Contractwijziging

Valor
Topic Starter
Berichten: 3

Contractwijziging

#1 , 26 feb 2013 17:10

Reeds 3 jaar ben ik tewerkgesteld in een RVT met een contract onbepaalde duur technische dienst.
Nu willen ze dit contract aanpassen zodanig dat ik het weekend van wacht zal zijn (14 dagenop één maand) zonder ook één cent meer te verdienen en zonder een wachtvergoeding of iets dergelijks.
Enkel de gepresteerde uren zullen vergoed worden aan vastgelegd tarief in de zorgsector.
Ik krijg echter de kans om : te tekenen of een andere job te zoeken.
Ik heb sinds kort een nieuwe collega en bij deze is dit natuurlijk mee opgenomen in zijn contract.
We zullen een GSM krijgen en deze ten alle tijde moeten bijhebben. Er zal van ons verwacht worden dat we bij problemen onmiddelijk beschikbaar zijn.
Ik ben niet gesyndiceerd .
Kan dit zomaar ?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#2 , 26 feb 2013 17:19

nee. Men kan je natuurlijk wél ontslaan indien je dit niet wil. Eenzijdig kan men dit echter niet opleggen, gezien dit een essentiêle wijziging van de arbeidsovereenkomst is.

Valor
Topic Starter
Berichten: 3

#3 , 26 feb 2013 17:36

Ik wil deze verandering niet op papier , dus kunnen ze me daarvoor ontslaan , is wat ik uit je antwoord opmaak.
Juist ?

Reclame

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#4 , 26 feb 2013 20:13

ja.

Valor
Topic Starter
Berichten: 3

#5 , 27 feb 2013 19:31

Waarom dan nog contracten en vakbonden ?

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#6 , 27 feb 2013 19:55

in België bestaat er (in de privé) een absoluut ontslagrecht. Werkgever kan altijd iemand ontslaan/verbreken zolang hij maar de gepaste opzeg/verbrekingsvergoeding regelt. Enkel in bepaalde gevallen komt daarboven nog een schadevergoeding ingeval van een misbruik van ontslagrecht/bescherming.

De werkgever kan hier een economische argumentatie geven waarom hij een wachtdienst wil organiseren, waardoor normaal gezien geen scahdevergoeding zal komen.

Terug naar “Andere”