werkpauzes in de THUISZORG

NonaLisa
Topic Starter
Berichten: 2

werkpauzes in de THUISZORG

#1 , 07 jun 2012 22:22

Zoals het woord 'thuiszorg' het al zegt, werk je bij cliënten thuis. Als voltijdse werknemer werk je 38u/week. Je werkt 4 dagen van 8,5u en 1 dag van 6,5 u (pauzes/verplaatsingstijd inbegrepen).

Dit wil zeggen 4u bij de 1ste cliënt, 30 minuten verplaatsingstijd en 4u bij de 2de cliënt of 3u bij cliënt 1, 30 minuten verplaatsingstijd en 3u bij cliënt 2.
De 30 minuten verplaatsingstijd zijn onbetaald, wat er op neer komt dat de 30 minuten (15m bij cliënt 1 en 15 bij cliënt 2) pauze onbetaald is.

Volgens mijn werkgever zou je geen recht hebben op een pauze bij de cliënt en is het kwartier dat je mag opnemen een soort van gunst overeengekomen met de cliënt. Volgens mijn werkgever zou je in principe 4u moeten werken per cliënt en zijn de 30 minuten die je nodig hebt als verplaatsingstijd een pauze.

Mijn werkgever verwacht dat het opeten van de middagmaaltijd (boterhammen) tijdens de verplaatsingstijd gebeurt i.p.v. tijdens het kwartier dat je bij de cliënt neemt. Dus terwijl je met de auto van cliënt 1 naar cliënt 2 rijdt. Dit is volgens mij niet wettelijk en trouwens ook heel gevaarlijk.

Ook beweert mijn werkgever dat bij een werkdag van 6,5u maar 20 minuten (10 per cliënt) pauze mag nemen. Dit terwijl je van die 6,5u er slechts 6 betaald wordt. De 30 minute verplaatsingstijd zijn onbetaald. Het komt er dus op neer dat je 10 minuten gratis werkt. Dit is toch niet wettelijk?!

Graag had ik deskundige reacties, indien mogelijk wetteksten over het bovengenoemde.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Turaki
Berichten: 6870

#2 , 08 jun 2012 06:49

Verplaatsingen in het kader van het werk (met uitzondering van woon-werk verkeer), behoren tot de arbeidstijd. Tenzij iemand mij voor is, zal ik later nog voor de juiste wettekst, interpretatie, en eventueel rechtspraak zorgen (wat ik nog vind).

Turaki
Berichten: 6870

#3 , 08 jun 2012 09:38

Arbeidswet van 16 maart 1971:
Artikel 19:
...
Onder arbeidsduur wordt verstaan : de tijd gedurende welke het personeel ter beschikking is van de werkgever.
...

Elke verplaatsing uitgevoerd in het kader van het werk is een dienstverplaatsing. Enkel woon-werk verkeer (dit zijn de verplaatsingen 's morgens van uw woonplaats naar uw standplaats, en 's avonds omgekeerd) zijn geen dienstverplaatsingen. Het is zelfs zo dat indien u 's morgens van uw woonplaats niet naar uw standplaats rijdt, maar meteen naar uw eerste werk, dit ook een dienstverplaatsing is (en 's avonds van uw laatste werk naar huis ook). Lees uw contract eens na wat er juist staat over uw standplaats.

Tijdens dienstverplaatsingen bent u steeds ter beschikking van de werkgever, en dient u ook betaald te worden. Het spreekt dan ook voor zich dat u uw tijdens uw pauze geen dienstverplaatsing kan maken, noch werkzaam zijn bij een cliënt.


Betreffende het eten tijdens het rijden:
Wegcode artikel 8.3:
Elke bestuurder moet in staat zijn te sturen, en de vereiste lichaamsgeschiktheid en de nodige kennis en rijvaardigheid bezitten.
Hij moet steeds in staat zijn alle nodige rijbewegingen uit te voeren en voortdurend zijn voertuig of zijn dieren goed in de hand hebben.

Al etend kan u onmogelijk in staat zijn om veilig te rijden.

Reclame

Terug naar “Andere”