Bijberoep

steffie210
Topic Starter
Berichten: 3

Bijberoep

#1 , 22 mar 2012 19:17

Ik zit met enkele kleine vraagjes ivm een bijberoep.

Het is zo dat ik wou opstarten in bijberoep als agente bij ergo (voor pensioensparen en dergelijke).
Nu is het zo bij nader inzien wil ik dit liever niet doen omdat ik helemaal geen werkzekerheid meer
heb wat ik toen wel had. Ik wil ook niet het risico lopen om mijn recht op uitkering te verliezen
aangezien ik in september terug ga studeren.

Nu ik heb nog helemaal niets ondernomen in deze functie, ik heb enkel de papieren getekend.
Maar doordat deze momenteel nog ik Brussel zijn heb ik niets van gegevens of dergelijke.

Bovendien bestaat mijn hoofdberoep uit ongeveer hetzelfde als dit waardoor ik weet dat ik dit eigenlijk
helemaal niet wil doen.

Wat kan ik nu eigenlijk het best doen?

Ze had me iets vertelt over een aangetekende zending maar dat was het dan ook.

Het komend weekend zitten we met een soort opleiding, waar ik eigenlijk helemaal niet wil op aanwezig
zijn maar de persoon wie mij "aangeworven" heeft voor deze functie, wil me steeds opnieuw overhalen
om het toch te doen hoewel ik weet dat ik dan met een verlies van inkomen kan zitten. :(

Ik heb gewoon geen idee waar ik hiermee naartoe kan?
Kan iemand mij een klein beetje richting geven ... Ik ben zo wanhopig dat ik er ziek van geworden ben.

In ieder geval bedankt

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
mava105
Berichten: 22335
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#2 , 22 mar 2012 20:05

Waarom heb jij dan getekend als je het niet wil doen?

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#3 , 22 mar 2012 21:32

wat heb je exact getekend?

Reclame

steffie210
Topic Starter
Berichten: 3

#4 , 23 mar 2012 08:09

Waarom ik getekend heb: Ik had op het moment (2 weken geleden) nog werkzekerheid, nu heb ik namelijk mijn ontslag gekregen en binnen enkele dagen ben ik volledig werkloos. Ik heb een goeie maand na mijn proefperiode kreeg ik te horen dat ze gaan bezuinigen, met andere woorden de personen die laatst zijn toegekomen moeten vertrekken. Dus ik doe het in bijberoep nog niet helemaal lang genoeg en bovendien is dit bijberoep verboden vanuit de RVA om het verder te zetten.

Nu wat ik exact heb getekend:
- Een papier waarop staat dat ik in de opleiding stap
- Een papier waarmee ik me heb aangesloten om het nummer te krijgen dat ik waarmee ik van start kan gaan
- Een fiche waarop al mijn gegevens vermeld worden
- En dan nog een fiche waarop staat dat ik onder ik val (dus de afdeling)

Het is wel zo dat de persoon die mijn zogezegd "aangeworven" heeft natuurlijk ook financieel voordeel doet en daarom wil ze perse hebben dat ik hiermee start, maar dan
zit ik zonder een hoofdberoep en verlies ik mijn uitkering. Bovendien kan ik me dit helemaal niet permitteren omdat ik in september terug ga studeren.

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#5 , 23 mar 2012 08:41

check of in de voorwaarden die je getekend hebt iets staat over een boeteclausule indien je uitstapt. Zoniet, contacteer direct je sociaal verzekeringskantoor waarbij je aangesloten bent (indien je reeds aangesloten bent) om terug te stoppen én laat je ondernemingsnummer stopzetten ("aanvraag tot schrapping van een natuurlijke of rechtspersoon").

http://www.ondernemingsloket.partena.be ... ing_NP.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;

Hou kopies van alle opgestuurde documenten bij én laat die kopies afstempelen/aftekenen voor ontvangst.

Laat je verder nooit meer vangen aan de praktijken van dergelijke ronselaars. Beschouw die persoon zeker niet meer als "zomaar te vertrouwen", verre van.

Redrum
Berichten: 574

#6 , 26 mar 2012 15:42

En een algemene raad hierbij: laat zaken zoals ondernemingsloket en dergelijke nooit door een tussenpersoon regelen. Doe dat steeds zelf, zodat je tenminste zicht hebt op wat er precies gebeurt, en wat je rechten en plichten zijn.

Terug naar “Andere”