Sociale bijdragen na stopzetting zelfstandige?

Megske
Topic Starter
Berichten: 5

Sociale bijdragen na stopzetting zelfstandige?

#1 , 01 feb 2013 19:43

Hallo,

Ik ben 2j zelfstandig geweest in hoofdberoep. Ik ben wettelijk samenwonend met mijn partner, wij trouwen binnen enkele weken. Vandaag heb ik mijn btw nr laten schrappen, Attentia zal de rest afhandelen.
Ik ben niet van plan om werknemer te worden en wens ook geen werkzoekende te worden. Volgens mijn boekhouder zal ik moeten blijven 700 euro sociale bijdragen betalen per kwartaal omdat ik nu geen statuut meer heb. Volgens de info die ik heb van de website van de Vlaamse Overheid ( http://www.vlaanderen.be/nl/economie-en ... topzetting ) sta ik echter ten laste van mijn man en hoeven er geen sociale bijdragen meer betaald te worden wat me ook logisch lijkt: geen inkomsten = geen bijdragen. Ik zal het maandag nog eens navragen bij Attentia maar in afwachting hoop ik dat iemand hier meer over weet.

Verder nog een vraag: ik heb met mijn btw nr een wagen en wat kantoormeubelen en gsm aangekocht in 2011. Ik neem aan dat ik de btw hiervoor zal moeten terugbetalen. Maakt het een verschil uit of ik die meubelen zelf behoud of ze verkoop/weggeef aan familie?

Alvast bedankt.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
j.demoor
Berichten: 10360

#2 , 03 feb 2013 14:19

“Art.10..§ 1.Behalve...is ieder persoon die aan dit besluit is onderworpen, ertoe gehouden uiterlijk op de dag van de aanvang van de zelfstandige beroepsactiviteit aan te sluiten bij één der sociale verzekeringskassen voor zelfstandigen...of bij de Nationale Hulpkas...Art.15..§ 1. De bijdragen zijn verschuldigd bij vierden in de loop van ieder kalenderkwartaal; ze worden geind door de sociale verzekeringskas...waarbij de onderworpene is aangesloten.”(27 JULI 1967. - Koninklijk besluit nr 38 houdende inrichting van het sociaal statuut der zelfstandigen.).

‘Attentia zal de rest afhandelen’ houdt mijns inziens in dat Attentia uw aansluiting beëindigt.

Eens u niet meer aangesloten bent bij een verzekeringskas kan deze ook geen bijdragen meer innen van u.

“Art.53...§ 2. De belastingplichtige die andere leveringen van goederen of diensten verricht dan die welke krachtens artikel 44 zijn vrijgesteld en die hem geen enkel recht op aftrek verlenen, is ertoe gehouden een factuur uit te reiken aan zijn medecontractant of ervoor te zorgen dat in zijn naam en voor zijn rekening, door zijn medecontractant of een derde een factuur wordt uitgereikt :1° wanneer hij een levering van goederen of een dienst heeft verricht voor een belastingplichtige of een niet-belastingplichtige rechtspersoon...”(3 juli 1969 BTW-Wetboek).

‘ik heb met mijn btw nr een wagen en wat kantoormeubelen en gsm aangekocht in 2011’

Bij stopzetten van uw zelfstandige activiteit kan u die gekochte goederen verkopen met BTW op de restwaarde,ook al was het aan uzelf als privaat persoon. Indien dit te laat is overleg dan met u BTW-kantoor.
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

Reclame

Terug naar “Andere”