controle-arts

Peter
Topic Starter
Berichten: 6
Locatie: Antwerpen

controle-arts

#1 , 19 dec 2005 12:59

Vorige week ben ik donder- en vrijdag thuis gebleven vanwege ziekte. Voorgeschreven door mijn huisarts.
Donderdagochtend meteen mijn werkgever ingelicht.
Vrijdagochtend kreeg ik bezoek van een controle-arts.
Het enige dat hij deed was mijn verklaring noteren.
Op mijn vraag of hij mijn doktersbriefje wou zien antwoordde hij negatief :shock: evenals op mijn verzoek tot lichamelijke controle. :shock:
Na aandringen van mij heeft hij toch even de stethoscoop bovengehaald en bevestigde hij de diagnose die door mijn huisarts werd gesteld.
Mijn vraag is: Wat is zo'n controle-arts eigenlijk verondersteld te contoleren? Als ik effectief een "comediant" zou zijn geweest had die arts dat zelfs niet eens geverifi?erd. Mij kwam het raar over, daarom mijn vraag.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Lex
Berichten: 3149
Locatie: N51° 13.797' E004° 26.612'

#2 , 19 dec 2005 14:22

Zie de wet op de controlegeneeskunde van 13 juni 1999.
http://www.juridat.be/cgi_loi/loi_N.pl?cn=1999061361

EN/OF Wetboek medisch recht, H.NYS, uitg. Maklu,2004, p182-186.

Draakje
Berichten: 48
Locatie: Limburg

#3 , 19 dec 2005 14:37

Hey Peter,

hier van 't zelfde.
Net veertien dagen thuis geweest door een serieuze opstoot huidziekte met impetigo erbovenop...'s Morgens naar dokter geweest, direct werkgever gebeld en reeds 's middags (!) controlearts over de vloer.
Die mens heeft mij zelfs niet bekeken. Niks onderzoek. Gewoon gevraagd tot wanneer ik geschreven was, dat genoteerd, briefje ter bevestiging achtergelaten en dat was het dan. Nog geen twee minuten binnen geweest!

Ik snap dat ook niet :?
There is always hope...
(Gandalf)

Reclame

Lex
Berichten: 3149
Locatie: N51° 13.797' E004° 26.612'

#4 , 19 dec 2005 14:51

Hey Peter,

hier van 't zelfde.
Net veertien dagen thuis geweest door een serieuze opstoot huidziekte met impetigo erbovenop...'s Morgens naar dokter geweest, direct werkgever gebeld en reeds 's middags (!) controlearts over de vloer.
Die mens heeft mij zelfs niet bekeken. Niks onderzoek. Gewoon gevraagd tot wanneer ik geschreven was, dat genoteerd, briefje ter bevestiging achtergelaten en dat was het dan. Nog geen twee minuten binnen geweest!

Ik snap dat ook niet :?
Impetigo valt onder de wet van besmettelijke ziekten!

Bjorn Ketels
Berichten: 148
Locatie: Pittem

#5 , 19 dec 2005 15:08

Vorige week ben ik donder- en vrijdag thuis gebleven vanwege ziekte. Voorgeschreven door mijn huisarts.
Donderdagochtend meteen mijn werkgever ingelicht.
Vrijdagochtend kreeg ik bezoek van een controle-arts.
Het enige dat hij deed was mijn verklaring noteren.
Op mijn vraag of hij mijn doktersbriefje wou zien antwoordde hij negatief :shock: evenals op mijn verzoek tot lichamelijke controle. :shock:
Na aandringen van mij heeft hij toch even de stethoscoop bovengehaald en bevestigde hij de diagnose die door mijn huisarts werd gesteld.
Mijn vraag is: Wat is zo'n controle-arts eigenlijk verondersteld te contoleren? Als ik effectief een "comediant" zou zijn geweest had die arts dat zelfs niet eens geverifi?erd. Mij kwam het raar over, daarom mijn vraag.
Geachte,

Volgens de wet moet de controlearts nagaan of de werknemer werkelijk arbeidsongeschikt is. Hij moet bovendien de waarschijnlijke duur van de arbeidsongeschiktheid en de andere medische gegevens verifi?ren.

Die controlearts wordt aangezocht en betaald door de werkgever. Als hij zijn taak niet naar behoren doet en U op het zicht "arbeidsongeschikt" verklaart, dan is dat voor U voordelig en zou het dom zijn te reageren...

Mocht hij U op het zich arbeidsgeschikt verklaren, dan kunt U naar de werkgever stappen en hem meedelen dat de arts zijn taak niet naar behoren vervult. De werkgever heeft het recht dat te weten want hij moet hem tenslotte betalen.

Bjorn.
[b]"[i]Cedant arma togae, concedat laurea linguae[/i]", Marcus Tullius CICERO, De Officiis 1, 22, 77.

"[i]Inter utrumque tene[/i]", Publius Ovidius NASO, Metamorphoses 2, 140.[/b]

Draakje
Berichten: 48
Locatie: Limburg

#6 , 19 dec 2005 17:31

Impetigo valt onder de wet van besmettelijke ziekten!
Ik weet dat het besmettelijk is, vandaar dat ik ook veertien dagen thuis ben geweest.

Wat houdt die wet dan in?
There is always hope...
(Gandalf)

Bjorn Ketels
Berichten: 148
Locatie: Pittem

#7 , 19 dec 2005 19:31

Impetigo valt onder de wet van besmettelijke ziekten!
Ik weet dat het besmettelijk is, vandaar dat ik ook veertien dagen thuis ben geweest.

Wat houdt die wet dan in?
Waarschijnlijk bedoelt Lex dat het net omwille van de besmettelijkheid is dat Uw controle-arts niet lang binnen geweest is :D
[b]"[i]Cedant arma togae, concedat laurea linguae[/i]", Marcus Tullius CICERO, De Officiis 1, 22, 77.

"[i]Inter utrumque tene[/i]", Publius Ovidius NASO, Metamorphoses 2, 140.[/b]

sperwer
Berichten: 1155

#8 , 20 dec 2005 16:26

jongens en meisjes, een controle geneesheer moet inderdaad nagaan of je werk onbekwaam bent of niet. Maar hij word door de werkgever betaald en hij of de instelling waar hij voor werkt heeft er geen finacieel voor of nadeel bij als jij werkt of niet. En meestal gaan deze ook akkoord met wat hun collega-arts heeft vast gesteld. Zij zijn niet uit op een discutie met jou arts. deze controleartsen zullen pas echt iets doen als ze vaststellen dat je thuis aan het werken bent of naar drank reukt. vergelijk hen niet met de artsen van ziekenfondsen. Deze worden betaald om zoveel mogelijk mensen uit de ziektewet te houden.

Draakje
Berichten: 48
Locatie: Limburg

#9 , 20 dec 2005 22:15

Impetigo valt onder de wet van besmettelijke ziekten!
Ik weet dat het besmettelijk is, vandaar dat ik ook veertien dagen thuis ben geweest.

Wat houdt die wet dan in?
Waarschijnlijk bedoelt Lex dat het net omwille van de besmettelijkheid is dat Uw controle-arts niet lang binnen geweest is :D
Mmm. Op de moment dat de controlearts er was, was er nog geen sprake van impetigo (dat was pas een paar dagen later).
There is always hope...
(Gandalf)

Terug naar “Andere”