Middagpauze, heb ik hier recht op en waar maaltijd te nuttig

WesleyG.
Topic Starter

Middagpauze, heb ik hier recht op en waar maaltijd te nuttig

#1 , 07 apr 2012 17:45

Beste,

ik werk als bedienden en in mijn arbeiderscontract staan arbeidstijden.
Pauzes te nemen naar keuze 2 X 15 of 30 min na 6h werken.

deze worden ons toch ontzegt en eten moeten wij aan onze PC's doen op de bureau tijdens ons werk!!!

Ik weet dat dit niet kan, dat wij onze pauze niet mogen en of kunnen nemen. Maar dat wij verplicht worden indien wij willen eten om dit te nuttigen achter onze PC's??????

Zij geven steeds een uitleg dat dit zo kan, toch had ik graag wettelijke teksten gehad waarop staat dat wij recht hebben om onze maaltijden ergens degelijk te nuttigen.
En hebben wij ook geen recht op een rustige plaats om dit te nuttigen?
Want het is steeds zo stressie waar wij zitten en een degelijk lokaal is er ook niet!

Zo kan ik met degelijke documenten afkomen en aantonen aan mijn collega's dat we er iets moeten aan doen.

Mvg WG

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
klungel

#2 , 07 apr 2012 18:53

arab 11/2/1946
Art. 88. De refters worden ingericht in een of meer volledig van de werkplaatsen of bureaus afgescheiden lokalen. Indien er echter niet meer dan drie bedienden in eenzelfde bureau zijn tewerkgesteld, mogen deze bedienden er hun maaltijden gebruiken.

arbeidswet 16/3/1971
Art. 38quater. § 1. De werknemers mogen niet zonder onderbreking werken gedurende meer dan zes uren.

sociaal strafwetboek
Art. 101. Sanctieniveaus
De sanctie van niveau 2 bestaat uit hetzij een strafrechtelijke geldboete van 50 tot 500 euro, hetzij een administratieve geldboete van 25 tot 250 euro.

Art. 144. Rusttijden en pauzes
Met een sanctie van niveau 2 wordt bestraft, de werkgever, zijn aangestelde of lasthebber die, in strijd met de arbeidswet van 16 maart 1971 :
1° een werknemer of een jeugdige werknemer werk heeft doen of laten verrichten zonder hem de rustperiodes toe te kennen waarin de wet tussen twee arbeidsperiodes voorziet;
2° een werknemer of een jeugdige werknemer werk heeft doen of laten verrichten zonder hem de pauzes toe te kennen waarin de wet voorziet.
Voor de in het eerste lid bedoelde inbreuken wordt de geldboete vermenigvuldigd met het aantal betrokken werknemers.

Reclame

Terug naar “Andere”