Pestgedrag of niet? kan ik hier iets aan doen?

Pyro
Topic Starter
Berichten: 2

Pestgedrag of niet? kan ik hier iets aan doen?

#1 , 02 mei 2012 12:31

Na mijn brief die hier stond heb ik deze weggehaald, deze was idd een beetje lang maar, kan nog steeds gelezen worden op vraag.
De reden waarom ik deze poste was omdat ik men hoofd niet meer helder kon houden en tot deftige vragen komen.

- Persoon X neemt het niet zo erg met me elke werkdag, Gooit alles door elkaar op men werkplek, vloekt naast me weg dat ik het kan horen, doet controle op me zonder dat die daar een bepaald statuut voor heeft.
Begeef ik me naar een andere plaats of spreek ik iemand aan, dan is die kwaad en zoekt die een reden om mij zwart te kunnen maken.
Persoon X probeert andere collega's tegen me op te zetten maar lukt gelukkig niet zo goed.
Onlangs werd ik nog uitgescholden dat ik een luierik was voor iedereen waar mijn verantwoordelijke bij zat. (zonder oplossing)

- Onderdelen worden bewust niet bij me gebracht zodat ik steeds half het bedrijf moet aflopen om ze op te halen.
- Bij het aanspreken van men werkgever hierover, wordt er nogal licht over gegaan of wordt het totaal genegeerd OF krijg ik één of ander excuus om daar niet verder op in te gaan.
- Onlangs viel ik in een depressie en was ik enkele weken werkonbekwaam, toen ik het werk terug hervatte werd ik op men vingers getikt.
- soms maak ik domme foutjes die ik eerder nooit zou tegen gekomen zijn

Ik vraag mij af of dit pest gedrag is en wat ik hieraan kan doen.
Kan ik mijn werkgever verantwoordelijk stellen voor deze gebeurtenissen, of ben ikzelf de klos en moet ik het maar laten begaan zoals nu al 4-5jaar dat het steeds erger wordt.
Of misschien, een tip over hoe ik het beste te werk ga want ik ben de draad kwijt.


Onlangs heb ik een preventieadviseur hier kort over aangesproken, en arbeidsgeneesheer.
Hier durfde ik echter niet te diep gaan doordat dit een intern iemand is, en ik het boeltje niet vertrouw met mijn informatie.
Onze vertrouwenspersoon is een extern iemand die ik nog niet gesproken heb echter, maar op vraag van onze vakbonds deligee doe ik dat beter niet, omdat hij het boeltje ook niet vertrouwd.
Momenteel ben ik bang mijn werk te verliezen op termijn, ik voel dat ik achteruit ga in mijn toekomst zonder dat ik daar echt eerlijk aan mee help.

Alvast bedankt.
MVG
Laatst gewijzigd door Pyro op 04 mei 2012 10:32, 3 keer totaal gewijzigd.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
klungel

#2 , 02 mei 2012 13:29

mss best een tweede berichtje plaatsen met een korte samenvatting van je vragen

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#3 , 02 mei 2012 13:30

sorry, maar kan deze post echt niet wat korter? Ik ben na 1/3e afgehaakt, vermoed dat dit ergens rond de 6-8 pagina's A4 zou zijn, je moet begrijpen dat weinigen dat zullen lezen. Gelieve samen te vatten aub...

Is er trouwens wel een juridische vraag?

Reclame

Pyro
Topic Starter
Berichten: 2

#4 , 04 mei 2012 10:33

Ik heb men post aangepast, mijn excuses voor de lang uitleg die nergens op sloeg, ik probeerde gewoon iedereen wat uitleg te geven wat er gaande was.

mvg

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#5 , 04 mei 2012 11:21

juridisch kan dit, zoals je het schrijft, idd pestgedrag zijn. De werkgever is daar niet verantwoordelijk voor, maar is wél verantwoordelijk voor het vermijden van pestgedrag en het goed opvolgen van eventuele (pogingen tot) pesterijen.

Is er al officieel klacht ingediend wegens pesterijen?

Franciscus
Berichten: 38739

#6 , 04 mei 2012 11:28

info:
http://www.belgium.be/nl/werk/gezondhei ... strijding/" onclick="window.open(this.href);return false;

Carlo
Berichten: 72

#7 , 04 mei 2012 12:41

Dus jullie vertrouwen de vertrouwenspersoon niet? Toch is dat de aangewezen methode, eerst je klacht bespreken met deze persoon (noemt informeel gesprek).
De vertrouwenspersoon zal na uw gesprek, ook proberen met de (pester) een gesprek aan te gaan. Eventueel een gezamelijk gesprek organiseren.
Mocht deze vertrouwenspersoon geen uitkomst bieden, zal hij de preventieadviseur raadplegen en een formeel gesprek starten. De uitkomst zal tendele ook bekend worden gemaakt aan de werkgever.
Als je klacht formeel is bevestigd, bied deze ook een ontslagbescherming.
Let wel op, in veel gevallen is de gepeste ook een pester.

Terug naar “Andere”