Mogelijk ontslag na functionerings- en evaluatiegesprekken

Nazca
Topic Starter
Berichten: 1

Mogelijk ontslag na functionerings- en evaluatiegesprekken

#1 , 20 dec 2012 12:55

Ik werk sinds 2 jaar in een kleine vzw, en tot nu toe ging alles goed, ondanks de vele problemen (te weinig geld voor de vzw en dus voor de lonen, enorme workload, veel overuren...). Onlangs kregen we een nieuwe baas, en werd er voor de eerste maal besloten om functionerings- en evaluatiegesprekken te voeren met het personeel.
Op de dag van mijn functioneringsgesprek zijn mijn baas en iemand die aangewezen is door onze raad van bestuur compleet onvoorbereid (er staat niets op papier), gaan ze snel snel door mijn verschillende taken waar niets op aan te merken valt en stoppen ze bij een taak die ze compleet afbreken. Ik laat weten dat ik het niet eens ben (er is zelfs een compleet vizieverschil over wat die taak precies inhoudt). Op het einde besluiten we gezamelijk dat ik niet langer verantwoordelijk ben voor die taak, en dat ik andere taken op mij zal nemen.
Er wordt mij gevraagd om een verslag te schrijven van ons gesprek, dat dan zal voorgesteld worden aan de raad van bestuur, wat ik ook doe (taak1: ok, taak 2: ok, taak : ok, taak 4: gezien we het niet eens werden over de eigenlijke inhoud van deze taak beslisten we gezamelijk dat ik niet langer verantwoordelijk ben voor deze taak).

Enkele weken laten val ik op een verslag van de raad van bestuur waarin staat dat bij mijn volgende evaluatiegesprek ik een mondelinge waarschuwing ga krijgen, daarna een schriftelijke en dan ontsagen ga worden.

Ik vraag opheldering aan mijn baas (er wordt in het verslag geen reden gegeven waarom ik zal geverbaliseerd worden, gewoon dat het functioneringsgesprek "moeilijk" verliep) en iemand van de raad van bestuur: ze verzekeren me beiden dat het om een misverstand gaat, dat het een algemene opmerking was (wat gebeurt er indien er een probleem is met een werknemer?) en dat ik goed werk lever, dat er te heftig is gereageerd geweest op taak 4 (dat er 1 aspect van taak 4 niet goed ging, al de rest verloopt heel goed), en dat het verslag zal aangepast worden omdat het om een voorlopige versie gaat.

Dit was een maand geleden, gisteren heb ik ontdekt dat het verslag helemaal niet aangepast is geweest ,er staat dus nog steeds in een officieel verslag dat ik ga geverbaliseerd worden enzovoort.

Ik ben nu 3 weken met verlof en zal mijn evaluatie hebben de eerste week dat ik terugkom. Er zijn nooit objectieven uitgeschreven (of zelfs gezegd) geweest tijdens mijn functioneringsgesprek.

Ik heb verschillende vragen:

1. Mag ik als bediende het verslag van de Raad van bestuur inkijken (die gewoon op onze gezamelijke schijf stonden, openbaar voor iedereen, maar nu verplaatst zijn)?
2. Ik ben van taak veranderd: kan ik dan nog geverbaliseerd worden?
3. Er zijn geen objectieven uitgeschreven: hoe kan ik dan geavalueerd worden?
4. Kan ik een eerste opmerking krijgen tijdens een evaluatiegesprek, maw kan mijn baas me zeggen dat ik vb taak 1 niet goed doe tijdens mijn evaluatiegesprek zonder dat hij er me ooit voordien over heeft aangesproken? Want ik vrees dat dat zijn tactiek zal zijn, plots mijn andere taken afbreken. Kan ik dan mijn verslag van het fucntioneringsgesprek gebruiken als bewijs dat er voordien nooit iets over gezegd is geweest, gezien dit verslag nooit betwist is geweest?
5. Hoe kan ik hier best op reageren zonder mijn eiegen ruiten in te slaan?

Ik hou van mijn job en kan het goed vinden met mijn collega's (die helemaal niet snappen wat er aan de hand is) en heb een hekel aan dit gevoel dat ik me moet verdedigen en dat ik moet beginnen na te denken over strategieën :(

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#2 , 20 dec 2012 13:09

1. Als documenten op een gezamelijke werkschijf stonden waarop u toegang had, dan hebt u niks misdaan als u deze las. Een document van de RvB is niet noodzakelijk geheim (persoongebonden evaluaties zijn dit wel, maar gezien dit uw eigen evaluatie betreft, is dit voor jou geen probleem).
2. U kan negatief geëvalueerd worden op die ene taak en dus globaal ook een negatieve evaluatie krijgen.
3. hoeft niet neergeschreven te zijn, men kan gewoon zeggen dat u niet aan hun "normale" verwachtingen voldoet
4. dat kan, u kan dat perfect betwisten. U kan natuurlijk uw eigen verslag gebruiken als argument, het is echter niet omdat ze dit nooit betwist hebben dat ze niet kunnen zeggen dat er geen problemen waren. Ze hebben uw verslag blijkbaar wel besproken op RvB, dat ze u niet antwoorden is niet vereist.
5. Imho: zo weinig mogelijk daar heisa rond maken

De reden van "5" is omdat een evaluatie géén officiele procedures is, tenzij de werkgever zelf daarrond een procedure heeft. Zo'n evaluatie geeft de werkgever én werknemer dus geen extra rechten/plichten, maar kan enkel een intern beleidsinstrument zijn. Indien u schitterend presteert op alle onderdelen van uw werk, behalve 1, kan men u omwille van die ene taak die u niet (goed) kan doen of niet wil doen perfect ontslaan. Men kan u enkel niet ontslaan omwille van onbestaande of taken waar u nooit (impliciet of expliciet) verantwoordelijk voor was.

Indien u nog aan het document van de RvB kan, kan u wel dit gebruiken bij een eventueel procedure rond misbruik van ontslagrecht. Indien men vooraf een "wijze van ontslag" heeft afgesproken die u maar later in de praktijk ziet toegepast, kan u eventueel wel misbruik van ontslagrecht claimen. Bewaar alle mails hieromtrent en neem eventueel uw volgend evaluatiegesprek (stiekem) op.

Reclame

Terug naar “Andere”