Verplicht om HF te werken door de werkgever

KnL
Topic Starter
Berichten: 3

Verplicht om HF te werken door de werkgever

#1 , 30 jan 2013 14:23

Hallo ,

Vooreerst wil ik schrijven dat het echt fijn is dat m'n hier andere mensen altijd zo goed mogelijk probeert te helpen
Onbaatzuchtig

Mijn verhaal is als volgt :
Ik ben de laatste 5 maand thuis geweest op ziekteverlof door meerdere hernia's in mijn nek
Ik heb me niet laten opereren , maar heb voldoende rust genomen , nu gaat het beter

Normaal loopt volgende maand mijn HF statuut af (aangevraagd voor mijn zoontje in zorgkrediet , daar ik alleenstaande mama ben met een zorgenkindje)
Eind februari moet ik herstarten .
Nu hoorde ik gisteren van een directielid dat ik vanaf volgende maand 'moet' HF werken
'Zo niet ...dan' ... werd gezegd
Daaruit begrijp ik dat ze me gaan overplaatsen op een andere afdeling
(hebben ze met mijn voorganger ook al gedaan)

De sfeer op het werk is heel verziekt en echt niet houdbaar meer , er gebeuren dingen die niet door de vingers kunnen
Maar niks wordt gemeld ...

Nu wil ik helemaal niet naar een andere afdeling , ik heb niks misdaan !
En halftijds werken (tijdskrediet op , moet terug overschakelen) kan ik niet aan financieel , ik ben alleenstaand .

Ik ben onmiddellijk na de schoolbanken aan het werk gegaan 12 jaar geleden
Dus nu weet ik niet hoe het zit met aanvullende uitkeringen

Ik heb de volgende vragen :

- mag men mij dit verplichten ? Neen toch ? En verder werd niks gezegd van tegemoetkomingen of dergelijke . Gewoon , wij willen dat je volgende week tekent voor HF .

- Als ik dit weiger en ook weiger naar een andere afdeling te gaan , wat kan het gevolg zijn ?

- waar heb ik recht op ? Waar -naast ACV- kan ik informeren ?

Als ik ander werk mocht vinden , is drie maand vooropzeg dan verplicht ? Is vast afhankelijk van plaats tot plaats.
Ik ben nu al de vierde daar die ziek is ... als men dit zo blijft doen ... .
We worden vervangen door net afgestudeerden (ik ben pas 35)

Mijn excuses , indien ik nutteloze vragen mocht stellen , ik voel me echt een leek op dit gebied
En wil voldoende geïnformeerd terug op gesprek gaan
Heb maar paar dagen om vanalles uit te zoeken

Hartelijke dank !!

Mvg
KnL

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#2 , 30 jan 2013 22:13

Men mag je dit idd niet verplichten. Teken NIKS

Als je dit weigert, ben jij beschermd tegen ontslag door je tijdskrediet die je genomen hebt. De werkgever mag je niet zomaar overplaatsen, daarover bestaat rechtspraak. Men kan je proberen te ontslaan, maar jij kan dat ontslag aanvechten én schadevergoeding bekomen.? Je hebt dus het recht om da t teweigeren en bent best wel goed beschermd mochten je ze vlug ontslaan.Naast ACV kan je naar andere vakbonden en naar een advocaat gaat. je kan ook hier verder vragen ;).

Als je ander werk zoekt, kan je in samenspraak met je huidige werkgever de opzegtermijn verkorten.

KnL
Topic Starter
Berichten: 3

#3 , 30 jan 2013 22:26

Dag JPV ,

Hartelijke dank voor uw reaktie

Om eerlijk te zijn ... wil ik wel graag mijn ontslag stilaan
Als ik zo mocht opstappen , geniet ik geen uitkering
Als ik ontslagen zou worden ...dan wel

En dat is het net denk ik ... men gaat niet ontslaan , wel sanctioneren
Waaruit ik begrijp dat ik moet knikken , anders wordt het nog een lange(ere) lijdensweg ...

Klinkt mss gek , maar mijn ontslag krijgen (als ze me daar toch niet meer willen) is nog het meest gunstig

Pesterijen op het werk zijn er zo al genoeg
Ik stap liever op

Mvg
Kn L

Reclame

KnL
Topic Starter
Berichten: 3

#4 , 30 jan 2013 22:27

Juist , mijn precieze vraag is , als ik weiger overgeplaatst te worden en dan ontslaan ze me (wanneer ik niet meewerk) kan dit in mijn nadeel spelen ?
Dat ik bijvoorbeeld nalatig ben en op basis daarvan ontslag ZONDER uitkering ?
Dat werd me namelijk verteld

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#5 , 31 jan 2013 06:57

Er zijn 2 verschillende zaken:
- als de werkgever je wil overplaatsen én daardoor niet meer een job aanbiedt die beantwoordt aan de arbeidsovereenkomst, kan jij inroepen dat hij die arbeidsovereenkomst verbroken heeft. De werkgever zal dan een verbrekingsvergoeding moeten betalen die een bepaalde periode dekt (de opzegtermijn).
- als jij na die gedekte periode nog geen werk hebt en werkloosheid wil, KAN de RVA zeggen dat je een bepaald werk geweigerd en je daarom uitkeringen weigeren. Het lijkt me echter aanvaardbaar dat je een nieuwe arbeidsovereenkomst bij je werkgever waarbij je nét in proces lag, terecht mag weigeren.

OPGEPAST: vooraleer die overplaatsing te weigeren, laat je arbeidsovereenkomst in detail nalezen door vakbond/advocaat.

de reden
Berichten: 2938
Juridisch actief: Nee

#6 , 31 jan 2013 15:09


OPGEPAST: vooraleer die overplaatsing te weigeren, laat je arbeidsovereenkomst in detail nalezen door vakbond/advocaat.
en arbeidsreglement
Deze inlichtingen zijn louter informatief en onder alle voorbehoud. Er kunnen geen rechten aan verbonden worden

Terug naar “Andere”