Sociale bijdragen na stopzetting zelfstandige?

Megske
Topic Starter
Berichten: 5

Sociale bijdragen na stopzetting zelfstandige?

#1 , 01 feb 2013 19:43

Hallo,

Ik ben 2j zelfstandig geweest in hoofdberoep. Ik ben wettelijk samenwonend met mijn partner, wij trouwen binnen enkele weken. Vandaag heb ik mijn btw nr laten schrappen, Attentia zal de rest afhandelen.
Ik ben niet van plan om werknemer te worden en wens ook geen werkzoekende te worden. Volgens mijn boekhouder zal ik moeten blijven 700 euro sociale bijdragen betalen per kwartaal omdat ik nu geen statuut meer heb. Volgens de info die ik heb van de website van de Vlaamse Overheid ( http://www.vlaanderen.be/nl/economie-en ... topzetting ) sta ik echter ten laste van mijn man en hoeven er geen sociale bijdragen meer betaald te worden wat me ook logisch lijkt: geen inkomsten = geen bijdragen. Ik zal het maandag nog eens navragen bij Attentia maar in afwachting hoop ik dat iemand hier meer over weet.

Verder nog een vraag: ik heb met mijn btw nr een wagen en wat kantoormeubelen en gsm aangekocht in 2011. Ik neem aan dat ik de btw hiervoor zal moeten terugbetalen. Maakt het een verschil uit of ik die meubelen zelf behoud of ze verkoop/weggeef aan familie?

Alvast bedankt.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
j.demoor
Berichten: 10360

#2 , 03 feb 2013 14:19