recup feestdag op zondag en aftrek vakantiedagen

voetballerke
Topic Starter

recup feestdag op zondag en aftrek vakantiedagen

#1 , 26 jul 2013 22:35

ik heb eigenlijk enkele vraagjes ivm verlofdagen, zal eerst even mijn situatie schetsen. Ik werk als bediende 38u/week 4.5dagen (maandag-dinsdag-woensdag-vrijdag en zaterdagvoormiddeg) en heb 20dagen vakantie.
* Als ik op een zaterdagvoormiddag verlof neem wordt hier een hele dag voor af ge trokken mag dit zomaar?
* Als een feestdag op een zondag valt beslist mijn bazin bvb om zaterdag te sluiten en dan krijgen we dus eigenlijk slechts een halve dag ipv ganse dag? wettelijk?
* Als een feestdag op een donderdag valt heb ik volgens mijn bazin geen recht op recup omdat dit niet in mijn rooster valt.is dit zo?

word ik hier erg "in't zak gezet" of heeft mijn bazin gelijk zo niet wat kan ik hier tegen beginnen. ik werk immers graag waar ik sta nu en heb geen zin om dit te verpesten maar krijg wel graag waar ik recht op heb.

al vast bedankt voor jullie hulp en mening

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
JPV

#2 , 28 jul 2013 09:19

ik heb eigenlijk enkele vraagjes ivm verlofdagen, zal eerst even mijn situatie schetsen. Ik werk als bediende 38u/week 4.5dagen (maandag-dinsdag-woensdag-vrijdag en zaterdagvoormiddeg) en heb 20dagen vakantie.
1) * Als ik op een zaterdagvoormiddag verlof neem wordt hier een hele dag voor af ge trokken mag dit zomaar?
2) * Als een feestdag op een zondag valt beslist mijn bazin bvb om zaterdag te sluiten en dan krijgen we dus eigenlijk slechts een halve dag ipv ganse dag? wettelijk?
3) * Als een feestdag op een donderdag valt heb ik volgens mijn bazin geen recht op recup omdat dit niet in mijn rooster valt.is dit zo?

word ik hier erg "in't zak gezet" of heeft mijn bazin gelijk zo niet wat kan ik hier tegen beginnen. ik werk immers graag waar ik sta nu en heb geen zin om dit te verpesten maar krijg wel graag waar ik recht op heb.

al vast bedankt voor jullie hulp en mening
1) nee
2) nee
3) klopt

de reden
Juridisch actief: Nee

#3 , 29 jul 2013 13:41

3) * Als een feestdag op een donderdag valt heb ik volgens mijn bazin geen recht op recup omdat dit niet in mijn rooster valt.is dit zo?

3) klopt
klopt niet

4/1/1974 feestdagenwet
Art. 6. Wanneer een feestdag met een zondag of een gewone inactiviteitsdag samenvalt, wordt hij door een gewone activiteitsdag vervangen.
Deze inlichtingen zijn louter informatief en onder alle voorbehoud. Er kunnen geen rechten aan verbonden worden

Reclame

pgovaere

#4 , 29 jul 2013 13:47

http://www.hdp.be/nl/sociaalsecretariaa ... eestdagen/" onclick="window.open(this.href);return false;

JPV

#5 , 29 jul 2013 14:17

3) klopt
klopt niet

4/1/1974 feestdagenwet
Art. 6. Wanneer een feestdag met een zondag of een gewone inactiviteitsdag samenvalt, wordt hij door een gewone activiteitsdag vervangen.
Correct. Ik was er even vanuitgegaan dat hij deeltijds was.

j.demoor

#6 , 30 jul 2013 08:04

“Art.3...Ten aanzien van de werknemers die zijn overgegaan van het stelsel van deeltijdse arbeid naar dat van voltijdse of omgekeerd, kan de Koning, in de gevallen en voorwaarden die Hij bepaalt, vaststellen in welke mate deze overgang een weerslag heeft op de berekeningswijze van de duurtijd van de vakantie”(28 JUNI 1971. - Wetten betreffende de jaarlijkse vakantie van de werknemers).
“Art.64.Navolgende regels zijn van toepassing zowel voor de collectieve maatregelen als voor de individuele akkoorden :...6° onverminderd de bepalingen bedoeld sub 3° en 4° mag de vakantie niet bij halve dagen genomen worden BEHOUDENS wat betreft : a) de halve dagen vakantie die met een halve dag gewone inactiviteit aangevuld worden...”(30 MAART 1967. - Koninklijk besluit tot bepaling van de algemene uitvoeringsmodaliteiten van de wetten betreffende de jaarlijkse vakantie van de werknemers).

“Art.6.Wanneer een feestdag met een zondag of een gewone inactiviteitsdag samenvalt, wordt hij door een gewone activiteitsdag vervangen.”(4 JANUARI 1974. - Wet betreffende de feestdagen).
Donderdag is in uw geval een ’gewone inactiviteitsdag‘.
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

voetballerke
Topic Starter

#7 , 30 jul 2013 08:12

“Art.3...Ten aanzien van de werknemers die zijn overgegaan van het stelsel van deeltijdse arbeid naar dat van voltijdse of omgekeerd, kan de Koning, in de gevallen en voorwaarden die Hij bepaalt, vaststellen in welke mate deze overgang een weerslag heeft op de berekeningswijze van de duurtijd van de vakantie”(28 JUNI 1971. - Wetten betreffende de jaarlijkse vakantie van de werknemers).
“Art.64.Navolgende regels zijn van toepassing zowel voor de collectieve maatregelen als voor de individuele akkoorden :...6° onverminderd de bepalingen bedoeld sub 3° en 4° mag de vakantie niet bij halve dagen genomen worden BEHOUDENS wat betreft : a) de halve dagen vakantie die met een halve dag gewone inactiviteit aangevuld worden...”(30 MAART 1967. - Koninklijk besluit tot bepaling van de algemene uitvoeringsmodaliteiten van de wetten betreffende de jaarlijkse vakantie van de werknemers).
dit art 64. snap ik niet zo goed sorry. wilt dit dan zeggen dat je eigenlijk geen halve dagen mag nemen ? en is het dan normaal dat er voor die zaterdag een ganse dag wordt afgetrokken.

de reden
Juridisch actief: Nee

#8 , 30 jul 2013 13:00

dit art 64. snap ik niet zo goed sorry. wilt dit dan zeggen dat je eigenlijk geen halve dagen mag nemen ? en is het dan normaal dat er voor die zaterdag een ganse dag wordt afgetrokken.
als u zaterdag een dag verlof neemt neem je een hele werkdag en geen halve werkdag ook al is die maar 4uur

wat mij betreft heeft uw werkgever gelijk zolang u maar 1 (snipper)zaterdag neemt (er van uitgaand dat je maar 1 week mag verdelen in losse snipperdagen)
Deze inlichtingen zijn louter informatief en onder alle voorbehoud. Er kunnen geen rechten aan verbonden worden

Terug naar “Andere”