Permanentiedienst op vrijwillige basis

Radr
Topic Starter

Permanentiedienst op vrijwillige basis

#1 , 05 mei 2012 11:20

Een kleine 2 jaar geleden stelde mijn baas mij de vraag of ik tijdelijk wilde inspringen in de wachtdienst van de firma (KMO met toen 3 techniekers die de wachtdienst verzorgden) wegens het vertrekken van 2 collega's op korte termijn en om de blijvende collega´s wat te ontlasten. Omdat er toen gezegd werd dat dit slechts tijdelijk zou zijn heb ik ingestemd, er is nooit iets op papier gezet en/of vergoeding afgesproken. Ondertussen zijn er terug 3 voltijdse techniekers in dienst en draai ik nog steeds mee in dit systeem.

De techniekers hebben een arbeiderscontract, ik een bediendecontract waarin geen wachtdienst vermeld staat.

Ik heb gisteren mijn baas aangesproken dat ik dit op deze manier niet verder zie zitten.

Kan ik alsnog weigeren om verder mee te draaien in dit systeem indien zijn voorstel voor mij niet ver genoeg gaat?
Of zijn er wettelijke bepalingen ivm minimumvergoedingen in deze situatie en welke zijn dit/waar kan ik deze terugvinden?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Turaki

#2 , 05 mei 2012 16:46

Indien er niets van in uw contract staat, kan u niet verplicht worden om permanentie te doen. Als het voorstel van uw baas ook niet voldoende is, hoeft u daar niet mee akkoord te gaan, uw baas kan niet eenzijdig uw contract wijzigen.

klungel

#3 , 06 mei 2012 03:22

kan niet eenzijdig uw contract wijzigen.
er is geen eenzijdige wijziging en men heeft tegen deze wijziging niet geprotesteerd

Reclame

Turaki

#4 , 06 mei 2012 09:11

kan niet eenzijdig uw contract wijzigen.
er is geen eenzijdige wijziging en men heeft tegen deze wijziging niet geprotesteerd
Staat niet in het contract, en afspraak was tijdelijk, tot er vervanging was.

Radr
Topic Starter

#5 , 06 mei 2012 12:33

de vraag van mijn baas was inderdaad of ik tijdelijk wou inspringen maar er werd toen geen definitie op tijdelijk geplakt, ik kon op dat moment eigenlijk niet anders dan instemmen met de vraag.

klungel

#6 , 06 mei 2012 14:23

de vraag van mijn baas was inderdaad of ik tijdelijk wou inspringen maar er werd toen geen definitie op tijdelijk geplakt, ik kon op dat moment eigenlijk niet anders dan instemmen met de vraag.
u heeft destijds geen bewijsbaar voorbehoud gemaakt . bij een eenzijdige wijziging dien je te protesteren binnen een redelijke termijn en dat is enkele weken en geen 2 jaar , bij gebrek aan protest kan men daaruit de aanvaarding van de wijziging afleiden .

het enige wat mogelijk niet in orde is , is dat er geen vergoeding(inhaalrust) tegenover staat

Terug naar “Andere”