraag. 100% correct is je aanvraag dus niet, maar ik denk dat een rechter dit wel als voldoende zou aanvaarden.

dus:

1) Mag ik mijn ouderschapsverlof binnen de 6 maanden vanaf 1 juni alnog opnemen?
ik denk van wel, maar mijn mening is jammer genoeg niet doorslaggevend ;)

2) Mijn werkgever heeft bijna pensioenleeftijd bereikt. Nu vorige week, tijdens een gesprek, liet hij vallen dat hij eventueel denkt aan:
- ofwel stoppen
- ofwel ermee doorgaan, op voorwaarde dat er geen langdurig verlof wordt genomen (zie punt 1)) - Kan hij dit eisen?
- ofwel de zaak laat overnemen (hij heeft hiervoor reeds contacten gelegd)
Als er een overname komt:
a) kan ik weigeren? Wat zijn eventueel de gevolgen?
b) op welke voorwaarden moet de overname gebeuren (voor mij als werknemer)?
c) zijn er eventueel andere zaken waar ik rekening mee moet houden?

a) jij kan een overname niet weigeren. JE kan wel ontslag nemen.
b) behoud van alle rechten
c) op zich niets verder te doen...

jefke007
Berichten: 1817

#5 , 03 sep 2013 07:46

Artikel 12 cao 103
§ 1. De werknemer die het recht op tijdskrediet of loopbaanvermindering, als bedoeld in de artikelen 3, 4 en 8, wenst uit te oefenen, brengt zijn werkgever hiervan schriftelijk op de hoogte:

§ 9. De kennisgeving gebeurt door middel van een aangetekend schrijven of de overhandiging van het geschrift als bedoeld in § 1, waarvan het duplicaat door de werkgever voor ontvangst wordt getekend.

Volgens het eindwerk in bijlage, zou een email niet schriftelijk zijn

http://recht.bbme.be/upload/307.Christi" onclick="window.open(this.href);return false; ... sector.doc
bladzijde 11

Volgens een vonnis van de arbeidsrechtbank moet de werknemer "omdat de wetgeving nu eens duidelijk ( ??? ) is" zich strikt aan de aanvraagmodaliteiten houden.- attest vergeten bij te voegen
Die aanvraag werd toen nietig verklaard EN geen recht op bescherming tegen ontslag
http://jure.juridat.just.fgov.be/view_d ... 86&lang=nl" onclick="window.open(this.href);return false;


mi maar 2 mogelijkheden : aangetekend of tegen ontvangstbewijs. Blijkaar werkt de wetgever nog in het stenen tijdperk

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#6 , 03 sep 2013 08:34

Ouderschapsverlof heeft niks te maken met CAO 77bis, dus de rechtspraak is niet van toepassing.

En bij m'n weten stelt de wet Bourgeois wel degelijk e-mail gelijk met schriftelijk bewijs. Nu, procedurekwesties zijn m'n ding niet echt.

jefke007
Berichten: 1817

#7 , 03 sep 2013 09:48

"Een e-mail zonder digitale handtekening is een schriftelijk document dat niet ondertekend is."

Ouderschapsverlof is een vorm van loopbaanonderbreking en de vormvereisten voor de aanvraag zijn ( bijna ) indentiek als die voor een tijdskrediet CAO-103

Ik zou het ook heel erg vinden dat men zou vallen over het feit dat een kennisgeving via email niet in de wetgeving zou staan. Het verwondert mij al dat de wetgever heel duidelijk omschrijft wel op welke 2 mogelijkheden de kennisgeving kan gedaan worden. Indien deze 2 mogeliijkheden niet zo duidelijk zouden beschreven zijn, dan zou men veiligheidshalve zelfs een kennisgeving via deurwaardersexploot kunnen versturen. Strikt gezien zou men over deze laaste mogelijkheid ook al kunnen vallen want ze staat niet in de wet, en als de wet "duidelijk" is moet men ze volgen.

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#8 , 03 sep 2013 13:16

het blijft een schriftelijk document, er is geen eis dat het ondertekend moet worden in de vormvoorwaarden bij m'n weten.

Loopbaanonderbreking is in de publieke sector, tijdskrediet in de privé sector.

jefke007
Berichten: 1817

#9 , 03 sep 2013 13:36

loopbaanonderbreking bestaat in de privésektor OOK (max 1 jaar bij een voltijdse onderbreking meesstal medische bijstand ) en dat laaste kan men ook onder de vorm van een tijdskrediet opnemen.
Bij de loopbaanonderbreking ligt de vergoeding zelfs hoger dan bij het tijdskrediet

http://www.rva.be/D_opdracht_LBO/Regl/W ... InfoNL.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;

Ce-Jo
Topic Starter
Berichten: 6

#10 , 03 sep 2013 21:51

Bedankt voor jullie reacties.

1) Ivm het ouderschapsverlof kan ik het toch proberen overeen te komen deze alsnog op te nemen, te verwijzen naar de bewuste email. Maar als mijn werkgever het hard wil spelen, zal hij zeggen dat hij de mail nooit ontvangen heeft. Schriftelijk heeft hij hieromtrent nooit gecommuniceerd, enkel mondeling. Een uitdraai van de mail door mezelf is veronderstel ik geen bewijs dat de mail daadwerkelijk bij hem is terechtgekomen. Het laten komen tot een rechtszaak, hierin heb ik zelf geen zin.
Is het dan niet beter dat ik de kennisgeving gewoon opnieuw doe, nu via aangetekende zending? Ik dacht niet dat hij dit tijdskrediet kan weigeren.
Kan een werkgever trouwens eisen dat er geen langdurig verlof wordt opgenomen?

2) De eventuele overname: bedankt voor de antwoorden, deze zijn duidelijk. Stel nu dat ik het ouderschapsverlof wil aanvragen voor december en mijn werkgever hiervan deze maand op de hoogte breng en stel dat er een overname gebeurt in november, wat gebeurt er dan met het ouderschapsverlof?

Bedankt

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#11 , 03 sep 2013 21:55

1. Je kan idd een nieuwe aanvraag doen voor de zekerheid. Die tijdskrediet kan hij niet weigeren, enkel uitstellen. Hij kan niet weigeren dat je langdurig afwezig bent, wel het verlof beperken tot 2 weken na elkaar in de zomer (en bvb erbuiten enkel losse dagen).
2. werkgever moet alle rechten en plichten overnemen, dus ook het aangevraagde ouderschapsverlof.

Ce-Jo
Topic Starter
Berichten: 6

#12 , 03 sep 2013 22:03

Ok, bedankt.

Ce-Jo
Topic Starter
Berichten: 6

#13 , 03 okt 2013 13:43

Hallo,

Ik heb toch nog een bijkomende vraag.
Ik heb ondertussen een nieuwe job gevonden waar ik vanaf februari kan starten. Ik moet 3 maanden opzeg doen, dus zal ik mijn ontslag indienen in de loop van deze maand. Dan start mijn opzegtermijn op 1 november (bediende) en sluit de nieuwe job onmiddellijk aan.
Nu heb ik ouderschapsverlof gevraagd vanaf 10/12/2013 t/m 10/01/2014.
Als ik mijn ontslag deze maand indien, wat gebeurt er dan met mijn ouderschapsverlof?

Alvast bedankt

mvg Ce-Jo

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#14 , 03 okt 2013 16:42

je ouderschapsverlof zal blijven gelden, maakt niets uit.

Terug naar “Andere”