verlof

nancyvangrieken
Topic Starter
Berichten: 4

verlof

#1 , 02 mar 2012 18:21

Het volgende doet zich voor: ik werk in de zorgsector met een contract van 28,5 uur per week, met dagen van 7,36 uur per dag.Voor een week verlof moet ik echter 30,4 uur verlof afgeven; 4 dagen van 7,60 per uur.Dus in de praktijk komt het er op neer dat ik geen 4 weken verlof per jaar kan nemen. De 2 CAO dagen(extra verlof) tellen echter wel 11,40 uur, dus 2 dagen van 5,70uur per dag, dit is het aantal uren wanneer 28,5 uur verdeeld worden over 5 werkdagen....
Ik heb nog nooit meegemaakt dat men meer verlofuren voor een week kan afnemen dan dat men contracturen heeft, wie kan mij raad geven?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#2 , 02 mar 2012 21:04

je contract van 28,5 uur / week kan niet resulteren in dagen van 7u36.

Hoe is je effectieve tewerkstelling? heb je mss af en toe een dag vrijaf als recup?

nancyvangrieken
Topic Starter
Berichten: 4

#3 , 03 mar 2012 14:14

toch wel, doen ze volgens mij bewust om het moeilijk te maken, heb een onregelmatig schema, heb werkweken van 3,4,5 of zelfs 6 dagen per week; heb dus nooit exact 28,5 per week,
maar omgerekend op 5 werkdagen komt het op 5,70uur per dag...

Reclame

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#4 , 03 mar 2012 22:25

Geef eens een concreet voorbeeld van je uurrooster mét de vermelding van welke dagen je verlof wil nemen en hoe zij het aanrekenen? Als ze 30,4 uur aanrekenen ongeacht in welke week je zit (3 of 6-dagen), zitten ze natuurlijk verkeerd.

kristin
Berichten: 204

#5 , 03 mar 2012 23:06

ik heb ook in de zorgsector gewerkt. Ik had een contract van 30 uur, deed 8 uur per dag.
Maar als ik verlof nam, waren dit gewoon dagen van 6 uur dat ik kreeg. Dus gewoon 30 uur per week.

nancyvangrieken
Topic Starter
Berichten: 4

#6 , 04 mar 2012 06:21

bedankt voor de reacties alvast, ons schema is gewoon onregelmatig er zit geen systeem in, en krijgen telkens een uurrooster voor een maand.Dus wanneer ik bijvoorbeeld 2 weken verlof aanvraag voor in augustus moet hij volgens mij om wettelijk te zijn gewoon 10 dagen van 5,70 verlof opschrijven, dat maakt dan 2 keer 28,5 uur.Maar hij telt dan dagen van 7,60 dus trekt hij teveel verlofuren af voor een week verlof...

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#7 , 04 mar 2012 21:00

dat kan idd niet.

Franciscus
Berichten: 38619

#8 , 04 mar 2012 21:20

Eens met de personeelsdienst of met vakbond gaan praten.

klungel

#9 , 05 mar 2012 03:33

Het volgende doet zich voor: ik werk in de zorgsector met een contract van 28,5 uur per week, met dagen van 7,36 uur per dag.Voor een week verlof moet ik echter 30,4 uur verlof afgeven; 4 dagen van 7,60 per uur.Dus in de praktijk komt het er op neer dat ik geen 4 weken verlof per jaar kan nemen. De 2 CAO dagen(extra verlof) tellen echter wel 11,40 uur, dus 2 dagen van 5,70uur per dag, dit is het aantal uren wanneer 28,5 uur verdeeld worden over 5 werkdagen....
Ik heb nog nooit meegemaakt dat men meer verlofuren voor een week kan afnemen dan dat men contracturen heeft, wie kan mij raad geven?

kan u zich niet beroepen op art 3 wet 28 juni 1971 en art 35 kb 30 maart 1967 ?

art 3 De vakantieduur moet ten minste vierentwintig dagen bedragen voor twaalf maanden arbeid


art 35 *Q : gemiddeld aantal uren per week waarin de werknemer geacht wordt te werken op basis van zijn contract;

nancyvangrieken
Topic Starter
Berichten: 4

#10 , 05 mar 2012 07:22

idd, dat kan volgens mij dus ook niet,de "personeelsdienst" bestaat bij ons uit : enkel de boekhouder" die tevens ook in de beheerraad zit, hierin zit ook de directeur en één diensthoofd, je ziet het al aankomen...
Met die man gaan praten heeft echt geen zin, hij heeft wel meer trukjes om hun zakken te vullen( overuren afpakken voor niet gewerkte feestdagen bijv.)
Ga morgen eens langs de vakbond, en hoop dat men daar iets op papier zet, want mondeling gaat het niet lukken, zoals we uit ervaring kennen...

Terug naar “Andere”