eenzijdig verzoek werkgever voor nieuwe uren (ploegen)

4ringsdude
Topic Starter
Berichten: 274

eenzijdig verzoek werkgever voor nieuwe uren (ploegen)

#1 , 22 jun 2012 13:43

Mijn vrouw werkt al 14 jaar voor een internationaal bedrijf in de metaalsector. 2 maand geleden ging de CEO op pensioen en hebben ze iemand nieuw aangeworven, maar deze heeft al meer veranderingen doorgevoerd dan de vorige in meer dan 10 jaar. Ik als buitenstaander heb zelfs het gevoel dat hij niet als CEO maar als crash manager werd aangenomen. In zijn eerste werk week heeft hij al 2 mensen ontslagen. De ene omdat hij aangepast moest krijgen na een arbeidsongeval en hij dit niet wou toestaan en de andere wegens 2 keer afwezig te zijn geweest op korte tijd. Verder betwist hij ieder verworven recht en haalt hij zonder greintje respect uit naar zijn personeel. Mijn vrouw kreeg enkele maanden voordien een promotie en na de evaluatie zou ze opslag en een bedrijfswagen krijgen net als hare voorganger... nu alles afgeschaft en als ze het werk niet wilt verder doen mag ze vertrekken.

Vandaag het zoveelste te slikken voorstel. Vanaf maandag moet ze starten om 7u tot 15u30 en dinsdag om 12u tot 20u en zo iedere dag weer veranderen.
In haar contract staan haar gewone uren 8u30-12 en van 13u tot 17u maar contracten zijn er om aangepast te worden...
Er worden GEEN compensaties gegeven als ze het niet doet weigert ze werk. Het gaat dus van kwaad naar erger...

Als ze dit moet doen dan zijn wij hier verplicht om een 2de wagen aan te kopen want nu deden we hier aan car pooling. Verder moeten wij vanaf dan om de 2 dagen na schoolse opvang gaan betalen voor onze 2 kinderen.

Mag diene kerel zomaar eisen en dreigen met sancties???? of lijkt het voor jullie ook meer op een uitdoof senario waarbij de hoofdzetel deze zetel gewoon willen sluiten en het op de ontevreden werknemers steken.

Mijn vrouw is echt ten einde raad. We hebben zoveel moeite gedaan om dezelfde uurregeling te hebben (allé ik ben daarvoor speciaal van job veranderd ondertussen) en dan lappen ze haar dit.

Volgens de baas start het vanaf maandag.

Wat kan ze doen... de vakbond daar is 1 man die zich kandidaat heeft gesteld om Safe te zijn omdat hij de bui voelde aankomen... dus ja daar heeft ze niets aan.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Turaki
Berichten: 6870

#2 , 22 jun 2012 14:44

Eenzijdig de uren wijzigen is contractbreuk. Natuurlijk staat weigeren waarschijnlijk gelijk met ontslag...

Probleem is dat men iedereen kan ontslaan, zolang men dit maar correct doet (correcte opzegtermijn of vergoeding).

4ringsdude
Topic Starter
Berichten: 274

#3 , 22 jun 2012 15:19

Correct ontslagen doe ze niet...
Daar zijn die ontslagen personen het bewijs van....

Ze weigert niet te werken, maar kan gewoon geen andere uren doen in de huidige situatie.

Reclame

de reden
Berichten: 2938
Juridisch actief: Nee

#4 , 28 jun 2012 15:39

.
Laatst gewijzigd door de reden op 29 jun 2012 16:35, 1 keer totaal gewijzigd.
Deze inlichtingen zijn louter informatief en onder alle voorbehoud. Er kunnen geen rechten aan verbonden worden

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#5 , 28 jun 2012 16:27

Sorry ik ben zeker geen jurist maar Art. 59. Geheimhoudingsplicht dit komt toch niet uit ons Belgisch recht op de arbeidsovereenkomsten ?
Daar heb ik nog nooit van gehoord.
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

VDG2
Berichten: 785

#6 , 28 jun 2012 16:46

Komt uit de Nederlandse arbeidsomstandigheden wet. Niet ons Belgisch recht!

jefke007
Berichten: 1812

#7 , 28 jun 2012 19:18

Komt uit de Nederlandse arbeidsomstandigheden wet. Niet ons Belgisch recht!

Bijgevolg NIET toepasbaar in Belgie.

Alhoewel, in de mate van het mogelijke houden die inspecteurs het in belgie ook geheim.
Voor een specifiek geval heeft zo een inspecteur mij eens verteld, dat men bijna niet anders kan dan toch de identiteit vrij te geven. De werkgever kan in bepaalde gevallen al zelf afleiden wie die klacht heeft ingediend.

Franciscus
Berichten: 38599

#8 , 28 jun 2012 20:03

Vakbond misschien???

de reden
Berichten: 2938
Juridisch actief: Nee

#9 , 29 jun 2012 05:50

.
Laatst gewijzigd door de reden op 29 jun 2012 16:36, 1 keer totaal gewijzigd.
Deze inlichtingen zijn louter informatief en onder alle voorbehoud. Er kunnen geen rechten aan verbonden worden

VDG2
Berichten: 785

#10 , 29 jun 2012 07:58

@de reden, u heeft gelijk.

Terug naar “Andere”