Werkuren problemen

Auroratje
Topic Starter
Berichten: 35

Werkuren problemen

#1 , 11 feb 2012 20:02

Beste forum,

Ik plaats dit bericht voor mijn vriend. Deze is namelijk aan het werken op dit moment. Mijn vriend is arbeider en werkt als industriële reiniger bij een bedrijf in Maldegem. Nu heeft hij weekenddienst. Dus is hij gaan werken. Maar nu vraag ik mij af of zijn werkgever het volgende mag doen omdat hij weekenddienst heeft moet hij 48 uur na elkaar beschikbaar zijn en ik denk niet dat dit mag volgens de wet.

Mijn vriend is sinds 13 uur deze middag aan het werken en moet werken tot 1 uur of 2 uur 's morgens. Zijn collega waar hij dienst mee draait is sinds vanochtend 6 uur bezig met werken en is nu ook nog bezig en zal dus werken tot 1 uur of 2 uur 's morgens net als mijn vriend. Ze worden dus niet afgelost. Ik heb begrepen dat je maar 12 uur max. mag werken en dan minimum 9 uur rust moet hebben daarna. Nu als ze straks klaar zijn, is hij rond 2 uur, 2 uur 30 thuis en moet hij op 7.15 uur weer op het werk zijn. De baas zegt dat ze verplicht zijn te werken omdat ze weekenddienst hebben. Ze hebben niet eens warm avondeten gekregen maar amper 6 broodjes met een flesje cola. Terwijl ze normaal gezien ook recht hebben op een warme maaltijd.

Nu mijn vraag mag zijn baas dit verplichten of niet? Ik heb namelijk geen zin dat hun iets gebeurt, dan is het straks nog de schuld van mijn vriend en zijn collega. Moet hij de bond inschakelen, wat moet hij doen? Graag advies aub. Alvast bedankt.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
xena

#2 , 12 feb 2012 00:59

recht op warm eten ? er zijn tal van bedrijven die het doen maar een recht ........

http://www.werk.belgie.be/detailA_Z.aspx?id=882" onclick="window.open(this.href);return false;
Een onderbreking met een duur van minder dan 11 uren of het niet-samengaan van deze onderbreking met de wekelijkse rustdag is toegelaten:

in geval van overmacht: ongeval, defect aan machines;
voor werkzaamheden die gekenmerkt worden door opgesplitste werkperiodes (bijvoorbeeld in restaurants);
in geval van arbeid in opeenvolgende ploegen (of ingeval van continu- of semi-continu-arbeid) op het moment waarop de werknemer van ploeg wisselt;
in andere gevallen die moeten worden bepaald bij collectieve arbeidsovereenkomst gesloten binnen een paritair comité en algemeen verbindend verklaard bij koninklijk besluit.

Reclame

Terug naar “Andere”