Is dit discriminatie op de werkvloer?

New Jack City
Topic Starter
Berichten: 54

Is dit discriminatie op de werkvloer?

#1 , 27 okt 2012 19:42

Hallo,

Als je aangenomen wordt in een Amerikaans bedrijf in Brussel en je kunt goed Engels en Nederlands maar heel zwak Frans.. en ze na 3 maanden tijdelijk contract zeggen dat je geen verlenging krijgt omdat je Frans niet goed is en je met sommige personeelsleden en klanten(die GEEN WOORD ENGELS EN/OF NEDERLANDS praten!!)slecht of weinig kunt communiceren.. is dit dan discriminatie en kan dit eventueel aangevochten worden???

Er zijn ook genoeg personeelsleden DIE GEEN WOORD ENGELS EN/OF NEDERLANDS praten IN EEN AMERIKAANS BEDRIJF en die kunnen wel blijven werken???? Terwijl de meeste klanten die er komen ENGELSTALIG ZIJN????

Ik vind dit gewoon echt niet eerlijk en onrechtmatig!!!!!

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
dieke
Berichten: 1299

#2 , 29 okt 2012 17:59

Ik begrijp niet zo goed waarom je dit discriminatie zou willen noemen. Frans leren spreken is toch iets wat kan? Ik bedoel: je kan toch gewoon Frans leren en je doet dat niet. Dat is dan toch jouw keuze en niet iets waar je niks aan kan veranderen? Discriminatie lijkt mij te gaan om (persoonsgebonden) kenmerken waar je niet zomaar iets aan kan veranderen.

New Jack City
Topic Starter
Berichten: 54

#3 , 29 okt 2012 18:09

Ik begrijp niet zo goed waarom je dit discriminatie zou willen noemen. Frans leren spreken is toch iets wat kan? Ik bedoel: je kan toch gewoon Frans leren en je doet dat niet. Dat is dan toch jouw keuze en niet iets waar je niks aan kan veranderen? Discriminatie lijkt mij te gaan om (persoonsgebonden) kenmerken waar je niet zomaar iets aan kan veranderen.
Frans leren is ZEKER niet iets onmogelijks maar denk je dat je na paar lessen al direct kunt communiceren met de politie,brandweer,of met sommige personeelsleden die een heel verhaal doen aan jou???

Als je Frans 'bijna niets' is dan is het niet zo gemakkelijk en heeft het wel tijd nodig.. maar in die tijd loop je dan daar nog wel rond zonder een basis Frans waar de meeste walen een hekel aan hebben.. maar eerlijk gezegd HUN zijn degene die fout zitten want HUN kunnen geen rotte woord Engels en/of Nederlands!!!!

Reclame

puttemanp
Berichten: 613

#4 , 29 okt 2012 18:43

Als je Frans 'bijna niets' is dan is het niet zo gemakkelijk en heeft het wel tijd nodig.. maar in die tijd loop je dan daar nog wel rond zonder een basis Frans waar de meeste walen een hekel aan hebben.. maar eerlijk gezegd HUN zijn degene die fout zitten want HUN kunnen geen rotte woord Engels en/of Nederlands!!!!
Deze laatste zin is discriminatie, of op z'n minst belediging!

Nu, als de vereisten van het bedrijf zijn, dat er Frans gesproken wordt, en als je een tijdelijk contract hebt (lees het woord, TIJDELIJK) dat niet verlengt wordt omdat er niet voldaan wordt aan één van de voorwaarden (Frans spreken), kan dit toch moeilijk discriminatie zijn...
Als ik morgen op een advertentie reageer waar vloeiend Chinees gevraagd wordt, en ik me door de sollicitatie brabbel met wat 'meeneemchinees' en een tijdelijk contract krijg, moet ik na 3 maand ook niet gaan klagen omdat ik tijdens die 3 maand door de mand gevallen ben.

Een bedrijf is nog steeds vrij aan te werven wie ze willen, en de eisen te stellen die ze zelf noodzakelijk achten voor het goede verloop van de werkdag en de werking van de onderneming.

Greetz,

P.

Oude Belg
Berichten: 3192

#5 , 29 okt 2012 19:04

maar eerlijk gezegd HUN zijn degene die fout zitten want HUN kunnen geen rotte woord Engels en/of Nederlands!!!!
Je bedoelt waarschijnlijk : "Maar eerlijk gezegd zijn zij degenen die fout zitten, want zij kennen geen rottig woord Engels en/of Nederlands."
Ik vrees dat je Nederlands ook geen prijs verdient. "hun" bijvoorbeeld kan nooit onderwerp zijn. Enkel meewerkend voorwerp zonder "aan" of "voor".
Waarom geen aangetekende zending als dat nodig is? "Ik heb geappt, gebeld, gezegd, gemaild, facegeboekt, met krijt op het voetpad geschreven.... " Neem pen en papier en schrijf!

Loria
Berichten: 554

#6 , 30 okt 2012 00:59

Ik denk dat je bedoelt dat franstaligen altijd wegkomen met het feit dat ze eentalig frans zijn terwijl jij tweetalig engels-nederlands bent terwijl jouw kennis belangrijker is voor het type bedrijf waarbij je werkt.

Mariette
Berichten: 2507

#7 , 30 okt 2012 07:20

Ik werkte ook op een Amerikaans bedrijf, in een vestiging in Vlaanderen.

Volgens de taalwetten werd communicatie met het personeel verplicht in het Nederlands gedaan. Onderlinge taal was Nederlands, tenzij er personeelsleden uit Brusselse vestigingen kwamen, dan werd de voertaal Engels.

Ik vraag me af of de taalwetten in het Brusselse dan ook niet verplichte tweetaligheid beogen in communicatie met het personeel?

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#8 , 30 okt 2012 08:13

nee. Er bestaat trouwens geen enkele verplichting om in het algemeen in een bepaalde taal te communiceren in (een deel van) België. Enkel bepaalde communicatie (sociale documenten, ...) tussen werkgever en werknemer moet in het Nederlands of Frans of de taal van de werknemer of de taal van de liefde (afhankelijk van het gebied waar je woont/werkt/slaapt/vrijt-met-de-baas).

Concreet, on topic: dit is dus geen discriminatie, verre van.

New Jack City
Topic Starter
Berichten: 54

#9 , 30 okt 2012 10:43

Ik denk dat je bedoelt dat franstaligen altijd wegkomen met het feit dat ze eentalig frans zijn terwijl jij tweetalig engels-nederlands bent terwijl jouw kennis belangrijker is voor het type bedrijf waarbij je werkt.
Klopt als een bus!! Hun praten Frans and that's it!! Niet meer niet minder!! Kunnen/willen voor de rest GEEN andere taal!!(niet allemaal natuurlijk!)
nee. Er bestaat trouwens geen enkele verplichting om in het algemeen in een bepaalde taal te communiceren in (een deel van) België. Enkel bepaalde communicatie (sociale documenten, ...) tussen werkgever en werknemer moet in het Nederlands of Frans of de taal van de werknemer of de taal van de liefde (afhankelijk van het gebied waar je woont/werkt/slaapt/vrijt-met-de-baas).

Concreet, on topic: dit is dus geen discriminatie, verre van.
Ja ik weet het want heb de vakbond ook al gebeld en ze wisten mij te zeggen dat hier HELEMAAL NIETS tegen te doen is want je zit met een tijdelijk contract en hun verlengen het gewoon niet... .

De waaltjes doen alsof dat Brussel Frankrijk is......... echt hatelijk hoor!! Heb me onlangs wel ziek gelachen want hun Nederlands is echt schandalig.. : ze hadden papiertjes opgehangen een soort van welkomst bericht voor de klanten... er stond geschreven in 4 talen en de Nederlandse zin klopte gewoon niet!! Hahahhaha.... wat een schande zeg!!

JPV: enkele zaken aangepast die echt niet hoeven gezegd te worden

Hawkee
Berichten: 160

#10 , 30 okt 2012 10:46

als u een tijdelijk contract had, kan de vakbond inderdaad niets doen, en zoals puttemanp ook al typte het woord tijdelijk mag niet vergeten worden.
als u een contract van onbepaalde duur had, was het iets anders geweest.

Loria
Berichten: 554

#11 , 30 okt 2012 10:47

ik begrijp je volkomen. Jammer dat het niet juridisch te bepalen valt. Er zouden verplicht taalpremies moeten komen waardoor elke eentalige franstalige gewoon de basis krijgt. Wedden dat er dan ineens nederlands wordt geleerd.

Xastheron
Berichten: 719

#12 , 30 okt 2012 10:54

Ik werk zelf ook voor een Americaanse firma, gevestigd in het Antwerpse (alsook in Ittre en Gent). Voertaal in Antwerpen en Gent is nederlands, in Ittre is dit frans. Voor anderstalige collega's die de landstalen niet machtig zijn, wordt engels als alternatief gebruikt.

Ben zelf gedetacheerd geweest bij een grote multinational in Neder-Over-Heembeek (Brussel), waar de voertaal frans is. Daar hadden we ook de keuze: frans of "franglish"... Soms nederlands met haken en ogen aaneengebrabbeld. Bij problemen altijd terugval op engels omwille van het contract tussen mijn werkgever en de klant.

Ik wil maar zeggen: het is niet omdat je voor een Americaanse multinational werkt, dat de voertaal automatisch engels wordt. Als je nu overwegend met Poolse collega's had samengewerkt, dan had je bvb ook kunnen verwachten dat er een inspanning gevraagd wordt om wat basis pools te leren?
Gezien je 3 maanden proef gedaan hebt, had je, naar mijn bescheiden mening, gerust je kunnen inschrijven voor een avondcursus frans, kunnen informeren bij de personeelsdienst of ze zelf dergelijke cursussen geven of (deels) financiëren...

Goede wil moet van alle partijen komen in talenkwesties. Gezien het overaanbod aan werknemers in sommige sectoren, kan de werkgever nu eenmaal wat meer eisen. Als hij bij jou misschien de wil om frans te leren niet onmiddellijk kon vinden, staat het hem toch vrij om te zeggen "bah, anders en beter"?

Xastheron
Berichten: 719

#13 , 30 okt 2012 10:55

ik begrijp je volkomen. Jammer dat het niet juridisch te bepalen valt. Er zouden verplicht taalpremies moeten komen waardoor elke eentalige franstalige gewoon de basis krijgt. Wedden dat er dan ineens nederlands wordt geleerd.
Ambtenaren krijgen tweetaligheidspremies. Voor het hoogste niveau krijgen ze er tot bijna €150 bruto bovenop. (Gehoord van een ambtenaar die momenteel tweetaligheidsexamens aflegt).

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#14 , 30 okt 2012 11:45

De waaltjes doen alsof dat Brussel Frankrijk is......... echt hatelijk hoor!! Heb me onlangs wel ziek gelachen want hun Nederlands is echt schandalig.. : ze hadden papiertjes opgehangen een soort van welkomst bericht voor de klanten... er stond geschreven in 4 talen en de Nederlandse zin klopte gewoon niet!! Hahahhaha.... wat een schande zeg!!
Mmm, met dergelijke instelling naar uw collega's toe ("de waaltjes") denk ik niet dat je een lange carrière mocht verwachten in dat bedrijf. Ik heb zelf ook samengewerkt met Walen, en wees maar zeker: Walen willen net zo min Fransen genoemd worden, als dat Vlamingen Nederlanders willen genoemd worden. Mijn Frans is ook niet perfect, maar ik heb eraan gewerkt en interesseerde me in de "cultuur" van mijn Waalse collega's (want het is echt wel een andere cultuur, hoor). We kwamen goed overeen, maar het kussen 's morgens vroeg door mannelijke collega's, heb ik vriendelijk afgewezen. Een handje is meer dan genoeg ;-).
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

New Jack City
Topic Starter
Berichten: 54

#15 , 31 okt 2012 03:33

Goede wil moet van alle partijen komen in talenkwesties.
De goede wil kwam ZEKER van mijn kant want probeerde individueel men Frans te verbeteren met behulp van "Google Translator" en ook aan sommige collega's waar ik veel contact mee had veel te vragen en zo wat te leren.. hun deden het met plezier en men Frans begon al wat te 'vertrekken'.. . Ik probeerde ook al alles op alles te zetten om regelmatig een conversatie in het Frans te beginnen terwijl ik wist dat die persoon ook Nederlands en Engels kon... . Dus zeg NIET dat de wil ontbrak bij mij.. dat kun je mss tegen die mensen zeggen die HELEMAAL geen Engels en Nederlands konden.... . Ma soit.. ik ging bij hun werken dus ga ik ervan uit dat ik mij moest 'aanpassen' maar dat probeerde ik ook.. .
Gezien het overaanbod aan werknemers in sommige sectoren, kan de werkgever nu eenmaal wat meer eisen.
Idd daar heb je dus DIK GELIJK in want er staan er genoeg in de rij aan te schuiven die WEL Frans kunnen dus WAAROM moeten ze investeren in iemand die mss PAS binnen een jaar 'basis' Frans ga kunnen spreken???
Als hij bij jou misschien de wil om frans te leren niet onmiddellijk kon vinden, staat het hem toch vrij om te zeggen "bah, anders en beter"?
Nogmaals de wil ONTBRAK ZEKER niet bij mij.. maar gelijk ik gereageerd heb op je vorige reacties.. : er staan ER GENOEG aan te schuiven die WEL Frans kunnen dus ja... . *Lees vorige reacties*
Mmm, met dergelijke instelling naar uw collega's toe ("de waaltjes") denk ik niet dat je een lange carrière mocht verwachten in dat bedrijf.
Begrijp me niet verkeerd hoor het ging eig wel best goed tussen mij en hun want de meeste konden Engels en hier en daar was er zelfs een Nederlandstalige ook bij dus de band was er.. . Hier uit ik mijn frustraties maar op werk deed ik gewoon goed tegen hun en hun tegen mij buiten sommige die dan geen Engels/Nederlands konden maar met hun was het dan meer wat 'groeten' en vriendelijk doen he..

Terug naar “Andere”