Pesterijen en stalking door werkgever

Bunny0989
Topic Starter
Berichten: 2

Pesterijen en stalking door werkgever

#1 , 05 apr 2012 11:03

Beste,

Ik ben werkzaam als office manager in een KMO sedert 7 jaar.

Momenteel ben ik met ziekteverlof wegens oververmoeidheid. Hiervoor ben ik naar mijn dokter gegaan en heb ik een ziektebriefje grekegen.

Ik heb mijn werkgever hiervan telefonisch verwittigd van mijn afwezigheid de ganse week. Nu telkens wanneer ik ziek ben , vraagt mijn werktgever wat er aan de hand is, en welke ziekte ik heb. Ik vind dit persoonlijk en dit zijn zijn zaken niet. Heeft hij het recht om te vragen welke 'ziekte' ik juist heb op dat moment?

Een ander probleem is dat hij me constant ligt te sms'en en te bellen (zelf om 22.30 u 's avonds) met onbenulligheden zoals leverancier 'X" heeft geleverd, beantwoorde je de mails nog?.... etc.

Dit kan en mag toch niet, ziek is toch ziek! Ik voel mij persoonlijk aangevallen, en word hierdoor overspannen omdat mijn werkgever me ook in het weekend en telkens buiten de werkuren belt voor belachelijkheden.

Wat zijn mijn rechten, en wat kan ik hieraan doen? IK heb al meermaals gezegd dat ik die telefoons/sms'en beu ben.

Alvast bedankt voor uw advies.

Vriendellijke groeten

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
mava105
Berichten: 22335
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#2 , 05 apr 2012 16:19

Om uw werk gedaan te krijgen moet uw werknemer nu wellicht tot 's avondslaat werken. Van sommige zaken weet hij niet hoe hij dit moet oplossen of regelen, vandaar zijn telefootjes. Of wil je dat de firma 7 dagen plat ligt omdat jij ziek bent.
Ikzelf ben nu al 7 jaar op pensioen, en nog gebeurd het dat ze me maandelijks wel eens bellen voor info over een zaak van vroeger, en hoe ik dat heb opgelost, of behandeld.
Zo heb ik nog eens kontakt met mijn vroegere kollega's en medewerkers, en het wordt telkens een lange gezellige babbel, op kosten van de vroegere baas. :lol:

Bunny0989
Topic Starter
Berichten: 2

#3 , 05 apr 2012 17:19

Hallo, ik ben werknemer voor alle duidelijkheid, en de telefoontjes en smsjes gaan over belachelijke, nutteloze zaken.

Is dat gerechtvaardigd door de werkgever om mij bijna te stalken, bv in het weekend, om 22.30 u 's avonds... zelfs bij ziekte?

Reclame

VDG2
Berichten: 785

#4 , 05 apr 2012 18:24

Uw werkgever heeft in de eerste plaats geen zaken met de aard van uw ziekte. U dient dit ook niet mee te delen (privacy).
Ten tweede bent u ziek, dit wil zeggen dat u niet aan het werk bent, u kan dan ook kordaat aan uw baas zeggen dat het uw herstel ten goede zou komen als hij u niet continu zou opbellen.

@mava105, dat is uw beslissing om dit toe te staan. Bedrijven moeten zich maar voldoende voorbereiden voor een eventuele afwezigheid ten gevolge van ziekte.
Mijn vorige werkgever weigerde pertinent mijn kennis over te dragen aan de collega's waardoor ik bij afwezigheid (ziekte, verlof, enz) telkens werd lastiggevallen omdat niemand wist wat en hoe alles moest gebeuren.

Als dit sporadisch zou voorvallen én bij dringende zaken die men bv. gewoon niet zou kunnen oplossen zelf als er voldoende voorbereidingen zijn getroffen, dan kan je uw werkgever als eens uit de nood helpen. Zo onmenselijk zijn we nu ook weer niet. Maar dag in, dag uit en voor kleinigheden? Daarvoor moet hij niet bellen.

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#5 , 08 apr 2012 20:24

mava105: ziek is ziek. Als dat uitzonderlijk eens gebeurt, kan ik erin komen. Maar regelmatig én op late uren dat doen is NIET goed. Er is trouwens net uitdrukkelijk de eis van de overheid dat een zieke niet werkt, om misbruik te vermijden.

@bunny0989: een lid van bij ons (vakbond) heeft dit ooit opgelost door aan zijn werkgever te vertellen dat hij zwanger was. Groot was de verbazing toen de controlerende arbeidsgeneesheer de werknemer effectief ziek verklaarde.

Terug naar “Andere”