Laptop gestolen wat met vergoeding

Jennyke
Topic Starter
Berichten: 1

Laptop gestolen wat met vergoeding

#1 , 08 dec 2012 12:24

Goedemiddag,

De laptop van mijn werk is gestolen uit mijn wagen. (Lag in de koffer toen we met collega's iets gingen drinken na het werk).
Nu heb ik al uitgezocht dat ikzelf aansrpakelijk zal gesteld worden voor de laptop. Mijn vraag:
Hoe zit het nu met de vergoeding? Ze kunnen me toch niet eisen de nieuwprijs terug te betalen voor de laptop. Deze is namelijk al minstens 1 jaar oud. Maandag check ik op boekhouding hoe oud ze werkelijk is.
Ze kunnen toch ook niet zomaar alles van mijn loon afhouden?
Ik heb ergens gevonden dat bij zware fout ze wel 20% mogen afhouden maar kan dit zomaar of moeten ze daarvoor eerst langs de rechtbank? Moeten ze instemmen als ik voorstel om in delen terug te betalen uit eigen initiatief?
Ik wil sterk in mijn schoenen staan met degelijke argumenten. Ik wil mijn verantwoordelijkheid niet onlopen maar wil dus wel dat het op een menselijke manier wordt opgelost.
Dus niet ten koste van mijn financiën. Ik wil zelf kunnen uitrekenen hoeveel ik kan missen per maand. Wat is toegelaten en wat niet?
Ik ben een alleenstaande moeder met 3 kinderen dus heb het geld niet zomaar voor het rapen.

Alvast bedankt voor de informatie.
Groeten
Jenny

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#2 , 08 dec 2012 13:58

in principe ben je niet aansprakelijk voor schade die je aan je werkgever toebrengt, tenzij bij zware fout of herhaaldelijke lichte fout.

Staat er mss iets in je AO of arbeidsreglement over diefstal?

Oude Belg
Berichten: 3192

#3 , 08 dec 2012 14:08

(Lag in de koffer toen we met collega's iets gingen drinken na het werk).
Ik denk dat het belangrijk is of hij al dan niet zichtbaar was. Als je hem kon zien liggen kan je het imho als een zware fout beschouwen, maar anders niet... Hij lag dus "in de koffer". Een aparte koffer of een break/monovolume? In het laatste geval, was een eventuele afdekking dichtgeschoven, of was de laptop bedekt met een plaid oid?
Waarom geen aangetekende zending als dat nodig is? "Ik heb geappt, gebeld, gezegd, gemaild, facegeboekt, met krijt op het voetpad geschreven.... " Neem pen en papier en schrijf!

Reclame

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#4 , 08 dec 2012 17:16

ik denk niet dat dit als een zware fout zou beschouwd kunnen worden indien hij gewoon zijn portable open en bloot laat liggen. Tenzij de auto niet afgesloten was.

Terug naar “Andere”