Staking maandag 30/01

eylis
Berichten: 8842

Re: Staking maandag 30/01

#16 , 26 jan 2012 08:49

xena, je leest mijn kaderstukje best eens grondig....
ik WANDEL met mijn hond tot aan het stakerspiket...mijn honden vallen niet aan.
waar lees je dat ik mijn hond als wapen gebruik???
Er is over dit "scenariootje" goed nagedacht: als je het toepast zoals beschreven, zal het stakerspiket keurig uiteen wijken als je beleefd om doorgang vraagt.
Vermits je gewoon herhaaldelijk keurig en duidelijk vraagt: mag ik mijn weg vervolgen en gelieve mij niet aan te raken :-))
je opmerking is overigens ook héél grappig: "...een hond in beslag nemen..."

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#17 , 26 jan 2012 12:36

Eigenlijk ben ik wel geïnteresseerd in het antwoord op de oorspronkelijke vraag: wat te doen indien ik verhinderd wordt om op mijn werk te komen?
Ik heb geen hond (en in zou hem ook nooit meenemen), ga niet agressief toegang eisen, en neem geen fototoestel mee naar het werk.

Naar mijn mening is het de verantwoordelijkheid van mijn werkgever om te zorgen dat ik toegang heb tot mijn werkplek in alle omstandigheden, dus ook bij een staking. Hij dient dus in te staan om toegang te verkrijgen voor mij, of eventuele vaststellingen te doen indien dit niet mogelijk is
Zodra ik mijn werkgever meld dat ik verhinderd ben, heb ik dan toch gedaan wat ik moest, of is dit niet correct?
klopt.

ivm die hond (op andere post): als je dat zou doen, zal je natuurlijk een probleem hebben met de politie...
Ik wandel met mijn 2 flinke gehoorzame honden (aan de leiband) tot aan het stakerspiket en spreek hen vriendelijk toe:
is geen probleem.
Mijn honden zijn vriendelijk en lopen mee aan de leiband. Zij vallen niet aan.
Zij zijn wel opgeleid om mijn lichamelijke integriteit te beveiligen en te verzekeren. Zodra iemand of iets mij fysiek bedreigt en lijfelijk behindert om bijvoorbeeld mijn weg te vervolgen, zullen zij dit obstakel neutraliseren.
Ik ga nu rustig voorwaarts stappen en ik vraag u dat u nu 1 meter afstand van mij neemt, niet meer schreeuwt en plotse bewegingen maakt in mijn richting, zodat mijn honden uw gedrag niet interpreteren als hinderend, agressief of gevaarlijk.
dit is afaik wél een probleem, gezien je ze op dat moment gebruikt als wapen. Als iemand je de toegang verspert, bvb door met X personen een ketting te vormen zijn zij strafbaar, maar heb je nog altijd niet het recht om je honden te gebruiken. Je moet ten alle tijd je honden onder controle kunnen houden.

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#18 , 27 jan 2012 14:47

de discussie die niet gaat over deze expliciete vraag even verhuisd naar actua. Hier enkel nog over de vraag zelf reageren aub.

Reclame

Girlie
Berichten: 3

#19 , 29 jan 2012 19:36

WAT TE DOEN...
De werknemer die door de stakingsbeweging met vertraging of niet op zijn werkplaats aankomt, zal het gewaarborgd loon enkel ontvangen indien hij bewijst dat hij voldoende inspanningen heeft gedaan om zich naar zijn werk te begeven.

Om het recht op gewaarborgd loon te kunnen genieten, moet de betrokken werknemer bewijzen: dat hij zich normaal naar zijn werk heeft begeven, dus vanaf zijn gewone woonplaats, op het normale tijdstip en met het normale voertuig. De werknemer moet arbeidsgeschikt zijn. De oorzaak van de vertraging of afwezigheid moet de werknemer overkomen zijn op weg naar het werk, dus niet vóór zijn vertrek. De oorzaak moet de werknemer overvallen wanneer hij reeds op weg is naar het werk. De aangekondigde staking van het openbaar vervoer, ruim op voorhand in de media aangekondigd, valt hier buiten! De werknemer kan zijn afwezigheid of vertraging dus niet wijten aan de ontreddering van het openbaar vervoer. In dit geval heeft hij dus geen aanspraak op gewaarborgd dagloon. Met de auto: een wegblokkade, waarbij verkeersknooppunten worden afgesloten, kan men dan weer wèl als een onvoorspelbare gebeurtenis beschouwen. Wanneer de werknemer kan bewijzen dat hij redelijke inspanningen heeft geleverd om op het werk te geraken, heeft hij recht op gewaarborgd loon!!! De oorzaak van de vertraging of afwezigheid moet vreemd zijn aan de wil van de werknemer. De werknemer moet al het mogelijke doen om op tijd op het werk te geraken en moet dit kunnen bewijzen. Dus neem foto's bij een blokkade van de toegangswegen; van de industriezones; blokkade van de toegang tot de onderneming; welke voertuigen de weg blokkeren (nummerplaten, automerken, serienummers); het aantal personen betrokken bij de actie, hun kledij, hun leeftijd, hun identiteit. Het beste is om hiervoor bij de politie ook een PV/melding te laten opmaken waarin je verklaart dat de toegang tot de onderneming jou ontzegd werd.

eylis
Berichten: 8842

#20 , 31 jan 2012 09:19

dus girlie, als de trein staakt en je hebt géén auto is alles ok?

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#21 , 31 jan 2012 11:24

Het is niet omdat je geen auto hebt, dat je die niet kan (proberen te) huren. De staking was aangekondigd lang op voorhand.

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#22 , 31 jan 2012 16:51

dus girlie, als de trein staakt en je hebt géén auto is alles ok?
Nope, "berusten" is niet hetzelfde als "de nodige inspanningen leveren". Carpoolen, fiets, taxi, enz... Als het echt niet praktisch haalbaar is: dag verlof opnemen. Spijtig maar helaas.
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

xena

#23 , 31 jan 2012 17:48

WAT TE DOEN...
De werknemer die door de stakingsbeweging met vertraging of niet op zijn werkplaats aankomt, zal het gewaarborgd loon enkel ontvangen indien hij bewijst dat hij voldoende inspanningen heeft gedaan om zich naar zijn werk te begeven.

Om het recht op gewaarborgd loon te kunnen genieten, moet de betrokken werknemer bewijzen: dat hij zich normaal naar zijn werk heeft begeven, dus vanaf zijn gewone woonplaats, op het normale tijdstip en met het normale voertuig. De werknemer moet arbeidsgeschikt zijn. De oorzaak van de vertraging of afwezigheid moet de werknemer overkomen zijn op weg naar het werk, dus niet vóór zijn vertrek. De oorzaak moet de werknemer overvallen wanneer hij reeds op weg is naar het werk. De aangekondigde staking van het openbaar vervoer, ruim op voorhand in de media aangekondigd, valt hier buiten! De werknemer kan zijn afwezigheid of vertraging dus niet wijten aan de ontreddering van het openbaar vervoer. In dit geval heeft hij dus geen aanspraak op gewaarborgd dagloon. Met de auto: een wegblokkade, waarbij verkeersknooppunten worden afgesloten, kan men dan weer wèl als een onvoorspelbare gebeurtenis beschouwen. Wanneer de werknemer kan bewijzen dat hij redelijke inspanningen heeft geleverd om op het werk te geraken, heeft hij recht op gewaarborgd loon!!! De oorzaak van de vertraging of afwezigheid moet vreemd zijn aan de wil van de werknemer. De werknemer moet al het mogelijke doen om op tijd op het werk te geraken en moet dit kunnen bewijzen. Dus neem foto's bij een blokkade van de toegangswegen; van de industriezones; blokkade van de toegang tot de onderneming; welke voertuigen de weg blokkeren (nummerplaten, automerken, serienummers); het aantal personen betrokken bij de actie, hun kledij, hun leeftijd, hun identiteit. Het beste is om hiervoor bij de politie ook een PV/melding te laten opmaken waarin je verklaart dat de toegang tot de onderneming jou ontzegd werd.
lees eens art 27 arbeidsovereenkomstenwet 3/7/1978
Art. 27. Recht op het loon dat hem zou zijn toegekomen indien hij zijn dagtaak normaal had kunnen volbrengen, heeft de werknemer die (op het ogenblik dat hij zich naar het werk begeeft), geschikt is om te werken en : <W 1978-07-18/33, art. 4, 011>
1° die, zich normaal naar zijn werk begevend, met vertraging of niet op de plaats van het werk aankomt, op voorwaarde dat die vertraging of die afwezigheid te wijten is aan een oorzaak die overkomen is op de weg naar het werk en die onafhankelijk is van zijn wil;
die, buiten het geval van staking, wegens een oorzaak die onafhankelijk is van zijn wil, hetzij de arbeid niet kan beginnen wanneer hij zich normaal op de plaats van het werk had begeven, hetzij de arbeid, waaraan hij bezig was, niet kan voortzetten.
(3° die, zo hij niet voldoet aan de voorwaarden om bij volmacht te stemmen, afwezig is van het werk gedurende de tijd die noodzakelijk is om zijn plicht als kiezer op het Belgische grondgebied te vervullen.)

xena

#24 , 31 jan 2012 17:55

dus girlie, als de trein staakt en je hebt géén auto is alles ok?
Nope, "berusten" is niet hetzelfde als "de nodige inspanningen leveren". Carpoolen, fiets, taxi, enz... Als het echt niet praktisch haalbaar is: dag verlof opnemen. Spijtig maar helaas.
er is ook nog zoiets als gewettigde afwezigheid of uw 30€ stakingsgeld gaan afhalen bij uw vakbond

een dag verlof opnemen is niet altijd mogelijk in vele gevallen moet dit worden aangevraagd zoals bepaald in het arbeidsreglement

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#25 , 01 feb 2012 15:17

Gewettigde afwezigheid ga je niet kunnen inroepen zonder goede reden. Een aangekondigde staking is GEEN goede reden.

Inderdaad, verlof moet aangevraagd worden, maar aangezien de staking ruim op voorhand aangekondigd was, zou aanvragen van verlof voor die dag ook geen probleem geweest mogen zijn.
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

xena

#26 , 01 feb 2012 17:54

Gewettigde afwezigheid ga je niet kunnen inroepen zonder goede reden. Een aangekondigde staking is GEEN goede reden.
dus je weet al dagen op voorhand dat je wel of niet wordt tegengehouden door een stakerspikket ?

mava105
Berichten: 22280
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#27 , 01 feb 2012 19:48

dus je weet al dagen op voorhand dat je wel of niet wordt tegengehouden door een stakerspikket ?
Die kans is zeer groot gezien de vakbonden hier toch voor een scheet om de haverklap staken. Zie vandaag de treinbegeleiders in Brussel-zuid. Omdat ze 200 meter moeten verhuizen leggen ze alles stil.
Die mensen zouden ze moeten vastzetten.

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#28 , 01 feb 2012 20:22

en de vakbonden waren natuurlijk de trekkers in de staking van vandaag...

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#29 , 02 feb 2012 09:47

dus je weet al dagen op voorhand dat je wel of niet wordt tegengehouden door een stakerspikket ?
Da's iets anders, natuurlijk. Dat kan je idd niet voorzien. Maar het is geen reden om niet naar het werk te VERTREKKEN. Dus volgende argumenten zijn NIET valabel:
1. De bussen / treinen reden niet en ik heb geen eigen wagen, dus ik ben er niet geraakt.
2. Ik wist niet dat het staking was en heb dus niet op tijd verlof kunnen aanvragen.
3. Ik ben zelfs niet vertrokken, want mogelijk zou ik tegengehouden zijn door een stakingspiket.

Wat is WEL valabel:
1. Ik ben naar het werk vertrokken, ben tegengehouden door een stakingspiket, heb mijn baas daarvan op de hoogte gebracht op het moment zelf en deze heeft gezegd dat ik dan maar terug naar huis moest gaan.
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Vandebos
Berichten: 16087

#30 , 02 feb 2012 09:52

en de vakbonden waren natuurlijk de trekkers in de staking van vandaag...
Alhoewel ik absoluut geen fan ben van een wilde staking wens ik hier toch twee puntjes aan te halen in verband met de werkonderbreking van gisteren van een deel van het begeleiden spoorwegpersoneel:

- de vakbonden stonden volledig buiten deze plotselinge actie en hebben getracht bemiddelend op te treden.

- de gemiddelde treinbegeleider heeft nog steeds dagen officieel verlof van 2008 als niet opgenomen staan, dit vanwege de chronische onderbezetting van de afdeling die nauwelijks verlof nemen toelaat. Hoe zou je eigen, onterechte, reactie zijn als je dan plots je aanspreekpunt voor verlof in een administratie ziet verdwijnen in een gebouw waar je zelfs geen toegang tot hebt? (ps treinbestuurders hebben nog verlof van 2006 openstaan, zeker de Thalys en Eurostar bestuurders...)

En neen voor de twijfelaars, ik werk niet voor de spoorwegen, ik maak er net zoals honderdduizenden anderen wel dagelijks gebruik van om mijn werkplaats te bereiken en terug naar huis te keren. Enkele van mijn vrienden werken echter wel voor de NMBS...

Terug naar “Andere”