Verplicht afspreken met werkgever terwijl in ziekte?

musti_01
Topic Starter
Berichten: 6

Verplicht afspreken met werkgever terwijl in ziekte?

#1 , 30 jun 2012 15:03

Ik ben sinds november 2011 in ziekte en dit is onlangs verlengd tem begin september.
Mijn directeur - zelf in zwangerschapsverlof - eist nu dat ik met haar afspreek. Het is al een tijdje een kat-en-muisspel per mail, waarin ik haar voorlopig kon afhouden maar nu zal ze me maandag opbellen om een datum af te spreken. Ik zie dit helemaal niet zitten en ook mijn therapeut is hier niet mee akkoord.
Wat kan ik doen? Wat zijn mijn rechten?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
eylis
Berichten: 8841

#2 , 30 jun 2012 15:16

je spreekt van een kat-en -muisspelletje, je vermoedt dat het een moeilijk gesprek wordt waar je je op dit ogeblik in je herstellingsproces mentaal niet sterk genoeg voor voelt. zo'n ontwijkingstactieken cfr: 'il kan haar voorlopig afhouden" is alleszins ook geen goed idee en zal de latere samenwerking vooraf al beschadigen.
Dus: vraag (per mail) aan je leidinggevende over welke dringende materie ze je dan wel tijdens je ziekteverlof wil spreken.
Dan moet ze per mail duidelijk kunnen zeggen war het over moet gaan in dat "dringende" gesprek.
Als het over de werkinhoud gaat: is dat niet dringend (want je bent in ziekenverlof)
Als het gaat over de vermoedelijke duur van je ziekenverlof (kan je dat moeilijk voorspellen, en wettelijke gezien is dat slechts een informele informatie en niet bindend)
Als het gaat over de werkrelatie op zich (dan is dat op dat ogenblik niet dwingend of verplicht: want dat kazn wachten totdat je terug bent.
Eerlijk, ik kan me niet indenken dat er iets dringend besproken moet worden, en ik vermoed héél sterk dat ze je er niet toe kan/mag verplichten.
Maar wees heel duidelijk tov haar: beantwoord haar ook via mail dat een gesprek over het werk nu -gezien je herstelproces - niet aangewezen is.
Dan krijgr ze een duidelijke boodschap.

de reden
Berichten: 2938
Juridisch actief: Nee

#3 , 30 jun 2012 17:37

Ik ben sinds november 2011 in ziekte en dit is onlangs verlengd tem begin september.
het is in uw eigen belang hierop in te gaan het risico dat de arbeidsovereenkomst wordt beeindigd op basis van art 78 is niet uitgesloten

wet 3/7/1978 Art. 78. Nadat de arbeidsongeschiktheid ten gevolge van ziekte of ongeval van de voor onbepaalde tijd aangeworven bediende meer dan zes maanden heeft geduurd, kan de werkgever te allen tijde aan de overeenkomst een einde maken mits vergoeding. Deze is gelijk aan het loon dat overeenstemt met de opzeggingstermijn welke ten opzichte van de bediende in acht moet worden genomen, na aftrek van het loon dat werd uitbetaald sedert het begin van de arbeidsongeschiktheid, of, in voorkomend geval, sedert de datum waarop de opzegging is beginnen te lopen.
Deze inlichtingen zijn louter informatief en onder alle voorbehoud. Er kunnen geen rechten aan verbonden worden

Reclame

musti_01
Topic Starter
Berichten: 6

#4 , 30 jun 2012 18:30

Alvast bedankt voor jullie reacties.
Ik heb al wel aangegeven dat ik mij nog niet sterk genoeg voel om een conversatie aan te gaan, maar daar lijkt ze geen oren naar te hebben.
Wat mij bovendien vooral stoort is dat ze zelf in zwangerschapsverlof is en dus eigenlijk haar eigen overeenkomst evenzeer verbroken is. Kan ze dit dan wel eisen?
Momenteel wordt ze vervangen door onze vroegere directeur, maar dat ik daar eventueel een gesprek mee wil is blijkbaar niet oké.

eylis
Berichten: 8841

#5 , 30 jun 2012 22:16

dat is inderdaad toch niet erg koosjer...als ze momenteel zelfs officieel vervangen wordt én ze in zwangerschapsverlof is, kan en mag ze géén legitieme taken op zich nemen in het kader van haar job. Ten eerste doorkruist ze daarmee mogelijk het belied van de huidige leidigngevende en de ziekenkas gaat er niet mee lachen als ze intussen toch meer even aan het werk is tussendoor terwijl ze haar uitbetalen...

jefke007
Berichten: 1812

#6 , 01 jul 2012 11:44

Elke werkhervatting hoe kort ook , maakt een ( finaal ) einde zowel aan de moederschapsrust van je directeur
Vraag eventueel vooraf aan je ziekenfonds of het http://www.riziv.be" onclick="window.open(this.href);return false; welke handelingen wel toegelaten zijn. Denk dat er voor je directeur wel heel slecht uitziet, moest zij je bv tijdens haar zwangerschapsverlof ontslagen, of zelfs een gesprek over het werk met je aangaan. Vanaf dat moment stopt haar zwangerschapsverlof. Moest je niet weten bij welk ziekenfonds is aangesloten, dan kan je het altijd aan het riziv melden, zij doen dan wel het nodige. Neem eventueel alles met een dictafoon op en verzamel zoveel mogelijk bewijzen.

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#7 , 02 jul 2012 11:15

En als je jefke007's tactiek volgt, zorg dan ook maar meteen dat je naar een andere job zoekt, want in dat geval denk ik dat je niet meer naar je vorige directeur moet terugkeren, hoor!

Het is aan de topic starter om te oordelen wat hij/ze wil: als hij/zij nog op die plaats wil werken: zoek een evenwicht tussen de reactie van "eylis" en "de reden", als hij/zij op haar rechten wil staan haar job wil kwijt zijn: volg de raad van jefke007.
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

jefke007
Berichten: 1812

#8 , 02 jul 2012 11:49

Als die directeur tijdens haar ziekte "EIST" ( wat zij niet kan ), dat zij een gesprek met haar heeft, ziet het er m.i. zowiezo niet goed uit.
Mogelijk probeert zij haar werkneemster onder druk te zetten om vlug te komen werken of anders................
De directeur zou minstens iets over dat toekomsitg gesprek op mail mogen zetten, maar dat zal zij wel niet durven.
In het geval de situatie een ongunstige evolutie zou kennen , zou ik haar TEN GEPASTE tijde eens goed wijzen dat zij zelf ten onrechte nog moederschapsrust heeft genoten en dat de bewijzen en bandopnames aan het riziv of ziekenfonds worden overgemaakt.

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#9 , 02 jul 2012 11:52

jefke, ik zeg niet dat je geen gelijk hebt, maat de topic starter moet goed onthouden dat een werkgever geen enkele reden nodig heeft om iemand te ontslaan (mits in achtneming van de correcte opzegperiode of verbrekingsvergoeding). Dus als de topic starter zijn / haar job wil houden, moet er toch eens goed nagedacht worden dit soort acties.
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

musti_01
Topic Starter
Berichten: 6

#10 , 02 jul 2012 13:21

Jefke en Tom, de discussie die jullie voeren is dezelfde als diegene die ik dus nu in mijn hoofd voer... Het is zo moeilijk te beslissen welke houding de juiste is.
Dat ze mij onder druk willen zetten, zoveel is duidelijk. Of het is om terug te beginnen werken, zelf mijn ontslag te geven of ... daar heb ik geen idee van. Maar een goed gevoel geeft het mij in elk geval niet. :? Ze wil in elk geval niets duidelijk op mail zetten omdat ze volgens mij goed genoeg weet dat dit dan tegen haar kan gebruikt worden.
de topic starter moet goed onthouden dat een werkgever geen enkele reden nodig heeft om iemand te ontslaan (mits in achtneming van de correcte opzegperiode of verbrekingsvergoeding)
Gebruiker21: ze kan mij dan blijkbaar wel ontslagen terwijl ze in zwangerschapsrust is? Of dient dit dan de vervangend directeur te doen?

Alvast bedankt voor jullie feedback!

PS: heb nog altijd geen telefoontje gehad. :D

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#11 , 02 jul 2012 15:22

In principe kan ze je niet ontslaan, aangezien ze niet "in functie" is. Maar als jij Jefke's tactiek volgt en het riziv inlicht, is ze misschien sneller dan ze zelf wenst terug aan het werk en kan ze je alsnog ontslaan.

De belangrijkste vraag die je je moet stellen is: wil je daar blijven werken of niet? Als het je daar bevalt en je na je ziekteverlof terug daar wil beginnen, kan je beter ingaan op de uitnodiging om één en ander te bespreken. Ik kan me voorstellen dat je directeur gewoon duidelijkheid wil over jouw medische toestand en met vragen zit. Ingaan op het gepsrek is een eerste teken van goede wil van jouw kant uit. Je nu nog verder proberen verschuilen achter jouw rechten en de confrontatie proberen te vermijden, geeft net de omgekeerde indruk. En dit zal mogelijk gevolgen hebben op termijn.

Maar in theorie is je directeur dus niet in functie en kan je niet vragen om met haar te bellen / af te spreken. Tenzij het dringend is, ben je zelf ook helemaal niet verplicht om je met werkzaken bezig te houden tijdens je ziekteverlof. Maar dit is allemaal de theorie natuurlijk. Als het er op aankomt kan het je ontslag betekenen... Er is geen enkele wet die een wergever verbiedt een werknemer te ontslaan (mits de correcte opzeg / verbrekingsvergoeding).
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

eylis
Berichten: 8841

#12 , 02 jul 2012 15:39

ik zou gewoon ook even contact opnemen met de directeur ad interim (met de zwangere directeur in CC) om hem te laten weten dat je dit een tamelijk verwarrrende situatie vindt: je leidinggevende is NU met zwangerschapssverlof en ze wil NU tijdens jouw ziekteverlof een werkgerelateerd gesprek.
Vraag hem of het mogelijk is dat hij ook aanwezig is op dit gesprek, teneinde er geen fouten gemaakt worden tegen het arbeidsrecht, waardoor dit gesprek (en de afspraken gemaakt) geen enkele bindende kracht meer hebben.

jefke007
Berichten: 1812

#13 , 02 jul 2012 17:22

Bij ons op het werk is er iemand die erin geslaagd is om dergelijke afspraak tijdens de ziekte ( of moederschaprsust ) af te wimpelen door te vragen of ze dan wel verzekerd was als ze een ongeval onderweg zou hebben ? ( tijdens een ziekte kan je geen arbeidsongeval hebben ) Moest je een ongeval hebben, je zou er heel veel miserie mee hebben om het als arbeidsongeval erkend te kunnen krijgen.

musti_01
Topic Starter
Berichten: 6

#14 , 02 jul 2012 19:00

Bij ons op het werk is er iemand die erin geslaagd is om dergelijke afspraak tijdens de ziekte ( of moederschaprsust ) af te wimpelen door te vragen of ze dan wel verzekerd was als ze een ongeval onderweg zou hebben ? ( tijdens een ziekte kan je geen arbeidsongeval hebben ) Moest je een ongeval hebben, je zou er heel veel miserie mee hebben om het als arbeidsongeval erkend te kunnen krijgen.
Maar aangezien we beiden thuis zijn en de afspraak niet op het werk zou doorgaan, liggen de kaarten anders.

Ik heb ondertussen nog steeds geen telefoontje van haar ontvangen, maar schiet wel telkens 10cm omhoog als de telefoon gaat...
Ben zelf al gestart met een mailtje door al jullie tips en adviezen een beetje te bundelen, maar raap nog mijn moed bij elkaar om het te verzenden. Ik ben altijd een braaf en volgzaam iemand geweest en bijt pas nu van me af (omdat het écht nodig is wil ik terug beter kunnen worden). Het is duidelijk dat ze dit niet gewend is. Maar ook voor mij is het dus héél hard wennen in deze nieuwe 'rol'.

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#15 , 03 jul 2012 14:01

zelfs indien je thuis bent en de afspraak elders gaat, is het nog steeds een arbeid die je verricht :). Het zou dus strikt genomen een arbeidsongeval kunnen zijn (werkgever zal wel een zware boete krijgen).

Stuur haar een mail met de vraag om te bevestigen dat het in het kader van het werk is, zeg dat je dit nodig hebt voor de verzekering.

Terug naar “Andere”