van 40 uren naar 38 zonder meer. Kan dit ?

Pugs
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

van 40 uren naar 38 zonder meer. Kan dit ?

#1 , 09 mar 2012 21:17

Ik werk nu reeds 5 jaar en 4 maanden bij mijn huidige werkgever. Toen ik starte heb ik een kontrakt gekregen van 38 uur. Na enkele maanden werd ik op 40 uur gezet en dat nu ongeveer 5 jaar. Er is toen geen nieuw kontrakt gemaakt. Op de loonfiches van ongeveer die 5 jaar staat duidelijk dat ik 40 uur werkte. Nu sinds januari hebben ze mij terug op 38 uur gezet zonder meer en weer geen nieuw kontrakt.
Dus weg mijn 12 dagen inhaalrust en mijn werkbonus. Ik heb dus ook altijd van 8 tot 12 en van 13 tot 17 uur gewerkt. Nu sinds deze week moet ik werken vanaf 8.30 uur en ook weer zonder iets op voorhand te zeggen of een aanpassing van het eerste kontrakt op een nieuw.
Kan dit zomaar en is die 40 uur werken gedurende die 5 jaar geen verworven recht dat gelijk staat met een 40 uur kontrakt ?
Wie kan me helpen met informatie ?
Vriendelijk bedankt

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#2 , 09 mar 2012 21:48

Dit kan idd niet zomaar. Essentiële wijzigingen aan de arbeidsoverenkomst kunnen niet zonder (stilzwijgende) toestemming. Het is wel dringend tijd om (bewijsbaar) te protesteren, want "sinds januari" is al 2 maand geleden. Protesteer je niet, dan zal het definitief en onbetwistbaar veranderen.

Maar: gaat het over een groot bedrijf? dan kan er een CAO zijn die die 38 uur naar 40 optrok (met als extra voordeel die werkbonus) en die nu niet meer verlengd is. Dan heb je geen argument.

Pugs
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

#3 , 10 mar 2012 10:13

Het is maar een klein bedrijf met 5 medewerkers.
Ik heb een aangetekende brief gestuurd die gisteren op het werk is toegekomen.
Ik krijg gewoon het antwoord dat er nergens een kontrakt is van 40 uren en dat is ook zo doordat het eerste kontrakt nooit is aangepast.
Maar is 5 jaar werken aan 40 uur(bewijsbaar met de loonfiches) dan een verworven recht dat gelijk is aan een kontrakt ? Of heb ik geen poot om optestaan ?
Alvast vriendelijk bedankt

Reclame

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#4 , 10 mar 2012 10:42

gezien je het ook via pm gestuurd had, zie pm (had daar eerste geantwoord). in het vervolg liever berichten maar 1 keer versturen, wij lezen wel alles waar we ooit op gereageerd hebben.

kort herhaald: Principieel heb je gelijk

Terug naar “Andere”