vakantiedagen onregelmatig uurrooster bedienden

FilipVE
Topic Starter
Berichten: 11

vakantiedagen onregelmatig uurrooster bedienden

#1 , 16 feb 2013 19:18

beste,

sinds dit jaar hebbben we bij onze firma ons verlof in uren gekregen 20 dagen zijn dus 140 uren geworden.

de uren die ik volgens het uurrooster presteer...
ma 8u15
di 7u15
woe do vr 6u30


Indien ik maandag verlof neem trekt men 8u15 van mijn 140 verlof. Heb me laten vertellen dat dit niet wettelijk zou zijn als bediende. Ik kan geen 20 maandagen nemen dus.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
1935
Berichten: 1

#2 , 17 feb 2013 15:42

Dat klopt, het aantal uren moet gedeeld worden door het aantal dagen zijnde 140 / 20 = 7 uur per opgenomen verlofdag, dat is de wet.
De overige 1.25 uur (1.15 als je het omzet in minuten) van die maandag zou je moeten bijdoen op een andere dag om zo aan je 35-urenweek te komen. (aan die 140 zie ik dat je 35 uur per week werkt, distributie of verkoop waarschijnlijk)

Mariette
Berichten: 2507

#3 , 17 feb 2013 16:33

Ik meen toch wel dat men recht heeft op 20 dagen van 8 uur als wettelijk verlof. Dat zou dan toch 160 uren moeten zijn?

Bedrijven die werktijdverkorting toepassen, maar dan wel 8 uren per dag laten werken, geven die werktijdverkorting apart als extra verlofdagen.
Indien men de werktijdverkorting per dag opneemt, zou men toch nog steeds recht moeten hebben op 20 dagen van 8 uur zou ik denken.

Is dit geen vakbondsvraag?

Reclame

FilipVE
Topic Starter
Berichten: 11

#4 , 18 feb 2013 15:43

idd 35u/w dus recht op 20x7= 140 uur. Bediende in de distributie. Er zijn natuurlijk verschillende mogelijkheden hier door het wisselende uurrooster, indien men consequent verlof neemt op dagen dat er slechts 6,5 uren dienen gepresteerd te worden, houdt men na 20 dagen dus nog 10 uur over. Het probleem volgens de vakbond (die blijkbaar klacht indiende bij de arbeidsrechtbank) is dat de wet duidelijk zo spreken over dagen niet in uren. Belangrijk is misschien ook te weten dat op ongeveer 450 werknemers nationaal er slechts een 10tal dit wisselende uurrooster presteert. Vandaar dat er ook niet veel 'tam tam' word over gemaakt.

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#5 , 18 feb 2013 15:45

je logica klopt niet, niemand heeft zomaar recht op 20 dagen van 8 uur. Je hebt recht op 4 weken verlof of het aantal uur dat daarmee overeenkomt. Als je dus 35 uur per week werkt, heb je recht op 140 uur. Dat kan in de praktijk dan meer of minder dan 20 effectieve dagen vakantie zijn, als je het 'slim' of 'dom' plant.

de reden
Berichten: 2938
Juridisch actief: Nee

#6 , 19 feb 2013 05:42

idd 35u/w dus recht op 20x7= 140 uur. Bediende in de distributie. Er zijn natuurlijk verschillende mogelijkheden hier door het wisselende uurrooster, indien men consequent verlof neemt op dagen dat er slechts 6,5 uren dienen gepresteerd te worden, houdt men na 20 dagen dus nog 10 uur over. Het probleem volgens de vakbond (die blijkbaar klacht indiende bij de arbeidsrechtbank) is dat de wet duidelijk zo spreken over dagen niet in uren. Belangrijk is misschien ook te weten dat op ongeveer 450 werknemers nationaal er slechts een 10tal dit wisselende uurrooster presteert. Vandaar dat er ook niet veel 'tam tam' word over gemaakt.
in uren , is toch een praktijk die wel meer voorkomt maar puur wettelijk gezien kan het niet
Deze inlichtingen zijn louter informatief en onder alle voorbehoud. Er kunnen geen rechten aan verbonden worden

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#7 , 19 feb 2013 09:12

puur wettelijk gezien kan dit net wel... het opnemen in uren (maw: onvolledige dagen) is problematisch, maar niet het berekenen in uren.

de reden
Berichten: 2938
Juridisch actief: Nee

#8 , 19 feb 2013 16:06

puur wettelijk gezien kan dit net wel... het opnemen in uren (maw: onvolledige dagen) is problematisch, maar niet het berekenen in uren.
als ik mij niet vergis staat er onderaan artikel 64 kb 30/3/1967 iets in de aard van de mogelijkheid van het opnemen in halve dagen mits akkoord werkgever , in uren opnemen kan ik mij toch niet direct herrinneren
Deze inlichtingen zijn louter informatief en onder alle voorbehoud. Er kunnen geen rechten aan verbonden worden

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#9 , 19 feb 2013 16:26

dat gaat over het opnemen, niet over het aanrekenen. Het opnemen is in (in principe) in dagen, maar als die dag maar een werkdag van 6 uur bedraagt, zal maar 6 uur aangerekend worden en geen dag.

Terug naar “Andere”