Recht op ADV-dagen?

Lolly
Topic Starter
Berichten: 1

Recht op ADV-dagen?

#1 , 03 mei 2012 10:27

Op 1 januari 2011 veranderde ons bedrijf van paritair comité. Het huidige is dus 330.04. Op dat moment gingen alle voltijdse bedienden ook over van een werkweek van 35u naar een werkweek van 37u met het recht op 12 ADV-dagen per jaar. Alle deeltijdsen kregen op dat moment de (volgens de interne nota "eenmalige en definitieve") keuze tussen het behouden van hun toenmalige uurrooster van 28u of mee instappen in het systeem en naar een werkweek van 29u36 gaan met het recht op 9.5 ADV-dagen.

Ik werkte op dat moment 4/5 via ouderschapsverlof en koos voor het uurrooster met 29u36 en 9,5ADV-dagen. In augustus liep mijn ouderschapsverlof af en ging ik terug voltijds aan het werk in een 37 urenweek. Inmiddels ben ik bevallen van een tweede kindje en ga ik binnen enkele weken opnieuw aan het werk. Ik zou opnieuw mijn ouderschapsverlof willen opnemen in 4/5 en zou dus opnieuw 29u36 moeten werken.
Nu laat de werkgever mij weten dat ik geen 29u36 mag werken maar slechts 28u en dat ik geen recht heb op ADV-dagen. De reden hiervoor zou zijn dat ik intussen enkele maanden voltijds heb gewerkt en dat mijn 'recht' om in het systeem van vermeerderde arbeidsduur voor deeltijdsen daardoor vervallen is.

Ik vraag me af of dit zomaar kan. Ik heb toch de keuze gemaakt om in dit systeem in te stappen? Kan de werkgever dit eenzijdig aanpassen zonder voorafgaand te verwittigen? Uiteraard zouden die ADV-dagen goed meegenomen zijn; 9,5 extra dagen 'verlof' per jaar zijn welkom met twee kleine kindjes!

Alvast bedankt voor jullie advies!

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
klungel

#2 , 04 mei 2012 16:58

wat staat er in het arbeidsreglement inzake uurrooster is een verplichte inhoud waarvan de werkgever niet eenzijdig kan afwijken

arbeidsovereenkomstenwet 3/7/1978
Art. 25. Het beding waarbij de werkgever zich het recht voorbehoudt om de voorwaarden van de overeenkomst eenzijdig te wijzigen is nietig.



arbeidsreglementenwet 8/4/1965
Afdeling 2. _ Inhoud.

Art. 6. (§ 1.) Het arbeidsreglement moet vermelden: <W 2002-12-18/55, art. 4, 015; Inwerkingtreding : 01-07-2003>
1° de aanvang en het einde van de gewone arbeidsdag, het tijdstip en de duur van de rusttijden, de dagen van regelmatige onderbreking van de arbeid.
(Voor de deeltijdse tewerkgestelde werknemers worden die vermeldingen afzonderlijk voor iedere deeltijdse arbeidsregeling opgenomen.) <W 1981-06-23/04, art. 5, 002>
Wanneer in opeenvolgende ploegen wordt gewerkt, worden die vermeldingen voor elke ploeg afzonderlijk opgenomen. Het ogenblik en de wijze waarop de ploegen elkaar afwisselen worden bovendien aangegeven.
(In geval van toepassing van de bij artikel 20bis van de arbeidswet van 16 maart 1971 bedoelde afwijking, moet het daarenboven melding maken van :
a) de gemiddelde wekelijkse arbeidsduur en het aantal arbeidsuren dat over (een referteperiode) moet worden gepresteerd; <W 1994-12-21/31, art. 80, 008; Inwerkingtreding : 02-01-1995>
b) het begin en het einde van de periode waarbinnen de wekelijkse arbeidstijd gemiddeld moet worden nageleefd;
c) de aanvang en het einde van de arbeidsdag, het tijdstip en de duur van de rusttijden van de uurregelingen die als alternatief gelden voor die

Reclame

Terug naar “Andere”