generatiepact en 13e maand

lammens
Topic Starter
Berichten: 31

generatiepact en 13e maand

#1 , 13 okt 2011 21:28

Tijdens het generatiepact was er sprake dat het een recht zou worden voor 50+'ers om hun 13e maand te laten vallen in ruil voor extra vrije dagen.
Daar is nooit iets van gekomen, maar kan dit individueel onderhandeld worden ?
Kan ik daar bij mijn onderneming mee afkomen, en blijf in dan volledig in orde met sociale zekerheid e.d. of is er hier ook weer een addertje onder hat gras ?
alvast bedankt voor de hulp.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#2 , 14 okt 2011 09:00

individueel kan er héél veel afgesproken worden. Dit lijtk me er een van.

jefke007
Berichten: 1815

#3 , 14 okt 2011 13:03

sommige werkgevers staan hun werknemers toch al "rimpelvakantiedagen" toe dat kan oplopen tot 9 dagen per jaar afhankelijk van de leeftijd. Die vakantiedagen zouden door rva op de een of de andere manier betaald worden.

Reclame

xena

#4 , 14 okt 2011 13:09

.
Laatst gewijzigd door xena op 20 okt 2011 15:16, 1 keer totaal gewijzigd.

lammens
Topic Starter
Berichten: 31

#5 , 14 okt 2011 14:13

Bedankt voor deze verduidelijking, maar wou oorspronkelijk tijdskrediet vragen als de 50+’er. (heb er al vragen over gesteld onlangs in dit forum en ben er zelfs eens naar de RVA voor geweest).
Nu werk ik in een aparte uurregeling (met werk in het weekend en daardoor veel thuis in de week) en de werkgever heeft als gezegd dat ik deze uurregeling mag vergeten als ik 80% tijdskrediet aanvraag, wat er dus zou op neerkomen dat ik meer uren zou moeten werken voor minder geld.
Had dan gedacht aan een 50% tijdskrediet, maar kreeg van de RVA dat er weliswaar 6 maanden ontslagbescherming is, maar dat ik daarna (ik zal dan bijna 55 zijn) voor de RVA beschouwd wordt als iemand die 50 % gewerkt heb, en dus ook maar 50% stempelgeld krijg, en dat die periode van werkloosheid ook maar voor 50% voor mijn pensioen telt.
Ik heb nog 2 jonge kinderen en met dat kan ik het niet rooien. En daar ik een eigen huis heb moet ik niet elders gaan aankloppen.
Ik zit dus volledig vast. EIgenlijk vind ik dit heel erg. Ik wil nog graag werken, maar een full time job gaat me met de dag moeilijker en moeilijker af.
Ben voorstander van een propere, onderhandelde oplossiing, maar blijkbaar ben ik beter af met regelmatig naar de dokter te gaan als ik het weer niet meer zie zitten.

lammens
Topic Starter
Berichten: 31

#6 , 14 okt 2011 14:26

aan XENA : u kan perfect een maand per jaar gewettigde afwezigheid overeenkomen zonder je eindejaarspremie hiervoor in te leveren u kan ook als 50 plusser een loopbaan vermindering aanvragen en een uitkering ontvangen voor die dagen
ik begrijp dit niet goed. Is dit verlof zonder wedde ? Tijdskrediet ? Zonder in te leveren ? Werkgever zal blij zijn. Alhoewel er ruim 90 werknemers zijn is hij zo snugger er voor te zorgen dat het eigenlijk 2 verschillende bedrijven zijn met 2 verschillende hoofdzetels (2e hoofdzetel is een appartementje dat nauwelijks gebruikt wordt, tenzij eens een meeting)

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#7 , 15 okt 2011 21:41

wanneer het recht op eindejaarspremie sectorieel is vastgelegd met een algemeen verbind verklaarde cao kan je hiervan niet individueel afwijken ingevolge cao(grond)wet art 51 , 5/12/1968
nee, maar je kan wel een bepaald voordeel vervangen door een evenwaardig voordeel. Daar hebben rechters al vaak geen probleem mee gehad. Het gaat dan immers over het niet opeisen van een bepaald voordeel, niet over het effectief afwijken ervan.

Zoals iemand anders hier zei kan je die dagen als onbetaald verlof laten beschouwen en die 13e maand daarvoor gebruiken. In de prakrijk zijn er dus zeker afwijkingsmogelijkheden mogelijk, zolang het voordeel maar gelijk is in waarde (bij een rechtzaak kunnen die 2 zaken dan nog altijd afgewogen worden tegenover elkaar).

Terug naar “Andere”