Voldoet mijn dienstencheques poetshulp aan de Belgische wet?

PaPyRene
Topic Starter
Berichten: 101
Locatie: Vlaanderen

Voldoet mijn dienstencheques poetshulp aan de Belgische wet?

#1 , 17 jan 2013 23:28

Voldoet mijn dienstencheques poetshulp aan de Belgische wet?

Alhoewel ik er op stond dat ons huishoudhulp-bureau ons een poetshulp zou bezorgen met EU nationaliteit en met minimum kennis van het Nederlands, stuurden zij ons een 31-jarige mevrouw met enkel de Afrikaanse Kameroen nationaliteit, en die bovendien heel gebrekkig Nederlands stamelt, terwijl zij beweert toch al 10 jaar in Belgie te verblijven.

Ik begrijp bovendien haar verhaal niet, waarom ze naar Belgie is gekomen.
Zij heeft een rare uitleg, dat ze 2 jaar antropologie probeerde te studeren aan de universiteit, terwijl ze momenteel Nederlands volgt.
Verder beweert ze dit jaar een Belgische identiteitskaart te 'krijgen'. Na 10 jaar pas ? Op grond van wat ?
Ik begrijp er niets van. Het verhaal zit vol lacunes.

Dit doet mij denken aan tv-programma's over asielzoekers, die met ingestudeerde smoesjes proberen voorbij de vliegtuig-douane te geraken...

Op Juridisch Forum sprokkelde ik wat info bij elkaar over 'dienstencheques'.
Eerder heb ik nu de indruk dat het dienstencheques systeem zijn doel flagrant voorbij schiet, nl. de bedoeling is volgens mij een inkomen bezorgen aan de werkloze minst bedeelde Belgen.

Wie er blijkbaar vooral gebruik van maakt zijn profiteurs en 'linkaards', oa mensen van buiten de EU.
Vermoedelijk raden (Belgische) medeplichtigen deze mensen aan om eerst, via een (hun?) huishoudhulp-bureau, een wettelijke minimum tijd te werken waardoor zij rechten verwerven, oa op een uitkering, en waarna zij gemakkelijker de Belgische nationaliteit 'krijgen'.

Ik wil niet medeplichtig zijn aan 'oplichting' van onze sociale zekerheid, een instituut waarvoor ik hard moet werken om bij te dragen (oa 50% belastingen).
Anderzijds hebben wij dringend nood aan een (moeilijk te vinden) poetshulp omdat wij beiden voltijds werken.
Toch gunnen wij graag in eer en geweten de echte eerlijke minder bedeelde EU-inwoner dit inkomen om een minimum bestaan op te bouwen.

Vandaag moet men oppassen om niet voor racist te worden veroordeeld bij dit soort discussies/redeneringen!
(KORREKTIE na publicatie nav reacties : ik bedoel met 'racist', 'indirecte discriminatie', zie volgende reacties)
Daarom vraag ik eerst hier even wat raad.

======================================================

Moet ik zo iemand aanvaarden van ons huishoudhulp-bureau ?
JA

Mag ik zo iemand te werk stellen ?
JA

Voldoet mijn dienstencheques poetshulp aan de Belgische wet?
JA

======================================================

UITLEG BIJ DE JA's
----------------------

Ik schrok er van dat mijn bericht zoveel tumult veroorzaakt, terwijl het vanuit mijn standpunt normaal klinkt, en ik veronderstel dat ik mij als verantwoordelijk burger gedraag, namelijk : zwart en illegaal werk vermijden.

Blijkbaar dient een en ander te worden toegelicht.
Daarom speurde ik internet af, waarbij zowat al mijn vragen over niet EU werknemers in de dienstencheques-sector zijn opgelost.
Hieronder zet ik de info op een rij, voor geïnteresseerden.
Tussenin staan antwoorden op reacties, oa van mensen die mij het embleem 'racist' opspelden ;-)

De website waarop ik meest info vond over de wetgeving ivm werkgelegenheid in Belgie :
Federale Overheidsdienst Werkgelegenheid, Arbeid en Sociaal Overleg
Zie:
http://www.werk.belgie.be/VanAtotZ/" onclick="window.open(this.href);return false;

De website waarop ik meest info vond over werkgelegenheid voor vreemdelingen in Belgie :
KRUISPUNT MIGRATIE-INTEGRATIE
Expertisecentrum voor Vlaanderen - Brussel
http://www.kruispuntmi.be/vreemdelingen ... spx?id=629" onclick="window.open(this.href);return false;


Wat is de doelstelling van dienstencheques ?
Zie:
http://www.werk.belgie.be/defaultTab.as ... utoAncher0" onclick="window.open(this.href);return false;
"
Op 1 januari 2004 is het nieuwe systeem van dienstencheques in werking getreden. De dienstencheque is een initiatief van de federale regering ter bevordering van buurtdiensten en -banen. Het creëren van arbeidsplaatsen en het bestrijden van zwartwerk zijn de doelstellingen.
"

Uiteraard is de onderliggende doelstelling : minder druk op de sociale zekerheid, doordat de gebruiker een deel betaalt van de financiële tussenkomst (ttz het stempelgeld) van de overheid .

Ik vermeld dat er bij ons vanaf 1991 onafgebroken een goede poetsvrouw werkte, weliswaar in het 'zwart' (zij wou niet 'ingeschreven' worden), tot zij in 2011 'met pensioen' ging.
Daardoor konden wij in 2011 overschakelden op dienstencheques, waarbij we nu, in 2013, na amper 2 jaar, aan de 6de poetshulp en het 3de huishoud-bureau toe zijn:

2011-06 : nr 1 Vlaams, stopte er na 6 maand mee bij huishoud-bureau A (beweerde te moe te zijn)
2011-12 : nr 2 Vlaams, nam ons na enkele maanden mee naar huishoud-bureau B en kreeg na 3 maand ontslag (dronkenschap)
2012-09 : nr 3 Vlaams, zei ons te werken om te kunnen stempelen en kreeg na 1 maand ontslag (dronkenschap)
2012-10 : nr 4 Vlaams, kwam op verkeerde dagen en uren, en plots kwam er niemand meer
2012-11 : nr 5 Vlaams, stopte met werken op onze poets-weekdag (wegens te weinig tijd door haar jongste kind)
2013-01 : nr 6 Kameroens, via huishoud-bureau C, benieuwd hoe dit afloopt...

Met de ontslagen hebben we niets te maken.
Nooit vroegen wij om iemand te vervangen; integendeel kregen wij van 2 poetshulp-bureaus de telefonische vraag of we niets abnormaal merkten aan onze huishoudhulp !

Dit soort toestanden maakt de sociale dienstensector kapot en duwt ons weer naar zwartwerken : slecht voor de minder behoede mensen die deze jobs nodig hebben (zwartwerken = geen sociale zekerheid), slecht voor de ernstige dienstenbedrijven die deze mensen te werk willen stellen (de arbeidsmarkt wordt afgeroomd door zwartwerkers), slecht voor de overheid (minder inkomsten - dienstencheques), slecht voor de belastingbetaler (meer uitgaven - stempelaars die 'zwart' werken).

Wij zoeken iemand definitief, geen tijdelijke werkkracht.
Op den duur zien wij ons toch verplicht om weer over te schakelen naar 'zwart' werkers, zodat wij zelf selecteren wie in aanmerking komt, met grotere kans een juiste persoon te vinden, en iemand die blijft.

Als ik een poetshulp zoek, met voorkeur voor een inwoner uit de EU, dan is dat niet discriminerend bedoeld, wel praktisch, namelijk iemand om te blijven voor jaren, zodat ik mij niet telkens door de administratieve rompslomp hoef te worstelen (alhoewel... zie hierboven, nr 1 tot nr 6).

Ik begrijp nu dat ik hierdoor onbewust aan 'indirecte discriminatie' deed.
Zie:
http://www.werk.belgie.be/detailA_Z.asp ... utoAncher0" onclick="window.open(this.href);return false;
"
Er is sprake van discriminatie als het verschil in behandeling van verschillende personen niet objectief en redelijk te rechtvaardigen is en gebaseerd wordt op geslacht, ras, kleur, afkomst, nationaliteit, etnische afkomst, seksuele geaardheid, een handicap, religieuze of politieke overtuiging, gezondheid, enz.
Er wordt een onderscheid gemaakt tussen directe en indirecte discriminatie. Indien er voor een verschil in behandeling geen objectieve en redelijke rechtvaardiging kan worden gegeven, spreekt men van directe discriminatie. De indirecte vorm manifesteert zich wanneer een ogenschijnlijk neutraal verschil in behandeling identieke gevolgen heeft als een directe discriminatie.
"
Opmerking: ik excuseer mij niet, aangezien ik niet op de hoogte was van deze info; sedert ik dit weet houd ik er wel rekening mee.

Onder bepaalde voorwaarden kan iedereen naar Belgie komen werken.
Zie:
http://www.werk.belgie.be/detailA_Z.asp ... utoAncher0" onclick="window.open(this.href);return false;
"
Om in België te mogen werken moeten buitenlandse werknemers over een geldige arbeidskaart beschikken. Die voorwaarde geldt niet voor onderdanen van een lidstaat van de Europese Economische Ruimte (de landen van de Europese Unie en Ijsland, Noorwegen en Liechtenstein) en Zwitserland en voor sommige categorieën van werknemers.
De Belgische werkgevers moeten een arbeidsvergunning en een arbeidskaart B aanvragen als ze een buitenlandse werknemer willen tewerkstellen (tenzij die reeds een arbeidskaart A of C heeft). Op basis van die arbeidsvergunning kan de vreemdeling een visum aanvragen.
"

Werken als werknemer
Zie:
http://www.kruispuntmi.be/vreemdelingen ... spx?id=635" onclick="window.open(this.href);return false;
"
De meeste vreemdelingen moeten een arbeidskaart B verbonden aan een arbeidsvergunning kunnen voorleggen om in België te mogen werken in loondienst. Anderen kunnen werken met een arbeidskaart A of C, of zelfs zonder arbeidskaart.
"

Algemeen: verbod op tewerkstelling en zelfstandigenarbeid
Zie:
http://www.kruispuntmi.be/vreemdelingen ... spx?id=653" onclick="window.open(this.href);return false;
"
Vreemdelingen zonder wettig verblijf kunnen niet werken: zowel tewerkstelling in ondergeschikt verband als zelfstandigenarbeid zijn uitgesloten. Zij kunnen geen arbeidskaart of beroepskaart bekomen.
Dit betekent ook dat vreemdelingen zonder wettig verblijf, in afwachting van een beslissing in hun regularisatieprocedure op basis van art. 9bis Vw. nog niet kunnen werken, voorzover zij geen verblijfsrecht in het kader van een andere procedure hebben.
"

Asielzoeker
Zie:
http://www.kruispuntmi.be/vreemdelingen ... spx?id=652" onclick="window.open(this.href);return false;
"
Asielzoekers in procedure krijgen na een wachttijd van 6 maanden het recht om te werken tijdens het vervolg van hun procedure. Een overgangsregeling geldt voor asielzoekers die hun aanvraag indienden vòòr 1 juni 2007. Eenmaal erkend als vluchteling zijn ze vrijgesteld van arbeidskaart en beroepskaart. Personen die het subsidiaire beschermingsstatuut toegekend krijgen, zullen gedurende de eerste vijf jaar kunnen werken met arbeidskaart C, nadien zijn ze ook vrijgesteld.
"

Daarom heb ik dus liever een poetshulp met EU-nationaliteit, oa om te vermijden dat mensen van buiten de EU niet in orde zouden zijn met papieren, zonder dat ik dat weet of er invloed kan op hebben.
(bvb: een malafide huishoud-bureau kan illegalen aan het werk zetten, wat oplichting is van onze sociale zekerheid; daar wens ik niet in mee te draaien, zelfs niet ongewild).

Soorten fraude verbonden met illegale arbeid
Zie:
http://www.werk.belgie.be/detailA_Z.asp ... utoAncher1" onclick="window.open(this.href);return false;
"
De fraude die verbonden is met illegale arbeid gebeurt voornamelijk op de volgende wijze:
niet aangegeven arbeid verricht door buitenlandse onderdanen die illegaal in het land verblijven;
niet aangegeven arbeid verricht door Belgen of door buitenlandse onderdanen die legaal in het verblijven;
niet aangegeven arbeid verricht door Belgen of door buitenlandse onderdanen die legaal in het land verblijven en die sociale uitkeringen genieten, met inbegrip van sociale integratiepremies en sociale bijstand;
gedeeltelijk niet aangegeven arbeid verricht door Belgen of door buitenlandse onderdanen die legaal in het land verblijven: de uiterlijke schijn van legaliteit wordt opgehouden, maar de totaliteit van de prestaties wordt niet aangegeven (overuren, arbeidstijd die de voorziene uren in de arbeidsovereenkomst voor deeltijdse arbeid overschrijdt en niet overeenstemt met de gepubliceerde uurroosters);
"

Dan heb ik het nog niet over het feit dat een poetshulp die met moeite Nederlands verstaat (op ieder vraag antwoord poetshulp nr 6 "geen probleem") zowel een gevaar vormt voor zichzelf als voor ons, omdat ofwel de uitleg niet wordt begrepen, ofwel er geen vragen durven gesteld worden vanwege de 'taalgrens' ;-)
(bvb: "waar vind ik een verhoogje om ramen te poetsen", is geen eenvoudige Nederlandse zin. Gelukkig ontdek ik tijdig dat poetshulp nr 6 een wankel stoeltje met los pootje in het rommelhok vond, en toon haar waar het opvouwbaar laddertje staat... )

Ik trek mijn conclusies misschien wat voorbarig, toch kan ik mij niet van de indruk ontdoen dat na 2 jaar (en veel gemail, gebel en administratie) ik de indruk heb dat het dienstencheques initiatief voor huishoudhulp de doelstelling aan het voorbij schieten is (zie hierboven).

Vanuit die context schrijf ik geen zin te hebben mee te willen werken aan systemen die onze sociale zekerheid ontwrichten, onder het mom van werkgelegenheid (zowel door werknemers als werkgevers).
Ook al noemt men mij 'stigmatiserend', het doet niet af aan het feit dat ik dit 'profitariaat', alhoewel moeilijk detecteerbaar, zelf ondervond (zie hierboven).

Tot 2 jaar geleden was ik nog overtuigd van dit sociale systeem, vandaag, als ervaringsdeskundige, vind ik dit een blok aan het been.

Ik besluit dat het anno 2013 veel moeilijker is om een simpele 'kuisvrouw' te vinden en te behouden, dan pakweg 20 jaar geleden, gezien de huidige regelneverij-wetgeving... en dat onze sociale zekerheid daar spijtig genoeg de dupe van wordt, terwijl net het omgekeerde de bedoeling was.

Moderator : gelieve de thread in het juist subforum te plaatsen aub.
Laatst gewijzigd door PaPyRene op 20 jan 2013 16:54, 5 keer totaal gewijzigd.
"De wereld is een schouwtoneel, elk speelt zijn rol en krijgt zijn deel." (Joost van den Vondel : 1587-1679)

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#2 , 18 jan 2013 11:50

"de bedoeling is volgens mij een inkomen bezorgen aan de werkloze minst bedeelde Belgen."

fout.

"Wie er blijkbaar vooral gebruik van maakt zijn profiteurs en 'linkaards', oa mensen van buiten de EU."

gezien de overgrote meerderheid van werknemers Belgen zijn, stigmatiseert u hiermee vooral belgen.

"Toch gunnen wij graag in eer en geweten de echte eerlijke minder bedeelde EU-inwoner dit inkomen om een minimum bestaan op te bouwen.

Vandaag moet men oppassen om niet voor racist te worden veroordeeld bij dit soort discussies/redeneringen!"

Gezien u discrimineert op basis van nationaliteit, bent u een racist. Een EU of niet-EU-burger heeft evenveel recht om te werken via het systeem van dienstencheques. U kan deze persoon dus niet weigeren op basis van nationaliteit, gezien dit een discrimerende basis is.

U hoeft zich geen zorgen te maken over haar al dan niet legale tewerkstelling (dat is een zorg voor het huishulpbureau), u bent met alles in orde, behalve dat u idd een racist bent en op basis daarvan een veroordeling riskeert.

Justiceseeker
Berichten: 354

#3 , 18 jan 2013 11:57

"de bedoeling is volgens mij een inkomen bezorgen aan de werkloze minst bedeelde Belgen."

fout.

"Wie er blijkbaar vooral gebruik van maakt zijn profiteurs en 'linkaards', oa mensen van buiten de EU."

gezien de overgrote meerderheid van werknemers Belgen zijn, stigmatiseert u hiermee vooral belgen.

"Toch gunnen wij graag in eer en geweten de echte eerlijke minder bedeelde EU-inwoner dit inkomen om een minimum bestaan op te bouwen.

Vandaag moet men oppassen om niet voor racist te worden veroordeeld bij dit soort discussies/redeneringen!"

Gezien u discrimineert op basis van nationaliteit, bent u een racist. Een EU of niet-EU-burger heeft evenveel recht om te werken via het systeem van dienstencheques. U kan deze persoon dus niet weigeren op basis van nationaliteit, gezien dit een discrimerende basis is.

U hoeft zich geen zorgen te maken over haar al dan niet legale tewerkstelling (dat is een zorg voor het huishulpbureau), u bent met alles in orde, behalve dat u idd een racist bent en op basis daarvan een veroordeling riskeert.

JPV you make my day! Ik begroet uw uitleg.

"Gezien u discrimineert op basis van nationaliteit, bent u een racist.". Ik geef U 1000% gelijk.

Justiceseeker

Reclame

Franciscus
Berichten: 38683

#4 , 18 jan 2013 12:02

Aan begeleiding wordt er dan blijkbaar niet gedaan en daar wringt dan toch een schoentje
Een 94 -jarige hulpbehoevende dame krijgt als huishoudhulp een dame die blijkbaar nog nooit een stofzuiger gezien heeft geen woord Frans, Engels, Duits of Nederlands spreekt.
Laat staan Spaans. Niet op een laddertje durft te gaan, geen wasmachine kent enz ....
Niets tegen de huishouddame ...want dat is een heel vriendelijk en vrolijke dame.
En ook de 94 jarige vindt het leuk maar wel vermoeiend zo terug lesgeven.

Nog vergeten : poets de dame en doet ze het goed want DAT is haar taak.
Laatst gewijzigd door Franciscus op 18 jan 2013 12:20, 1 keer totaal gewijzigd.

PaPyRene
Topic Starter
Berichten: 101
Locatie: Vlaanderen

#5 , 18 jan 2013 12:15

Mag ik de moderator vragen om, vooraleer de discussies aan te vatten, mijn vraag naar het juiste subforum te verplaatsen aub?

Met dank.
"De wereld is een schouwtoneel, elk speelt zijn rol en krijgt zijn deel." (Joost van den Vondel : 1587-1679)

PaPyRene
Topic Starter
Berichten: 101
Locatie: Vlaanderen

#6 , 18 jan 2013 20:50

ZIE 1ste BERICHT
Laatst gewijzigd door PaPyRene op 19 jan 2013 17:21, 8 keer totaal gewijzigd.
"De wereld is een schouwtoneel, elk speelt zijn rol en krijgt zijn deel." (Joost van den Vondel : 1587-1679)

Franciscus
Berichten: 38683

#7 , 18 jan 2013 21:16

Iemand die met dienstencheques werkt heet een inschrijving in het rijksregister.

Misschien kan via de sociale organisaties daar eens worden op gewezen .... verplichte cursus Nederlands en een gedegen opleiding alvorens te worden tewerkgesteld.

PaPyRene
Topic Starter
Berichten: 101
Locatie: Vlaanderen

#8 , 19 jan 2013 01:06

Franciscus, dat is een waarheid als een koe.

Mijn echtgenote vraagt zich hetzelfde af : krijgen die (door de overheid te werk gestelde) poetshulpen wel een gedegen poets opleiding; en mogen te werk gestelde buitenlanders zonder minimale kennis van de werktaal, zo maar beginnen bij een Nederlandstalige...
Waarom gebeurt dat niet in bij door de overheid niet ondersteunde beroepen in prive-bedrijven ?
"De wereld is een schouwtoneel, elk speelt zijn rol en krijgt zijn deel." (Joost van den Vondel : 1587-1679)

denlowie
Berichten: 15931
Juridisch actief: Nee

#9 , 19 jan 2013 08:40

Mooi dat je dit eens allemaal geeft opgezocht heeft, maar het aller belangrijkste heeft je niet opgezocht.

Waarom is er zo een groot verloop van poetsvrouwen met diensten cheques ?
Mijn neefje heeft zo een bedrijfje gehad, een poets vrouw met volle werkweek die geeft 9 werkplaatsen van 4 uur, en die moet in de voormiddag van 8 tot 12 de vuiligheid gaan opkuisen van een ander, en in de namiddag van 13.00uur tot 16.00 uur terug op een ander werkplaats en terug het zelfde, moet zich iedere keer verplaatsen 2 a 4 km, dit word niet betaald.

Het loon dat deze mensen krijgen is zo laag netto 850 a 950€ per maand voor zo werk te verrichten, als je weet dat de minimum uitkering voor de werkloosheid van een gezinshoofd 1100€ is.
Vind je het dan niet normaal dat deze mensen een andere job zoeken waar ze maar één werkplek hebben en waar ze een 300 a 400€ netto meer overhouden ????

Werken voor diensten cheques is voor mensen die volledig aan de grond zitten, en dan op het gemak zoeken naar degelijk vast werk.

Voor de zelfstandigen die zo een dienstencheques uitbaten is ook armoe troef.
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

j.demoor
Berichten: 10360

#10 , 19 jan 2013 09:18

“Art.79...§ 4. Wordt beschouwd als langdurig werkloze die activiteiten mag verrichten in het kader van een plaatselijk werkgelegenheidsagentschap(=PWA) en wordt ambtshalve ingeschreven als kandidaat bij het werkgelegenheidsagentschap bevoegd voor zijn verblijfplaats, de volledig uitkeringsgerechtigde werkloze die sinds ten minste twee jaar werkloosheidsuitkeringen of inschakelingsuitkeringen geniet of die sinds ten minste 6 maand werkloosheidsuitkeringen geniet indien hij de leeftijd van 45 jaar bereikt heeft...”(25 NOVEMBER 1991. - Koninklijk besluit houdende de werkloosheidsreglementering.).
Lees zelf verder de volledige tekst t.e.m. art.79 ter.

‘Wie er blijkbaar vooral gebruik van maakt zijn profiteurs en 'linkaards', oa mensen van buiten de EU.’

Indien er ernstige aanwijzingen bestaan dat uw ‘huishoudhulp-bureau’ u een ‘poetshulp’ bezorgde die niet voldoet aan voornoemde bepalingen,dan kan u klacht neerleggen bij Sociale inspectie:
http://www.socialsecurity.fgov.be/nl/ov ... ie/geo.htm" onclick="window.open(this.href);return false;

Wetswijzigingen behoren tot de exclusieve bevoegdheid van de wetgever.
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

Tope
Berichten: 916

#11 , 19 jan 2013 10:02

Bij mijn poetsdienst met dienstencheques krijgen de poetshulpen een opleiding van 2 dagen.

Onlangs had ik een poetshulp die overgegaan is op een poetsbedrijf mét dienstencheques waar ze een leasingwagen kreeg. Het belastingvoordeel op het basisbedrag blijft bestaan, maar de klant moet wel 4 Euro + BTW extra per geprestreerd uur betalen.

'Wij onderscheiden ons op het vlak van kwaliteit… Onze medewerkers kunnen niet alleen de nodige ervaring en referenties voorleggen, maar beschikken eveneens over een bedrijfswagen. Op die manier kunnen zij er op elk moment voor zorgen dat uw huishouden op rolletjes loopt.' lees ik op hun website.

Ik vraag mij af hoe dat allemaal zomaar kan.

Jef 007
Berichten: 737

#12 , 19 jan 2013 11:05

kuisvrouwen MET firmawagen???
of lees ik hier iets verkeerd????, ik ben pas uit mijn bed

freelance
Berichten: 2615

#13 , 19 jan 2013 12:39

kuisvrouwen MET firmawagen???
of lees ik hier iets verkeerd????, ik ben pas uit mijn bed
Hoop dat uw poetsvrouw niet in de voormiddag komt :lol:
Wat is er ongewoon aan een werknemer die zich verplaatst met een firmawagen ( zie nutsbedrijven ) .
Pas als ze met een dienstwagen , met chauffeur , komen zul je raar opkijken .
Wat een wet interessant maakt ,
is wat er in die wet , niet in staat .


Mariette
Berichten: 2507

#15 , 19 jan 2013 13:32

Franciscus, dat is een waarheid als een koe.

Mijn echtgenote vraagt zich hetzelfde af : krijgen die (door de overheid te werk gestelde) poetshulpen wel een gedegen poets opleiding; en mogen te werk gestelde buitenlanders zonder minimale kennis van de werktaal, zo maar beginnen bij een Nederlandstalige...
Waarom gebeurt dat niet in bij door de overheid niet ondersteunde beroepen in prive-bedrijven ?
Mijn Poolse poetshulp (met dienstencheques) kreeg effectief een poetsopleiding. in welke mate die gedegen was, daar heb ik geen idee van, vermits zowel zijzelf als ikzelf het eerder normaal vinden dat men een deur vanaf de bovenkant naar beneden afwast en niet van beneden naar boven. Kan natuurlijk ook het taalprobleem met mijn poetsvrouw geweest zijn, die al jaren nederlandse les volgt, maar doordat het klasseniveau zo laag is en blijft, in feite niks bijleert.

U kan alvast eisen dat de poetshulp een diploma heeft gehaald op een NEDERLANDSTALIGE school. (Als justitie mag eisen dat hun topfuncties bij wet enkel mogen worden ingevuld door mensen met een diploma van een Franstalige universiteit, dan zullen gewone Belgen toch ook wel zoiets mogen eisen neem ik aan?)

http://persinfo.org/index.php?option=co ... Itemid=117" onclick="window.open(this.href);return false;

Terug naar “Andere”