werkloos in Belgie bijberoep in Nederland

zeppos1
Topic Starter
Berichten: 31

werkloos in Belgie bijberoep in Nederland

#1 , 22 okt 2012 14:23

Beste,

ik ga binnenkort werkloos worden en heb me al heel wat info vergaard. maar dit kan de RVA me niet geheel duidelijk maken. Daarom de case hier.

na 14 jaar bij dezelfde werkgever in Nederland wordt ik vanaf 1 jan ontslagen.
ik ben hoofd kostwinnaar en woonachtig in Belgie
ik heb vanaf 1 jan 2012 een bijberoep als tussen persoon in muziek gerelateerde zaken in Nederland (ingeschreven bij KVK en heb een BTW nummer.)

kan ik mijn NL bijberoep blijven uitoefenen ? en zoja onder welke voorwaarden ?
en zo nee waarom niet ?

ik zie u antwoord graag tegen moet

MVGR Zeppos

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#2 , 22 okt 2012 16:13

wat betreft werkloosheid: onder dezelfde voorwaarden als in België. Moet van gering belang zijn, vooraf aangegeven, ...

Of je in Nederland nog een bijberoep kan hebben als je daar geen hoofdberoep hebt, durf ik me niet uit te spreken.

zeppos1
Topic Starter
Berichten: 31

#3 , 17 jan 2013 09:45

Beste,

enigszins een late reactie maar ik heb me laten informeren . Omdat het arrest van Niethe momenteel niet mag heb ik een andere oplossing moeten zoeken.Aangezien ik Nederlander ben en in Belgie woon is onderstaande voor mij persoonlijk de oplossing.

ik heb een verklaring van mijn werkgever weten te krijgen dat ik een 2de werkgever mag hebben voordat ik ontslagen wordt. ik ben nu bezig met een 2 uren contract (let op nul uren contract mag NIET). Dit heeft de volgende voordelen voor mij.

ik val dan onder de nederlandse WW ipv de "dop". in mijn geval plm 600netto meer per mnd. + mijn NL hypotheekaftrek blijft behouden + ik kan mijn eigen bedrijf blijven uitoefenen (welles waar met wat haken en ogen maar toch)
deze 2 uren worden wel van mijn WW afgehouden (heb je een 2de werkgever langer als 6 mnd wordt het niet verrekend met de WW).

zodoende wordt een financieel drama toch afgewend.

Reclame

Terug naar “Andere”