Ziekenverlof / gewoon verlof

Creatief
Topic Starter
Berichten: 2513

Ziekenverlof / gewoon verlof

#1 , 07 sep 2012 19:28

Mijn partner is ernstig ziek en is ongeveer 4 maanden met ziekenverlof, hoopt weldra het werk te kunnen hervatten, maar er is veel kans tot hervallen.

Is het zo, dat wanneer je dit jaar 4 maanden bent ziek geweest, dat je het volgend jaar minder verlof kan opnemen. In werkelijkheid is dat dan 1/3de minder verlofdagen?

Mijn partner werd tijdens zijn ziekte wel voor 100 % uitbetaald.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Creatief
Topic Starter
Berichten: 2513

#2 , 08 sep 2012 13:59

Door te googelen heb ik het antwoord gevonden op mijn vraag op onderstaande website:

http://www.jobat.be/nl/artikels/heeft-l ... ntiedagen/" onclick="window.open(this.href);return false;

Hopelijk zijn ze juist hierin, want niet alles kunnen we we op het internet als volle waarheid beschouwen.

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#3 , 08 sep 2012 15:30

ze zijn juist

Reclame

j.demoor
Berichten: 10360

#4 , 09 sep 2012 08:54

“Art.3.De duur van de vakantie wordt bepaald per vakantiedienstjaar op basis van de duur van de in de loop van dit dienstjaar verrichte prestaties...De vakantieduur moet ten minste vierentwintig dagen bedragen voor twaalf maanden arbeid, met inbegrip van de inactiviteitsdagen die bij koninklijk besluit met de dagen normale werkelijke arbeid zijn gelijkgesteld...”(28 JUNI 1971. - Wetten betreffende de jaarlijkse vakantie van de werknemers).

“Art.16.Voor de berekening van het bedrag van het vakantiegeld worden met dagen normale werkelijke arbeid gelijkgesteld, de dagen arbeidsonderbreking ingevolge :1° een arbeidsongeval of beroepsziekte, aanleiding gevend tot schadeloosstelling;2° een ongeval of ziekte niet bedoeld sub 1°...Art.36.Voor de berekening van de duur van de vakantie, worden met dagen normale werkelijke arbeid gelijkgesteld, de dagen van arbeidsonderbreking die voor de berekening van het vakantiegeld in aanmerking komen krachtens de artikelen 16 tot 19...”(30 MAART 1967. - Koninklijk besluit tot bepaling van de algemene uitvoeringsmodaliteiten van de wetten betreffende de jaarlijkse vakantie van de werknemers).

‘Mijn partner is ernstig ziek en is ongeveer 4 maanden met ziekenverlof’

Die dagen ziekenverlof worden dus gelijkgesteld met dagen normale werkelijke arbeid.
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

Terug naar “Andere”